/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Krængning
Fra : PEB


Dato : 10-06-02 19:57

Hej i gruppen

Mit spørgsmål er hvor mange grader man skal lade sin sejlbåd krænge før man
mindsker sejlarealet.

Mvh. Poul Erik



 
 
@ndersson (10-06-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 10-06-02 20:21

"PEB" <p.e.bremoverg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:ae2svh$qc0$1@tux.netsite.dk...
> Hej i gruppen
>
> Mit spørgsmål er hvor mange grader man skal lade sin sejlbåd krænge før
man
> mindsker sejlarealet.
>
> Mvh. Poul Erik
>
> --

Det er da meget forskelligt fra båd til båd.. Min, en 21 fods, sejler bedst
ved ca. 20 grader.


Hilsen

Andy (2630)
skrivtilandy@12move.dk
En glad sejler fra Brøndby Havn
www.brondbyhavn.dk/




Claus Frørup (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 10-06-02 21:55

Isang tao pinangalanan PEB nagsulat :

>Hej i gruppen
>
>Mit spørgsmål er hvor mange grader man skal lade sin sejlbåd krænge før man
>mindsker sejlarealet.

Det afhænger af hvilken båd man sejler i.
Som regel reber man når krængningen bliver så stor, at køl og ror mister
grebet i vandet og man sejler mere sidelæns end fremad. På de fleste
både har man nået rebetidspunktet når vandet begynder at komme ind over
den læ rælingsliste.

Ps.

Der findes en glimrende instruktionsbog på:
http://www.skovshoved-sejlklub.dk/sejlerskole/PDFfiler/Instruktionsbog(300).pdf

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

Lars Helboe (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Helboe


Dato : 11-06-02 21:42

Det er måske rigtigt Claus, men sejlere burde nu et par gange prøve den
fornøjelse, at sejle vand ind over læ dæk, samt at gå på ryghynderne i
kahytten.
Det er utroligt hvad sådan et lille skiv kan holde til.

Det er selvfølgeligt rigtigt at en båd ikke skal krænge så meget, men alle
burde prøve at lade båden "smide øret til". Man bliver faktisk rigtig glad
for sin båd efter at se hvor godt den (forhåbentlig) bjærger sig.

Lars Helboe
www.uller-matic.dk




Claus Frørup (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 11-06-02 22:09

Isang tao pinangalanan Lars Helboe nagsulat :

>Det er måske rigtigt Claus, men sejlere burde nu et par gange prøve den
>fornøjelse, at sejle vand ind over læ dæk, samt at gå på ryghynderne i
>kahytten.
>Det er utroligt hvad sådan et lille skiv kan holde til.

Helt enig. Sejlbåde er fantastiske.
I de små ni år jeg har sejlet som gast hos den tidligere ejer af min
båd, har vi afprøvet grænserne på så godt som alle tænkelige måder.

Jeg havde en videooptagelse fra en dag hvor vi testede bådens evner i
hård vind. Jeg sad ude i stævnen og filmede bagud. Optagelsen indeholdt
et klip hvor man kunne se vandet vælte ind over sidedækket og op over
cockpitkarmen.
Det næste klip viste mastens vinkel til horisonten.
Efter en hel del diskuteren og måling med vinkelmåler, blev vi enige om
at vinklen var på hele 54 grader.... det er dælme voldsomt

>Det er selvfølgeligt rigtigt at en båd ikke skal krænge så meget, men alle
>burde prøve at lade båden "smide øret til". Man bliver faktisk rigtig glad
>for sin båd efter at se hvor godt den (forhåbentlig) bjærger sig.

Igen er jeg helt enig.

Hvis man sørger for at lære sin båd at kende, og især dens evner til at
bjærge sig når den bliver presset, får man et overskud til at håndtere
selv de værst tænkelige situationer..... man ved jo hvad båden kan.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

Lars Helboe (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Helboe


Dato : 11-06-02 22:49

Så vidt jeg husker sejler du L-23, eller tager jeg fejl?

Jeg har sejlet L-23 i flere år. Vi har altid sejlet til (over) grænserne, da
vi altid har haft enorm tillid til grejet.

Når man i en L-23 sejler vand ind over cockpitkarmen - så har man nok nået
grænsen. Det var vådt - og sjovt.
Nu har skipper desværre købt en PD, så nu ser vi kun L-23'erne
bagfra.........I øvrigt en nydelig båd bagfra

Lars Helboe
www.uller-matic.dk




Claus Frørup (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 11-06-02 23:08

Isang tao pinangalanan Lars Helboe nagsulat :

>Så vidt jeg husker sejler du L-23, eller tager jeg fejl?

Det er helt korrekt.
>
>Jeg har sejlet L-23 i flere år. Vi har altid sejlet til (over) grænserne, da
>vi altid har haft enorm tillid til grejet.

Ja, jeg er enormt glad for båden og mener helt bestemt, at Lars Olsen
har leveret et godt stykke håndværk til sin svendeprøve.
>
>Når man i en L-23 sejler vand ind over cockpitkarmen - så har man nok nået
>grænsen. Det var vådt - og sjovt.

Amen!

Jeg har planer om at anskaffe en spiler og at få lært at sejle med den,
så der er endnu mere sjov og spænding i vente.

>Nu har skipper desværre købt en PD, så nu ser vi kun L-23'erne
>bagfra.........I øvrigt en nydelig båd bagfra

Hehe.... sådan er der mange der ser den.
Bare spørg @ndersson og Henning Rasmussen som også skriver i denne
gruppe
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

@ndersson (12-06-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 12-06-02 11:22



--
> >Nu har skipper desværre købt en PD, så nu ser vi kun L-23'erne
> >bagfra.........I øvrigt en nydelig båd bagfra
>
> Hehe.... sådan er der mange der ser den.
> Bare spørg @ndersson og Henning Rasmussen som også skriver i denne
> gruppe

Claus din båd er grim bagfra og det er du for øvrigt også det er jo
ikke for at vinde vi prøver at kommer foran dig.... LOL




Hilsen

Andy (2630)
skrivtilandy@12move.dk
En glad sejler fra Brøndby Havn
www.brondbyhavn.dk/

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Okay... den sejler godt og I er da lidt pæne begge to...!!



Claus Frørup (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 12-06-02 11:42

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

>
>Claus din båd er grim bagfra og det er du for øvrigt også det er jo
>ikke for at vinde vi prøver at kommer foran dig.... LOL

Jeg ved det godt..... men jeg har nu alligevel ikke tænkt mig at holde
op med at spise brunkål før jeg skal ud at sejle om kap med jer.-)
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

@ndersson (13-06-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 13-06-02 00:00

håber at du nåede ned i bunden af mit indlæg !!

--
Hilsen

Andy (2630)
skrivtilandy@12move.dk
En glad sejler fra Brøndby Havn




Claus Frørup (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 13-06-02 00:31

Isang tao pinangalanan @ndersson nagsulat :

>håber at du nåede ned i bunden af mit indlæg !!
Jo, jeg har læst det
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

Richard Chisnall (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Chisnall


Dato : 12-06-02 23:09

> Jeg har sejlet L-23 i flere år. Vi har altid sejlet til (over) grænserne,
da
> vi altid har haft enorm tillid til grejet.

L23 er da også en dejlig båd (jeg savner min!) - men jeg synes ikke man får
mere fart ud af krængningen, medmindre man har bøffegaster.

Jeg har hørt on "Den almindelige fokkeregel nr.1" der siger at man skal
mindske sejlføringen lige så snart man kommer i tanke om det.

/Richard



Claus Frørup (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 12-06-02 23:47

Isang tao pinangalanan Richard Chisnall nagsulat :

>L23 er da også en dejlig båd (jeg savner min!) - men jeg synes ikke man får
>mere fart ud af krængningen, medmindre man har bøffegaster.

Min erfaring med L-23 er, at man højst skal sejle med 12-15 graders
krængning for at opnå den maksimale fart.
>
>Jeg har hørt on "Den almindelige fokkeregel nr.1" der siger at man skal
>mindske sejlføringen lige så snart man kommer i tanke om det.

Når jeg har gaster ombord bruger jeg en "blød" genua i let vind, er
vinden mellem 6 og 10 m/s bruger jeg en flad genua. Fra 10 til 13 m/s
bruger jeg fokken. Derover tager jeg et reb i storen.

Når jeg sejler alene er det lidt anderledes.
Jeg bruger den flade genua op til 7-8 m/s, fokken op til 10 og derover
tager jeg et reb i storen. Jeg sejler dog ikke ud hvis vejrudsigten
lover vind over 10 m/s.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste