/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Beskyttelse af aluminium?
Fra : hp


Dato : 27-04-02 08:50

Kan man gøre noget for at beskytte aluminiums delene i sin båd. Jeg er klar
over, at alle anodeklodser skal findes, og ikke være mere end 50% tærede.
Mit problem er at selvom min båd står på trailer (altså ingen galvanisk
tæring?), så bliver aluminium angrebet, og jeg kan finde et fint hvidt
pulver under motoren.
Er der noget jeg kan gøre??

Mvh,
Hans



 
 
@ndersson (27-04-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 27-04-02 15:09


"hp >remove" <hansp@dialip.<csc.dk> skrev i en meddelelse
news:3cca57ea$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kan man gøre noget for at beskytte aluminiums delene i sin båd. Jeg er
klar
> over, at alle anodeklodser skal findes, og ikke være mere end 50% tærede.
> Mit problem er at selvom min båd står på trailer (altså ingen galvanisk
> tæring?), så bliver aluminium angrebet, og jeg kan finde et fint hvidt
> pulver under motoren.
> Er der noget jeg kan gøre??
Hej Hans
Det hvide pulver kan du også finde omkring polerne på en akkumulator så
måske skal du slukke på en hovedafbryder til strømmen

Hilsen
Andy



Ole (27-04-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 27-04-02 18:27

De to slags hvidt pulver er ikke det samme. På aluminium er det salt der
tærer og danner aluminiumklorid, på akkumulatoreren er det syren der
angriber blyet og danner blysulfat.
Løsningen er imidlertid den samme: rengøring og isolering.
Batteripoler rengøres med vand og soda, derefter isoleres med tynd tektyl.
Aluminium renses med slibepapir og vand og isoleres med maling. Hvor
aluminium og rustfrit stål mødes, kan man isolere med en speciel type fedt,
den lokale grejbiks har den, jeg kan desværre ikke huske navnet. Husk :
ALDRIG kobberfedt til aluminium og saltvand.
--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !




hp (29-04-2002)
Kommentar
Fra : hp


Dato : 29-04-02 20:26

Tak for informationerne.
Jeg var ikke klar over at kobberfedt og aluminium
ikke var en god kombination!!
Jeg har overvejet at skifte diverse bolte og møtrikker på motoren til
rustfrit stål, da der er en del, der er noget rustne, men det er måske ikke
så smart alligevel, eller er det kun når de skal sidde sammen med aluminium?
Mvh,
Hans

"Ole" <o.n.l@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ccadf7d$0$11926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> De to slags hvidt pulver er ikke det samme. På aluminium er det salt der
> tærer og danner aluminiumklorid, på akkumulatoreren er det syren der
> angriber blyet og danner blysulfat.
> Løsningen er imidlertid den samme: rengøring og isolering.
> Batteripoler rengøres med vand og soda, derefter isoleres med tynd tektyl.
> Aluminium renses med slibepapir og vand og isoleres med maling. Hvor
> aluminium og rustfrit stål mødes, kan man isolere med en speciel type
fedt,
> den lokale grejbiks har den, jeg kan desværre ikke huske navnet. Husk :
> ALDRIG kobberfedt til aluminium og saltvand.
> --
> Hilsen Ole
>
> Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !
>
>
>



Bjarke Christensen (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 30-04-02 08:41

Undgå i vides muligt omfang, at "blande" flere metaller sammen. Sørg for at
boltene er i samme materiale (hvis muligt) som det der skal spændes sammen.
Hvis motoren er i "sort jern", så skal man bruge alm jernbolte. Er den i
aluminium, har men jo så et problem, (aluminiumsbolte er jo ikke det fedeste
der findes) og så må man vælge en metallegering der i spændingspunkt ligger
tættest på blokkens materiale og sikre at der er en offerelektrode i blokken
som tager den corrosion der vil finde sted.

By the way, Jeg har forlagt min liste over metallers (legeringers)
spændinger. Er der nogen der har et godt link eller en liste liggende ??

/Bjarke




"hp >remove" <hansp@dialip.<csc.dk> wrote in message
news:3ccd9e1c$0$78802$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for informationerne.
> Jeg var ikke klar over at kobberfedt og aluminium
> ikke var en god kombination!!
> Jeg har overvejet at skifte diverse bolte og møtrikker på motoren til
> rustfrit stål, da der er en del, der er noget rustne, men det er måske
ikke
> så smart alligevel, eller er det kun når de skal sidde sammen med
aluminium?
> Mvh,
> Hans
>
> "Ole" <o.n.l@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ccadf7d$0$11926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > De to slags hvidt pulver er ikke det samme. På aluminium er det salt der
> > tærer og danner aluminiumklorid, på akkumulatoreren er det syren der
> > angriber blyet og danner blysulfat.
> > Løsningen er imidlertid den samme: rengøring og isolering.
> > Batteripoler rengøres med vand og soda, derefter isoleres med tynd
tektyl.
> > Aluminium renses med slibepapir og vand og isoleres med maling. Hvor
> > aluminium og rustfrit stål mødes, kan man isolere med en speciel type
> fedt,
> > den lokale grejbiks har den, jeg kan desværre ikke huske navnet. Husk :
> > ALDRIG kobberfedt til aluminium og saltvand.
> > --
> > Hilsen Ole
> >
> > Mail til: o.n.l@zmail.dk -fjern z og adressen virker !
> >
> >
> >
>
>



Erik Breum Petersen (29-04-2002)
Kommentar
Fra : Erik Breum Petersen


Dato : 29-04-02 08:34

Galvanisk tæring kan sagtens findes selvom der ikke er vand.

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens


"hp >remove" <hansp@dialip.<csc.dk> skrev i en meddelelse
news:3cca57ea$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kan man gøre noget for at beskytte aluminiums delene i sin båd. Jeg er
klar
> over, at alle anodeklodser skal findes, og ikke være mere end 50% tærede.
> Mit problem er at selvom min båd står på trailer (altså ingen galvanisk
> tæring?), så bliver aluminium angrebet, og jeg kan finde et fint hvidt
> pulver under motoren.
> Er der noget jeg kan gøre??
>
> Mvh,
> Hans
>
>



Bjarke Christensen (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 30-04-02 08:44

Jahh... men der skal jo være en "elektrolyt". Ofte tænker man bare ikke over
at fx saltrester på båden tiltrækker fugt fra luften (af samme grund som
trygimprenerede brædder altid er våde og tunge) og laver den nødvendige
elektrolyt. Godt argument for at vaske sit udstyr af inden det lægges op for
en længere periode.

Bjarke


"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> wrote in message
news:007z8.14$uD5.1012@news.get2net.dk...
> Galvanisk tæring kan sagtens findes selvom der ikke er vand.
>
> mvh
>
> Erik Breum Petersen
> Summerthur, Sailfish 18, Assens
>
>
> "hp >remove" <hansp@dialip.<csc.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cca57ea$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Kan man gøre noget for at beskytte aluminiums delene i sin båd. Jeg er
> klar
> > over, at alle anodeklodser skal findes, og ikke være mere end 50%
tærede.
> > Mit problem er at selvom min båd står på trailer (altså ingen galvanisk
> > tæring?), så bliver aluminium angrebet, og jeg kan finde et fint hvidt
> > pulver under motoren.
> > Er der noget jeg kan gøre??
> >
> > Mvh,
> > Hans
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste