/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Placering af styrekonsol i RIB
Fra : Allan Norsk


Dato : 16-04-02 13:31

Hej gruppe

Vi er ved at anskaffe os en 6m RIB (måske en Bombard) i Vedbæk
sportsdykkerklub. Et spørgsmål der rejser sig er hvor den bedste placering
af styrekonsollen er.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
Stuvning af udstyr, sejladskomfort, plads til forulykket dykker er vel nogen
af de parametre man skal tage hensyn til?

--
Allan Norsk
Vedbæk sportsdykkerklub
http://www.vskdyk.dk



 
 
Kalle (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Kalle


Dato : 16-04-02 17:54

Hvis jeg var jer ville jeg helt klart vælge Bombarden, med sidde konsollen
til. Vi har den i vores klub (AQUA) og er meget tilfredse med den.
Vi har fået vores båd bygget op med en bøjle i agterenden hvor vi har lys,
lanterner, antenner, samt A flag holder. Styrerpulten er i agter enden, lige
foran 60 liters tanken. Foran styrepulten er der flaskeholder, så
flaskesættene kan stå op. Dette bevirker også, at hvis der sker en ulykke er
der plads nok til at den forulykkede vil kunne ligge i den ene side af båden
mens man giver ham/hende ilt, under sejladsen ind.

Vi er meget tilfredse med vores båd.

Hilsen Kalle

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:LOUu8.75$bV1.1436@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
>
> Vi er ved at anskaffe os en 6m RIB (måske en Bombard) i Vedbæk
> sportsdykkerklub. Et spørgsmål der rejser sig er hvor den bedste placering
> af styrekonsollen er.
>
> Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
> Stuvning af udstyr, sejladskomfort, plads til forulykket dykker er vel
nogen
> af de parametre man skal tage hensyn til?
>
> --
> Allan Norsk
> Vedbæk sportsdykkerklub
> http://www.vskdyk.dk
>
>
>



Henrik Rasmussen (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Rasmussen


Dato : 17-04-02 08:33

Hej,

lidt ude af sammenhængen, fra mit job som opmand i matchrace, har jeg gjordt
følgende observationer:

* Styrepult fremme, betyder brud på kabler (styre, elektronik, ...), fordi
de føres tilbage til motoren og kun er let beskyttet.
* Benzintanke fremme under styrepult giver god plads, men besværliggør
tankning.
* Styrepult placeret sideværts i forhol til centerlinie giver god
arbejdsplads og ændre ikke på fartøjets egenskaber, dog undtaget når båden
er helt tom med kun føren..
* Startnøglen placeres altid således at ens knæ nemt afbryder motoren.
* Dødmandsknappen er sammenbygget med nøglen (og ens knæ) sidder altid så
langt væk at man ikke kan hjælpe til med noget uden enten at afbryde motoren
eller være iklædt en så lang line at den vikles omkring alt. Iøvrigt
forsvinder dødsmandsknappen, hvis den ikke er solidt koblet til nøglen, også
skal låses fast til et bestemt sted.
* Gashåndtaget er bedst/sikkerst når det er placeret til højrehåndsbrug.
* Enkeltrette styring af motoren giver forskellig drejeegenskaber for
højre/venstre drej og skal ofte smøres.
* Gummibåde er åbne både, nogle fabrikater opfatte dette som at vand ikke
kan komme ind og laver bailere der dårligt kan tømme indholdet af en
øl/time. Endvidere skal bailere kunne håndteres uden at skulle stikke
hænderne i vandet - det kan være både ekstremt koldt og indeholde olie.
* 4takt forbruger halvt så meget benzin som 2takts motor, forbruger næsten
ingen olie og det bedste er at de ikke larmer.
* Tungtgrej skal placeres på forstærkede steder ellers ødelægges bunden,
feks. på trælister eller aluplader.
* En olie alarm skal kunne afbrydes uden værktøj.
* Olie, der findes forskellige slags olier og totaktsmotore er noget
ømfindtlige overfor blandinger, der skal det tydeligt mærkes hvilke olie der
må anvendes (synthetisk, halvsynthtisk, ...) og gerne med fabrikat, det er
måske lidt dyrer i længden, men det er intet imod reparationsomkostninger.
* Start batteriet skal stå tørt, ellers skal terminalerne skal være fedtet
godt ind for at undgå korrosion og derved manglende startstrøm.
* En omdrejningstæller med tydeligt markeret maksimal tilladt omdrejning
spare mange reparationer. Specielt hvis førere der ikke overholder grænsen
forbydes adgang til at fører båden efterfølgende. Nye motorer fører en
elektronisk log som med adgang til det rette I/F kan udskrives.
* De nye krav omkring afskærmning af skruen medfører at bådene drejer bedre
under lav hastighed og dårligere under høj hastighed, samt at motoren vejer
mere (1kg langt bagude)
* et (tørt) rum til at placere papir, blyant, o.l. mangler generelt i alle
gummibåde.
* Trailer og båd bør mærkes entydigt, der er et helvede at prøve at vælge en
trailer der passer, når man ikke lige kan huske hvor den sidst blev
placeret - mange undgår af samme grund at koble trailere fra bilen.

Håber at ovenstående betragtninger kan hjælpe.

/Henrik Rasmussen

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:LOUu8.75$bV1.1436@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
>
> Vi er ved at anskaffe os en 6m RIB (måske en Bombard) i Vedbæk
> sportsdykkerklub. Et spørgsmål der rejser sig er hvor den bedste placering
> af styrekonsollen er.
>
> Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
> Stuvning af udstyr, sejladskomfort, plads til forulykket dykker er vel
nogen
> af de parametre man skal tage hensyn til?
>
> --
> Allan Norsk
> Vedbæk sportsdykkerklub
> http://www.vskdyk.dk
>
>



Henrik juhl (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik juhl


Dato : 17-04-02 14:28

"Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen@mail.tele.dk> wrote in message news:<R8w5CIe5BHA.3628@gud.bends.dk>...

> * De nye krav omkring afskærmning af skruen medfører at bådene drejer bedre
> under lav hastighed og dårligere under høj hastighed, samt at motoren vejer
> mere (1kg langt bagude)

Tak for din ellers fine redegørelse, men kunne du ikke lige hjælpe mig
med at udfylde et af mange huller i min viden. I dette tilfælde
vedrørende "krav omkring afskærmning af skruer". Hvad er nu det for
noget ?

Mvh

Henrik juhl

Henrik Rasmussen (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Rasmussen


Dato : 17-04-02 16:01


"Henrik juhl" <hju@ltk.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for din ellers fine redegørelse, men kunne du ikke lige hjælpe mig
> med at udfylde et af mange huller i min viden. I dette tilfælde
> vedrørende "krav omkring afskærmning af skruer". Hvad er nu det for
> noget ?

Om jeg kan hjælpe ved jeg ikke, men prøve kan jeg: For 1-2 år siden under
træning sejlede en optimist træner en optimist sejler ned, hvorved sejleren
fik amputeret benet. Efterfølgende skal alle følgebåde der anvendes til
jolle træning have en kraftig bøjle omkring skruen. Bøjlen danner en tunnel
som skruen køre inde i. Jeg er ikke klar over om det er et forsikrings eller
lovkrav.

/Henrik





Søren Bergh Jensen (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren Bergh Jensen


Dato : 17-04-02 19:10

Det er en meget god redegørelse som du giver vedrørende placering af konsol.
Generelt er jeg enig med dig herunder at det er en god ide at afskærme
propelleren. Det giver også en vis beskyttelse af propelleren hvis man
sejler for tæt på land. Men er det ikke kun en anbefaling fra Dansk
Sejlunion????.

Jeg har ikke hørt at det skulle være et lovkrav. Kan du komme med nærmere
med detaljer hvor du har det fra?

M.v.h.
Søren B J


"Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:TRzVFCi5BHA.2008@gud.bends.dk...
>
> "Henrik juhl" <hju@ltk.dk> skrev i en meddelelse
> > Tak for din ellers fine redegørelse, men kunne du ikke lige hjælpe mig
> > med at udfylde et af mange huller i min viden. I dette tilfælde
> > vedrørende "krav omkring afskærmning af skruer". Hvad er nu det for
> > noget ?
>
> Om jeg kan hjælpe ved jeg ikke, men prøve kan jeg: For 1-2 år siden under
> træning sejlede en optimist træner en optimist sejler ned, hvorved
sejleren
> fik amputeret benet. Efterfølgende skal alle følgebåde der anvendes til
> jolle træning have en kraftig bøjle omkring skruen. Bøjlen danner en
tunnel
> som skruen køre inde i. Jeg er ikke klar over om det er et forsikrings
eller
> lovkrav.
>
> /Henrik
>
>
>
>



Henrik Rasmussen (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Rasmussen


Dato : 18-04-02 09:01

Jeg vil prøve at finde noget mere konkret om afskærmningen og så vende
tilbage.

/Henrik Rasmussen

"Søren Bergh Jensen" <soren.bergh@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3cbdbb67$0$26648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er en meget god redegørelse som du giver vedrørende placering af
konsol.
> Generelt er jeg enig med dig herunder at det er en god ide at afskærme
> propelleren. Det giver også en vis beskyttelse af propelleren hvis man
> sejler for tæt på land. Men er det ikke kun en anbefaling fra Dansk
> Sejlunion????.
>
> Jeg har ikke hørt at det skulle være et lovkrav. Kan du komme med nærmere
> med detaljer hvor du har det fra?
>
> M.v.h.
> Søren B J
>
>
> "Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:TRzVFCi5BHA.2008@gud.bends.dk...
> >
> > "Henrik juhl" <hju@ltk.dk> skrev i en meddelelse
> > > Tak for din ellers fine redegørelse, men kunne du ikke lige hjælpe mig
> > > med at udfylde et af mange huller i min viden. I dette tilfælde
> > > vedrørende "krav omkring afskærmning af skruer". Hvad er nu det for
> > > noget ?
> >
> > Om jeg kan hjælpe ved jeg ikke, men prøve kan jeg: For 1-2 år siden
under
> > træning sejlede en optimist træner en optimist sejler ned, hvorved
> sejleren
> > fik amputeret benet. Efterfølgende skal alle følgebåde der anvendes til
> > jolle træning have en kraftig bøjle omkring skruen. Bøjlen danner en
> tunnel
> > som skruen køre inde i. Jeg er ikke klar over om det er et forsikrings
> eller
> > lovkrav.
> >
> > /Henrik
> >
> >
> >
> >
>
>



Henrik Juhl (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Juhl


Dato : 17-04-02 20:07


"Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:TRzVFCi5BHA.2008@gud.bends.dk...
> Om jeg kan hjælpe ved jeg ikke, men prøve kan jeg: For 1-2 år siden under
> træning sejlede en optimist træner en optimist sejler ned, hvorved
sejleren
> fik amputeret benet. Efterfølgende skal alle følgebåde der anvendes til
> jolle træning have en kraftig bøjle omkring skruen. Bøjlen danner en
tunnel
> som skruen køre inde i. Jeg er ikke klar over om det er et forsikrings
eller
> lovkrav.
>
> /Henrik

Jeg har en ide' om at det hverken er et lov- eller forsikringskrav, men et
internt optimistisk ,-) sejlerkrav. Havde det været andet, er jeg overbevist
om at vi nok skulle have fået det at vide.

Med hensyn til "bøjlen" omkring skruen, kender jeg udemærket systemet. Det
er er for den sags skyld meget godt til at forhindre ulykker, men bevirker
også at en del effekt i motoren "går tabt". Vi havde for mange år siden
monteret en bøjle på vores motor og mit gæt er at der blev mistet næsten 25
% af effekten.

Er der nogle andre som har gode/dårlige erfaringer med denne bøjle ? Har vi
som dykker mere behov for denne beskyttelse, eller er vi tværtimod meget
mere opmærksom på "hvad" der ligge i vandet ?

Mvh

Henrik Juhl



Flemming Rubini (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 18-04-02 10:12

Henrik Rasmussen <Henrik.rasmussen@mail.tele.dk> wrote:
> Om jeg kan hjælpe ved jeg ikke, men prøve kan jeg: For 1-2 år siden under
> træning sejlede en optimist træner en optimist sejler ned, hvorved sejleren
> fik amputeret benet.
http://216.239.51.100/search?q=cache:UP5no3lwpjkC:www.sofartsstyrelsen.d
k/publikationer/pdf/ulykker99/140699%2520Personulykke.pdf

hvori det påpeges at Søfartsstyrelsen ikke har tekniske forskrifter til
båd og udstyr af den omtalte båd.

mvh.
Flemming Rubini


Nikolaj østergaard J~ (28-04-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj østergaard J~


Dato : 28-04-02 22:36

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:LOUu8.75$bV1.1436@news.get2net.dk

> Hej gruppe
>
> Vi er ved at anskaffe os en 6m RIB (måske en Bombard) i Vedbæk
> sportsdykkerklub. Et spørgsmål der rejser sig er hvor den bedste placering
> af styrekonsollen er.
>
> Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
> Stuvning af udstyr, sejladskomfort, plads til forulykket dykker er vel nogen
> af de parametre man skal tage hensyn til?

personligt foretrækker jeg at styrepulten monteres fremme i båden...

Udstyr og passagerer bliver dermed udsat for mindre hård sejllads...
(idet det primært er stævnen der "hopper")...

Lav nogle førstehjælpsøvelser på gulvet og se hvor meget plads det
egentligt kræver at udføre effektiv genoplivning....

et lille hjørne i båden er ikke nok....

placeringen af styrepult, udstyr og passagerer kan drastisk ændre
benzinforbruget og sejlladsegenskaberne.... men det afhænger meget af
skrogformen...


nøj


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Nikolaj østergaard J~ (28-04-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj østergaard J~


Dato : 28-04-02 22:39

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:LOUu8.75$bV1.1436@news.get2net.dk

> Allan Norsk
> Vedbæk sportsdykkerklub
> http://www.vskdyk.dk

Hej Allan ... har i solgt fyldebanken ?

hvornår er den sidst trykprøvet? er de 5 eller 10 års intervaller på
industriflasker ?

hvorfor skal den sælges ?

nøj



--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Allan Norsk (29-04-2002)
Kommentar
Fra : Allan Norsk


Dato : 29-04-02 08:49

Hej Nikolaj

Banken er stadig til salg. Den er nu afmonteret og er lige til at afhente.

Flaskerne er ikke så pæne inden i. Der er noget overfladerust, så de trænger
til en rulletur med lidt skærespåner. Jeg vurderer at der ikke vil være
problemer med at trykprøve dem. Tager jeg fejl, går handelen naturligvis
tilbage.

Flaskerne er så vidt jeg ved typegodkendt som transportable trykflasker og
skal derfor trykprøves hvert 5. år. Den ene flaske skal vist trykprøves i
2003, de to andre skal trykprøves nu.

Vi sælger banken da vi har fået en ny luftbank på 300 bar. Så hvis der er
nogen der vil stille op til Sjællandsmesterskaberne i hurtig luftfyldning,
så er vi klar

Flaskerne står og fylder op hos os, så hvis I er interesseret i en hurtig
handel kan vi godt snakke om prisen.

/Allan




Kalle (29-04-2002)
Kommentar
Fra : Kalle


Dato : 29-04-02 17:50

Hej Allan.
Må man spørge hvad I har købt af bank, samt hvad den har kostet.

Vi har i vores klub snakket om at anskaffe en bank, og vores kompressor kan
nemlig fylde op til 300 bar, så det ville ikke være utænkeligt at det blev
en 300 bar løsning.

Hilsen Kalle

"Nikolaj østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:162035ab13b48074abf3e1d0a15ff9cd.18599@mygate.mailgate.org...
> "Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
> news:LOUu8.75$bV1.1436@news.get2net.dk
>
> > Allan Norsk
> > Vedbæk sportsdykkerklub
> > http://www.vskdyk.dk
>
> Hej Allan ... har i solgt fyldebanken ?
>
> hvornår er den sidst trykprøvet? er de 5 eller 10 års intervaller på
> industriflasker ?
>
> hvorfor skal den sælges ?
>
> nøj
>
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste