/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
FV kølet?
Fra : Søren Ernst


Dato : 22-06-02 19:33

Hvilke forskelle er der om motoren er ferskvandskølet eller ej. Fordele og
ulemper.

Sørem



 
 
@ndersson (22-06-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 22-06-02 20:00





"Søren Ernst" <s.ernst@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d14c2aa$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvilke forskelle er der om motoren er ferskvandskølet eller ej. Fordele og
> ulemper.
>
> Sørem
>
>

Hej Søren

Umiddelbart er kan jeg ikke se nogen fordel ved saltvandskøling.. måske at
man sparer nogle penge ved at ferskvandskøling ikke skal installeres fra
nyt...
Saltvand direkte i motoren er tærende og begrænser holdbarenheden...

Ved ferskvandskøling.. kan man holde en konstant arbejdstemperatur med
termostat.. man kan komme kølevæske på så der ingen tæring forekommer i
motor..


--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk




Lars Bonde (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 23-06-02 01:26


> Hej Søren
>
> Umiddelbart er kan jeg ikke se nogen fordel ved saltvandskøling.. måske
at
> man sparer nogle penge ved at ferskvandskøling ikke skal installeres fra
> nyt...
> Saltvand direkte i motoren er tærende og begrænser holdbarenheden...
>
> Ved ferskvandskøling.. kan man holde en konstant arbejdstemperatur med
> termostat.. man kan komme kølevæske på så der ingen tæring forekommer i
> motor..
>
og ved ferskvandkølet mortor her den en højer arbejdestemperatur



Peter Ingsø Laursen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 23-06-02 10:50

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d151593$0$268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> og ved ferskvandkølet mortor her den en højer arbejdestemperatur

Ifølge en artikel jeg har læst om emnet, skulle det på min Yanmar YSM 8hk
give 1 hk ekstra, hvis jeg skiftede til ferskvandskøling. Grunden til at
motoren skal arbejde ved en lavere temp., når den er saltvandskølet,er, at
tæringen øges markant over en bestemt temperatur. Skifter man til ferskvand,
kan man altså lade motorens ydelse og temperatur stige.

I mit eget tilfælde finder jeg det dog for dyrt at skifte på en så gammel og
relativt svag motor. Havde det været en 12 hestes, ville jeg overveje det
(og nyt topstykke...)

mvh, Peter Ingsø Laursen



Søren Ernst (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Søren Ernst


Dato : 23-06-02 10:57


Som jeg nu forstår det skal man umiddelbart vælge FV-kølet motor hvis alt
andet er lige. Har jeg forstået det korret?
mvh
Søren



@ndersson (23-06-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 23-06-02 11:09



"Søren Ernst" <s.ernst@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d159b57$0$78772$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Som jeg nu forstår det skal man umiddelbart vælge FV-kølet motor hvis alt
> andet er lige. Har jeg forstået det korret?
> mvh
> Søren
>
>

Det har du forstået korrekt.. Saltvandskøling er kun en billig løsning.. som
selvfølgelig kan være afgørende nok..

--
Hilsen Andy 2630

Når solen skinner er jeg helst ude at sejle www.brondbyhavn.dk/
Og når det regner spiller jeg DOD læs evt. www.dayofdefeat.dk




Lars Bonde (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 24-06-02 01:23


Grunden til at
> motoren skal arbejde ved en lavere temp., når den er saltvandskølet,er, at
> tæringen øges markant over en bestemt temperatur. Skifter man til
ferskvand,
> kan man altså lade motorens ydelse og temperatur stige.
>
den har jeg ikke hørt før. Jeg tror nu mere at det handler om at kalken i
vandet begynder at udskille sig ved ca.60 grader. Derfor er
arbejdstemperatur i en SVkølet motor ca.55 grader. Kommer temperatur meget
højre op vil kølekanalerne stoppe.



Peter Ingsø Laursen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 24-06-02 19:13

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d166681$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> > kan man altså lade motorens ydelse og temperatur stige.
> >
> den har jeg ikke hørt før. Jeg tror nu mere at det handler om at kalken i
> vandet begynder at udskille sig ved ca.60 grader. Derfor er
> arbejdstemperatur i en SVkølet motor ca.55 grader. Kommer temperatur meget
> højre op vil kølekanalerne stoppe.

Jeg har rodet lidt i papirbunkerne og fundet den artikel, hvor jeg læste om
emnet. Artiklen er trykt i det svenske "Segling" nr.7 2001.

Jeg huskede forkert vedr. den øgede ydelse. Den angives til at være 0,5 hk -
og ikke 1.

"[...] i stället för en färskvattenkylning, en relativt kallt arbetande
termostat som öppnade redant runt +42 [grader] för att därigenom minska
risken för genomrostning och öka livslängden. Skälet till denna låga
kylvattentemperatur var att Yanmarfabriken ville undvika att
saltkristallerna skulle separeras från havsalttnet. Hade de valt en
termostat med en öpningstemperatur på +80 [grader] så hade förvisso
motoreffekten blivit något högre, ca 0,5 hk, men rostprocessen hade gått
avsevärt mycket fortare." side 31-32

Artiklen handler iøvrigt om muligheden af at udskifte topstykket på de gamle
Yanmar YS-motorer, inden tæringen slår igennem der. Vandets temperatur er
højest i topstykket, og derfor tærer det mest. Det øvrige gods er så
kraftigt, at det formentlig "aldrig" tærer igennem.

Artiklen pointer og tips bygger på interview med en pensioneret mekaniker
fra Yanmar Scandinavia


mvh,
Peter Ingsø Laursen



Richard Chisnall (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Chisnall


Dato : 25-06-02 23:46

> Skifter man til ferskvand,
> kan man altså lade motorens ydelse og temperatur stige.

Jeg har hørt at det er ikke nogen god ide at skifte til ferskvand, da
aflejringene i kølesystemet bliver løsnet op ved den højere temperatur (90
grader) og kan derefter blokere kølesystemet.



hallager (17-07-2003)
Kommentar
Fra : hallager


Dato : 17-07-03 12:31

"Richard Chisnall" skrev d. 25-06-02 23:46 dette indlæg :
> > Skifter man til ferskvand,
> > kan man altså lade motorens ydelse og temperatur stige.
>
> Jeg har hørt at det er ikke nogen god ide at skifte til ferskvand, da
> aflejringene i kølesystemet bliver løsnet op ved den højere temperatur
(90
> grader) og kan derefter blokere kølesystemet.
>
>

Korrekt, du skal være varsom hvis motoren har gået i mange år på
saltvand og du vil skifte til ferksvand. Dels som du selv skriver:
"aflejringene i kølesystemet bliver løsnet op" men også at den forhøjede
temperatur kan få motoren til at sætte sig (den "nye" varmeforøgelse
udvider forskellige komponenter i motoren og tolerancen bliver
anderledes).

Dette mener jeg kunne undgåes ved at benytte en 65 grader termostat
i.s.f. en 75 graders, men så får man kun fornøjelsen af at ens motor
ikke ruster så meget (hvilket selvfølgeligt også er vigtigt). Har selv
lige købt en brugt SV-kølet moter med da jeg har FV-system, ville min
bådrep. ikke anbefale at udskifte motoren men blot topstykket idet mine
ventiler og ventilsæder var slidte. Det virkede og gav en ny kompresion
som jeg ikke havde troet.

Mvh
Finn H.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


hallager (17-07-2003)
Kommentar
Fra : hallager


Dato : 17-07-03 12:31

"Richard Chisnall" skrev d. 25-06-02 23:46 dette indlæg :
> > Skifter man til ferskvand,
> > kan man altså lade motorens ydelse og temperatur stige.
>
> Jeg har hørt at det er ikke nogen god ide at skifte til ferskvand, da
> aflejringene i kølesystemet bliver løsnet op ved den højere temperatur
(90
> grader) og kan derefter blokere kølesystemet.
>
>

Korrekt, du skal være varsom hvis motoren har gået i mange år på
saltvand og du vil skifte til ferksvand. Dels som du selv skriver:
"aflejringene i kølesystemet bliver løsnet op" men også at den forhøjede
temperatur kan få motoren til at sætte sig (den "nye" varmeforøgelse
udvider forskellige komponenter i motoren og tolerancen bliver
anderledes).

Dette mener jeg kunne undgåes ved at benytte en 65 grader termostat
i.s.f. en 75 graders, men så får man kun fornøjelsen af at ens motor
ikke ruster så meget (hvilket selvfølgeligt også er vigtigt). Har selv
lige købt en brugt SV-kølet motor med da jeg har FV-system, ville min
bådrep. ikke anbefale at udskifte motoren men blot topstykket idet mine
ventiler og ventilsæder var slidte. Det virkede og gav en ny kompresion
som jeg ikke havde troet.

Mvh
Finn H.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste