> Jernbanen til Gedser gik oprindelig (fra 1870) København-Roskilde-Køge-
> Næstved-Masnedsund.
>
> Ringsted- Næstved kom først i meget senere, i 1924.
> --
Jernbanen mellem Ringsted og Næstved var første etape af den midtsjællandske
Jernbane som skulle have været fuldført helt frem til Hillerød, via Hvalsø
og Frederikssund. Den anden delstrækning Ringsted - Hvalsø åbnede i 1925 og
den tredje delstrækning mellem Hvalsø og Frederikssund åbnede i 1928. Den
fjerde delstrækning som var mellem Frederikssund og Hillerød over Slangerup
var påbegyndt men aldrig fuldført da anlægsarbejderne blev stoppet i 1933.
Strækningen mellem Ringsted og Frederikssund blev nedlagt i 1936 og året
forinden havde de røde lyntog faktisk prøvekørt strækningen mellem Ringsted
og Hvalsø. Den midtsjællandske jernbane var årsag til at stationen i
Frederikssund blev flyttet væk fra men er flyttet tilbage i 1989 da S-toget
blev forlænget til Frederikssund.
Hvis den midtsjællandske jernbane var blevet fuldført havde man en godt
transitbane idag og aldrig haft miljøproblemerne med Danlink-rutens
etablering i København. Det kunne også have betydet at banen mellem Farum og
Slangerup aldrig var blevet nedlagt, hvilket man iøvrigt siden fortrød.
Desuden ville spørgsmålet også have været om ikke Øresundsforbindelsen var
blevet etableret mellem Helsingør og Helsingborg i stedet for. Det vil dog
ikke kunne udelukkes at der på et tidspunkt vil komme en fast forbindelse
her også sammen med den man overvejer at etablere mellem Rødbyhavn og
Puttgarden.
Med venlig hilsen
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
URL:
http://www.trnng.dk
Mailinglist:
Ferries:
http://groups.yahoo.com/group/faerger
Genealogy (Broby):
http://groups.yahoo.com/group/broby
Genealogy (Maritime):
http://groups.yahoo.com/group/maritim-familie
GM-EMD:
http://groups.yahoo.com/group/gm-emd
Traffic Debate:
http://groups.yahoo.com/group/trafikdebatten