|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Matematisk drillepind Fra : Klaus Petersen
 | 
 Dato :  14-06-02 03:02
 | 
 |  | 
 
            Hej NG.
 Jeg sidder med et problem, som jeg ikke lige kan se løsningen på, men måske
 er der nogen af jer kloge hoveder der kan    - - - -
 Der er 2 drenge (vi kalder dem Benny og Hugo) , som skal dele 100 æbler
 (A = antal æbler).
 Benny er større end Hugo, så han skal have 54 % (P = antal procent)
 flere æbler end Hugo.
 Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?
 - - - -
 Jeg har så altså både brug for svaret og hvordan i kom frem til det.
 mvh.
 Klaus.
            
             |  |  | 
  Henning Makholm (14-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  14-06-02 03:53
 | 
 |  | Scripsit "Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com>
 
 > Jeg har så altså både brug for svaret og hvordan i kom frem til det.
 
 Lav dine lektier selv.
 
 --
 Henning Makholm                     "The practical reason for continuing our
 system is the same as the practical reason
 for continuing anything: It works satisfactorily."
 
 
 |  |  | 
  Klaus Petersen (14-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Petersen
 | 
 Dato :  14-06-02 05:01
 | 
 |  | > Lav dine lektier selv.
 
 Det er ikke lektier!! Jeg skal bruge det til at beregne arbejdsfordeling på
 en
 opgave, som 2 computere med forskellige cpu hastigheder skal dele.
 
 "Æblerne" er i det tilfælde antal sekunder i en lydfil.
 Benny er computer 1 og Hugo er computer 2. Computer 1 er hurtigere end
 Computer 2, så derfor skal lave mere end Computer 2 - spørgsmålet
 er _hvor_ meget mere den lave end den anden, så de i sidste ende
 bliver færdige på samme tid. De 54 % kommer af at compuer 1 er 54 %
 hurtigere end computer 2.
 
 Grunden til at skrev den historie var for at folk ikke skulle fokusere for
 meget
 på hvad det skulle bruges til i praksis og for at simplificere det for mig
 selv og
 for andre.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (14-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  14-06-02 06:45
 | 
 |  | 
 
            Klaus Petersen skrev:
 >"Æblerne" er i det tilfælde antal sekunder i en lydfil.
 Det kunne du jo bare have sagt straks. Som du stillede det op,
 forventede man f.eks. at der skulle findes en heltallig løsning,
 og det gør der ikke.
 Hugo får h og Benny får h*1,54.
    h+1,54*h = 100
 <=>   h = 100/2,54 =~ 40
 >Grunden til at skrev den historie var for at folk ikke skulle fokusere for
 >meget på hvad det skulle bruges til i praksis og for at simplificere det for mig
 >selv og for andre.
 Nu fokuserede vi i stedet på æblerne og ligheden med lektier.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
    Klaus Petersen (14-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Petersen
 | 
 Dato :  14-06-02 06:51
 | 
 |  | > Nu fokuserede vi i stedet på æblerne og ligheden med lektier.
 
 Anyway. Det virkede som en god idé i øjeblikket.
 
 > Hugo får h og Benny får h*1,54.
 >
 > h+1,54*h = 100
 > <=> h = 100/2,54 =~ 40
 
 Egentlig ufatteligt nemt - det dér giver al den mening der er behov for.
 Nogle
 gange kan man bare ikke se skoven for bare træer.
 
 Tak for det.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ingolf (17-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ingolf
 | 
 Dato :  17-06-02 02:32
 | 
 |  | "Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> wrote in message
 news:aec07r$cfr$1@sunsite.dk...
 > > Nu fokuserede vi i stedet på æblerne og ligheden med lektier.
 >
 > Anyway. Det virkede som en god idé i øjeblikket.
 >
 > > Hugo får h og Benny får h*1,54.
 > >
 > > h+1,54*h = 100
 > > <=> h = 100/2,54 =~ 40
 
 Hm?
 
 Som jeg læste det:
 > Benny er større end Hugo, så han skal have 54 % (P = antal procent)
 > flere æbler end Hugo.
 
 > Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?
 
 Hvormange æbler får B >mere< end H
 Hvis de begge har halvdelen hver, er det 0% mere for begge to, altså 50
 æbler hver.
 Hvis B så skal tildeles 54% mere, må det da være 54% af det gennemsnitlige
 antal (100/2=50), 50; Så B skal have 54% flere:
 50*0.54=27
 Så B skal have 77 æbler, og H 23 æbler. Men det er måske mere et spørgsmål
 om tolkning af opgaven...
 
 Jeg har iøvrigt lavet et lign program. Her lagde jeg alle cpu frekvenser
 sammen, og havde dermed en total cpu kraft. For så at beregne hvor meget
 arbejde i % hver computer skulle tildeles:
 
 LocalComputer.PercentToDo:=(LocalMhz/TotalMhz)*100;
 
 Din cpukraft er 900+1300 = 2200 mhz.
 
 LocalComputer1.PercentToDo:=(900/2200)*100 = 40.90%
 LocalComputer2.PercentToDo:=(1300/2200)*100 = 59.09%
 
 Hvordan du så er kommet til 54% er jeg ikke sikker på.
 
 Iøvrigt bestod "arbejdet" i at sortere en gigantisk tilfældigt genereret
 tekstfil. Det fungerede meget fint, men der opstod dog flaskehalse når alle
 computere samtidigt begyndte at læse fra datafilen... men det var jo et helt
 andet problem ;)
 
 Men timingen var rigtig god. Alle computere blev færdige på næsten samme
 tid.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Klaus Petersen (17-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Petersen
 | 
 Dato :  17-06-02 23:05
 | 
 |  | > Men timingen var rigtig god. Alle computere blev færdige på næsten samme
 > tid.
 
 Tak for dit svar - jeg tror jeg vil prøve din metode, for timing er ikke
 helt
 god i mit program - der går omkring 5-10 sekunder før den anden bliver
 færdig,
 og der laver den første ingenting.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jakob Møbjerg Nielse~ (14-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Møbjerg Nielse~
 | 
 Dato :  14-06-02 11:20
 | 
 |  | > Det er ikke lektier!! Jeg skal bruge det til at beregne
 > arbejdsfordeling på en opgave, som 2 computere med
 > forskellige cpu hastigheder skal dele.
 
 Hvorfor ikke bare føde computerne med data efterhånden som de bliver
 færdige med beregningerne? Det er mere fleksibelt mht. opgraderinger og
 antallet af computere.
 
 --
 Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
 jakob@dataloger.dk    |  sure sign of an insane mind."
 |       -- Terry Pratchett, Reaper Man
 
 
 
 
 |  |  | 
    Klaus Petersen (16-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Petersen
 | 
 Dato :  16-06-02 15:44
 | 
 |  | > Hvorfor ikke bare føde computerne med data efterhånden som de bliver
 > færdige med beregningerne? Det er mere fleksibelt mht. opgraderinger og
 > antallet af computere.
 
 Det var også sådan at jeg lavede det i første forsøg, men jeg fandt ud af,
 at det
 gik hårdt ud over effektiviteten. Sådan som windows er lavet, er det meget
 hurtigere at sende en ordentlig portion af gangen fremfor en masse små.
 
 Jeg har fået programmet til at virke - med en ekstra computer på 900 mhz.
 oveni den første på 1300 mhz., giver det en forøgelse af hastigheden på 35
 % - hvilket
 egentlig er skuffende lidt, da den teoretiske maks forøgelse er på 65 %. Så
 det
 er så noget, jeg vil kigge på i den kommende uge.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tine Nielsen (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tine Nielsen
 | 
 Dato :  19-09-02 06:57
 | 
 |  | Jeg har  lige siddet og læst følgende kommentar, - og bliver altså nødt til
 at komme med et spørgsmål:
 
 Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
 lektier?
 
 Jeg læser til lærer på fjernstudie, og har derfor ikke rigtig nogle
 medstuderende jeg kan konferere med. - Jeg har derfor en enkelt gang lagt et
 spørgsmål ud her i konferencen, efter jeg havde siddet i 2 dage og forsøgt
 at finde en løsning selv, dog uden held! Her i konferencen var der nogle
 søde mennesker som kunne hjælpe mig med svaret - hvilket jeg satte MEGET
 stort pris på.
 
 Jeg blev faktisk så glad over at finde denne mulighed - (jeg blev henvist
 fra den konference der hedder dk.undervisning.folkeskole), da jeg her kunne
 se, at der var en masse kompetente hoveder som kunne hjælpe! - Det skal jeg
 måske ikke regne med er velset i denne konference?
 
 Dette er bare et lille spørgsmål, - da jeg ikke vil bryde mig om at få samme
 svar som Jakob har har fået af Niels, da han fremlagde sit problem!
 
 Med venlig hilsen
 
 Tine Nielsen
 
 "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
 news:yahsn3qlgf2.fsf@pc-043.diku.dk...
 > Scripsit "Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com>
 >
 > > Jeg har så altså både brug for svaret og hvordan i kom frem til det.
 >
 > Lav dine lektier selv.
 >
 > --
 > Henning Makholm                     "The practical reason for continuing
 our
 >                                   system is the same as the practical
 reason
 >                           for continuing anything: It works
 satisfactorily."
 
 
 
 
 |  |  | 
   Kim Ludvigsen (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  19-09-02 07:32
 | 
 |  | Tine Nielsen wrote:
 >
 >
 > Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
 > lektier?
 
 Det har noget at gøre med, hvor meget hjælp man forlanger/efterspørger.
 I det eksempel du henviser til efterlystes både svar og metode. Hvis du
 i stedet spørger, hvordan gør jeg dit og dat, skriver det er til en
 opgave, og skriver hvad du har problemer med at forstå, er jeg sikker
 på, at du vil få masser af kvalificeret hjælp. Nok ikke i form af et
 færdigt resultat, men i form af henvisninger og ledetråde til, hvordan
 du gør - hvilket forøvrigt er en meget større hjælp.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
   Stefan Holm (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan Holm
 | 
 Dato :  19-09-02 07:55
 | 
 |  | "Tine Nielsen" <tinenielsen@mail1.stofanet.dk> writes:
 
 > Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
 > lektier?
 
 Nej. Det er ilde set, at man forsøger at få gruppen til at lave
 lektier for én. Men hvis man tydeligt viser, at man har prøvet at lave
 en opgave, men er gået i stå, så vil de fleste af os med glæde hjælpe,
 så man kan komme videre.
 
 Problemet er altså kun, at der er nogle, der vil have os til at lave
 det hele for dem.
 
 --
 "I'm a bloodsucking fiend! Look at my outfit!"
 
 
 |  |  | 
   Lasse Reichstein Nie~ (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~
 | 
 Dato :  19-09-02 11:22
 | 
 |  | "Tine Nielsen" <tinenielsen@mail1.stofanet.dk> writes:
 
 > Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
 > lektier?
 
 Nej, ikke hvis det er lektier der passer til gruppen. F.eks er
 matematik godt, dansk er ikke.
 
 Det der kan give verbale tæsk, er spørgsmål der lyder som om man ikke
 har lavt/gider lave noget selv.
 
 Nogle gange ses det at en person skriver sin opgave ind og spørger
 hvad svaret er. De får så at vide at de selv skal lave deres
 lektier.
 
 Hvis man istedet skriver opgaven og siger hvad man har prøvet, eller
 hvilke ord man ikke er helt sikker på hvad betyder, og beder om et
 hint, så er jeg næsten sikker på at man får et svar. (Nogle folk, mig
 inklusive, har måske svært ved at stoppe når man først kommer igang,
 så det kan godt blive et omfangsrigt hint :))
 
 Så, det vigtigste når man stiller et spørgsmål der ligner lektier er
 at man ser ud til selv at ville gøre en indsats, og helst at man har
 prøvet allerede ... så svar bliver til hjælp til løsning, og man ikke
 bare får en løsning foræret.
 
 /L
 --
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
 
 
 |  |  | 
  Klaus Petersen (14-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus Petersen
 | 
 Dato :  14-06-02 06:46
 | 
 |  | > Der er 2 drenge (vi kalder dem Benny og Hugo) , som skal dele 100 æbler
 > (A = antal æbler).
 >
 > Benny er større end Hugo, så han skal have 54 % (P = antal procent)
 > flere æbler end Hugo.
 >
 > Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?
 
 Hugo = A / (1 + ( 1 + (P/100) )  )
 Benny = Hugo * (1 + (P/100) )
 
 I eksemplet får Hugo 39,37 æbler og Benny får  69,63 æbler.
 
 Måske jeg kunne få et lille hint til hvorfor det hænger sådan sammen?
 Det kan vel også bevises.
 
 Det skulle da ikke undre mig, hvis der var en mere korrekt måde at regne
 det ud på, hvis der er nogen, der kender dén...
 
 
 
 
 |  |  | 
  sune vuorela (14-06-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : sune vuorela
 | 
 Dato :  14-06-02 14:52
 | 
 |  | On Fri, 14 Jun 2002 04:01:47 +0200, "Klaus Petersen"
 <spektual@hotmail.com> wrote:
 - -
 >
 >Der er 2 drenge (vi kalder dem Benny og Hugo) , som skal dele 100 æbler
 >(A = antal æbler).
 >
 >Benny er større end Hugo, så han skal have 54 % (P = antal procent)
 >flere æbler end Hugo.
 >
 >Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?
 
 Lad os sige at B er Bennys æbler, og H Hugos.
 
 Der gælder så at B + H = A (i dette tilfælde 100)
 Samtidig skal B have 54% flere, det vil sige at B = (1 + P/100) * H
 
 Resten må du selv klare.
 
 --
 Sune
 
 
 |  |  | 
 |  |