/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Cykel lygter?
Fra : Anders Houmark


Dato : 28-02-02 21:08

Hejsa..
Dette spørgsmål har jeg tænkt en smule over hver gang mine cykellygter er
løbet tør for strøm, og da jeg så idag har fået nogle nye cykellygter hvor
der fulgte to forskellige batterier med ( kraftigere foran ) tænkte jeg at
der måske var en herinde som havde viden om, hvorfor det altid er den
foreste lygte som løber tør for strøm? ( det har jeg nemlig erfaret,
ligegyldigt mærke af lygte eller batterier.. Også selvom baglygte og
forlygte byttes rundt ( og de farvede glas skiftes ) så er det altid den
foreste som løber tør først.

Min teori går lidt på at det er pga. den foreste lygte bliver koldest, og
batterierne derfor hurtigere bliver afladet?

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!




 
 
Palle Hans Jensen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Palle Hans Jensen


Dato : 28-02-02 21:21

A dude from the usenet called "Anders Houmark"
<alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote:

>Min teori går lidt på at det er pga. den foreste lygte bliver koldest, og
>batterierne derfor hurtigere bliver afladet?

Jeg foreslår at du prøver at køre rundt med baglygten foran og
forlygten bagved et stykke tid

Bliver du stoppet siger du bare at du har været lidt rundt på gulvet


--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle Hans Jensen

"I took the initiative in creating the internet" - Al Gore

LR (28-02-2002)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 28-02-02 21:43

Hej

Jeg har et andet eksempel, fx hvis jeg siger at min vandhane drypper,....
og påstår:

- Det er _altid_ den kolde hane der er utæt, fordi dråberne altid er kolde !

.... jeg tror det er fordi du ikke opdager at baglygten løber tør for strøm,
da du ikke kikker så meget på den... men faktik hele tiden kikker på
forlygten ... og dermed ser når dén ikke har mere strøm...


PS. det med at prøve at bytte om på lygterne er en dum idé, og bør kun
udføres af professonelle
og helst på "lukket bane"... da andet kan resutere i voldsomme personskader
og det der er værer !

/LR



Klaus Alexander Seis~ (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 28-02-02 21:51

LR skrev:

> PS. det med at prøve at bytte om på lygterne er en dum idé, og
> bør kun udføres af professonelle og helst på "lukket bane"...

Palle skrev ellers at han osse bytter om på de farvede glas.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Palle Hans Jensen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Palle Hans Jensen


Dato : 28-02-02 22:04

A dude from the usenet called Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Palle skrev ellers at han osse bytter om på de farvede glas.

Sådan Klaus.. Lær de folk at læse imellem linierne

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle Hans Jensen

"I took the initiative in creating the internet" - Al Gore

Brian Axelgaard (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 28-02-02 22:15

Den er nu ganske simpel... jo koldere tråden i glødepæren er jo mindre er
resistansen og derved forøges strømmen.... altså er effekt afbrændt i pæren
gjort større...



Anders Houmark (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 28-02-02 22:26


Brian Axelgaard skrev i meddelelsen
<3c7e9d0e$0$25889$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
>Den er nu ganske simpel... jo koldere tråden i glødepæren er jo mindre er
>resistansen og derved forøges strømmen.... altså er effekt afbrændt i pæren
>gjort større...

OK tak for dit svar ( endelig et seriøst svar :)
Det var også noget lign. det jeg havde i tankerne

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!




Jeppe Stig Nielsen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-02-02 23:02

Brian Axelgaard wrote:
>
> Den er nu ganske simpel... jo koldere tråden i glødepæren er jo mindre er
> resistansen og derved forøges strømmen.... altså er effekt afbrændt i pæren
> gjort større...

Hvorfor skulle den forreste lygte være koldere? Hvis der er forskel
på de to lygters resistanser, tror jeg snarere det er fordi de to
pærer ikke er [helt] ens. Dét kunne forklare hvorfor den ene lygte
opbrugte batterierne hurtigere end den anden.

Jeg antager at det er lygter med almindelige 3 volts glødepærer?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jeppe Stig Nielsen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-02-02 23:06

Jeppe Stig Nielsen wrote:
>
> Brian Axelgaard wrote:
> >
> > Den er nu ganske simpel... jo koldere tråden i glødepæren er jo mindre er
> > resistansen og derved forøges strømmen.... altså er effekt afbrændt i pæren
> > gjort større...
>
> Hvorfor skulle den forreste lygte være koldere? Hvis der er forskel
> på de to lygters resistanser, tror jeg snarere det er fordi de to
> pærer ikke er [helt] ens. Dét kunne forklare hvorfor den ene lygte
> opbrugte batterierne hurtigere end den anden.
>
> Jeg antager at det er lygter med almindelige 3 volts glødepærer?

Ved nærmere eftertanke: Der er forskellige lovkrav til for- og bag-
lygte. Derfor kan man med nogle lygtetyper klare sig med færre/mindre
batterier til baglygten end til forlygten.

Er dine nye lygter sådan nogle små runde nogle med flade batterier i?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jeppe Stig Nielsen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-02-02 23:37

Jeppe Stig Nielsen wrote:
>
> Ved nærmere eftertanke: Der er forskellige lovkrav til for- og bag-
> lygte. Derfor kan man med nogle lygtetyper klare sig med færre/mindre
> batterier til baglygten end til forlygten.

Se http://www.dcf.dk/consumer/udstyr.htm .
For at finde forskelle på kravene til for- og baglygte skal man helt
ned til §16.

(En lille kuriøsitet: I bekendtgørelsen sættes enheden dekanewton
»lig med« kilogram.)

Godnat.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Brian Axelgaard (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 01-03-02 23:55

Damn du kan svare dig selv mange gange :)



Jeppe Stig Nielsen (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 02-03-02 02:42

Brian Axelgaard wrote:
>
> Damn du kan svare dig selv mange gange :)

Selvsving.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Emil (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 02-03-02 16:11

On Sat, 02 Mar 2002 02:41:37 +0100, Jeppe Stig Nielsen wrote:

>Brian Axelgaard wrote:
>> Damn du kan svare dig selv mange gange :)

>Selvsving.

Det er altid rart at kommunikere med et vidende og tænkende
menneske.

Brian Axelgaard (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 01-03-02 23:57

> Hvorfor skulle den forreste lygte være koldere? Hvis der er forskel
> på de to lygters resistanser, tror jeg snarere det er fordi de to
> pærer ikke er [helt] ens. Dét kunne forklare hvorfor den ene lygte
> opbrugte batterierne hurtigere end den anden.

Well, nu sidder den jo foran på cyklen, og med mindre man cykler baglæns så
vil den blive udsat for en del afkøling pga. vinden der suser forbi den....
baglygten sidder sikkert i læ af cyklisten numse :) lige bag sadlen.....
hvis jeg ikke tar helt fejl altså...

> Jeg antager at det er lygter med almindelige 3 volts glødepærer?

Ja det gør jeg så sandeligt også, ellers er jeg helt på afveje :)




Ivar (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 28-02-02 23:05


Brian Axelgaard skrev:
> Den er nu ganske simpel... jo koldere tråden i glødepæren er jo mindre er
> resistansen og derved forøges strømmen.... altså er effekt afbrændt i pæren
> gjort større...

Den forklaring tror jeg ikke på.

Den forskel der er på afkølingen foran og bagved er minimal, sammenlignet
med forskelle i pærernes resistans i almindelighed og forskellene i batteriernes
kapacitet. Hvis du laver forsøg med batterier, skal du lave mange, da
der er meget stor forskel på de enkelte batteriers kapacitet.

Når spændingen over batterierne falder, bliver det hvide lys gulligt, men
det røde beholder sin farve. Du bemærker simpelthen tidligere et
spændingsfald på det hvide lys.


Ivar



Brian Axelgaard (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 01-03-02 23:54

> Den forklaring tror jeg ikke på.

Fint nok! Det er der ingen der tvinger dig til :)

> Den forskel der er på afkølingen foran og bagved er minimal, sammenlignet
> med forskelle i pærernes resistans i almindelighed og forskellene i
batteriernes
> kapacitet. Hvis du laver forsøg med batterier, skal du lave mange, da
> der er meget stor forskel på de enkelte batteriers kapacitet.

Well, det kan selvfølgelig også være svaret.... meeen nu skrev han jo at det
_altid_ var den forreste, også selvom han byttede de farvede glas rundt og
derved satte baglygten forrest.

> Når spændingen over batterierne falder, bliver det hvide lys gulligt, men
> det røde beholder sin farve. Du bemærker simpelthen tidligere et
> spændingsfald på det hvide lys.

Det røde lys kommer fra en pære 99.99% magen til den forreste pære, de giver
begge hvidt lys, men den bagerste har et rød glas foran sig. Hvis man ikke
kan se forskel på hvid+rødt lys og hvid+gult lys, så er jeg ikke sikker på
at man burde færdes når der er mørkt........




Ivar (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 02-03-02 19:04


Brian Axelgaard skrev:

> > Når spændingen over batterierne falder, bliver det hvide lys gulligt, men
> > det røde beholder sin farve. Du bemærker simpelthen tidligere et
> > spændingsfald på det hvide lys.
>
> Det røde lys kommer fra en pære 99.99% magen til den forreste pære, de giver
> begge hvidt lys, men den bagerste har et rød glas foran sig. Hvis man ikke
> kan se forskel på hvid+rødt lys og hvid+gult lys, så er jeg ikke sikker på
> at man burde færdes når der er mørkt........

Beklager, jeg forstår ikke hvad du skriver.

En pære udsender et hvidt lys, der indeholder større eller mindre mængde
af alle farverne i farvespekteret fra rødt til blåt. Når batterierne aflades
falder spændingen over pæren, hvilket får temperaturen på glødetråden i pæren
til at falde, som derfor udsender mindre i den blå del af farvespekteret.
Lyset opfattes som blevet mere gulligt. Baglygte glasset filtrerer alt væk fra
farvespekteret der ligger uden for den røde farve, man bemærker derfor ikke
hvis pæren udsender mindre lys i den blå del af farvespekteret.


Ivar




Brian Axelgaard (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 02-03-02 22:12

> Beklager, jeg forstår ikke hvad du skriver.

Sorry, jeg mente hvidt + rødt lys og gult + rødt lys :) my mistake. En pære
med gult lys, sat bag et rødt stykke gennesmigtigt plastik giver da ikke
samme lys som en med hvidt lys bag selv samme røde plastik. Jeg kan i hvert
fald se forskel, men det er nok i et enkeltstående tilfælde hvor jeg ved at
der er forskel ...
Det røde plastik har jeg aldrig forstået fungerede som et filter ... kalder
man det det? Du mener altså at hvis man sætter en blå og en hvid diode bag
et rødt stykke gennemsigtig plastik kan man ikke se forskel på disse to....
eller hvad?



Ivar (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 02-03-02 22:48


Brian Axelgaard skrev:

> Du mener altså at hvis man sætter en blå og en hvid diode bag
> et rødt stykke gennemsigtig plastik kan man ikke se forskel på disse to....
> eller hvad?

Hvide lysdioder kender jeg ikke.
Sætter du en blå lysdiode bag et stykke ordentligt indfarvet
rødt plastic, kommer der *intet* lys igennem !

Jeg troede at det var rimeligt kendt for professionelle folk der arbejde
med farvet lys. Men for år tilbage var der et firma der tilbød, små
blå plasthætter til at sætte over grønne lysdioder. Da lys fra lysdioder
har et meget smalt spekter, kom der selvfølgeligt ikke meget
lys ud. (Det var dengang blå lysdioder kostede 80 kr stykket,
altså hvis man tog 1000 af gangen).


Ivar




T.Liljeberg (04-03-2002)
Kommentar
Fra : T.Liljeberg


Dato : 04-03-02 03:38

On Sat, 2 Mar 2002 22:48:16 +0100, "Ivar"
<did@vip.[nozpam]cybercity.dk> wrote:

>Sætter du en blå lysdiode bag et stykke ordentligt indfarvet
>rødt plastic, kommer der *intet* lys igennem !
>
>Jeg troede at det var rimeligt kendt for professionelle folk der arbejde
>med farvet lys. Men for år tilbage var der et firma der tilbød, små
>blå plasthætter til at sætte over grønne lysdioder. Da lys fra lysdioder
>har et meget smalt spekter, kom der selvfølgeligt ikke meget
>lys ud. (Det var dengang blå lysdioder kostede 80 kr stykket,
>altså hvis man tog 1000 af gangen).

Ved du, hvad man lavede blå LED af "for år siden"?
Idag er det vel GaN/InGaN dioder (som også kan bruges til at lave blå
halvlederlasere), men det er en relativt ny teknologi.

Tom

--
A society that will trade a little liberty for a little order will
lose both, and deserve neither - Thomas Jefferson

Ivar (04-03-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 04-03-02 23:18


T.Liljeberg skrev:

> Ved du, hvad man lavede blå LED af "for år siden"?

Nej.

> Idag er det vel GaN/InGaN dioder (som også kan bruges til at lave blå
> halvlederlasere), men det er en relativt ny teknologi.

Det er ca. 15 år siden, at en blå lysdiode kostede 80 kr.
Om der sket et skift i materialer eller produktionen er blevet
forbedret ved jeg ikke.

Ivar



Johnnie Hougaard Nie~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Johnnie Hougaard Nie~


Dato : 06-03-02 03:24

"T.Liljeberg" wrote:
> Ved du, hvad man lavede blå LED af "for år siden"?

http://ledmuseum.home.att.net/

Mvh. Johnnie

T.Liljeberg (06-03-2002)
Kommentar
Fra : T.Liljeberg


Dato : 06-03-02 04:26

On Wed, 06 Mar 2002 03:23:33 +0100, Johnnie Hougaard Nielsen
<sfromis@post1.tele.dk> wrote:

>"T.Liljeberg" wrote:
>> Ved du, hvad man lavede blå LED af "for år siden"?
>
>http://ledmuseum.home.att.net/

Mange tak -
Svaret var SiC forresten... temmelig ynkelige LED sammenlignet med
nutidens GaN-baserede.

Tom

--
A society that will trade a little liberty for a little order will
lose both, and deserve neither - Thomas Jefferson

Bertel Lund Hansen (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-03-02 23:16

Brian Axelgaard skrev:

>Det røde plastik har jeg aldrig forstået fungerede som et filter ... kalder
>man det det?

Ja.

>Du mener altså at hvis man sætter en blå og en hvid diode bag
>et rødt stykke gennemsigtig plastik kan man ikke se forskel på disse to....
>eller hvad?

Hvis du sætter en lyskilde bag et rødt filter, slipper kun rødt
lys igennem. Hvis lyskilden intet rødt lys udsender, slipper
intet lys igennem.

Prøv selv at sætte et rødt og et grønt stykke plastic foran
hinanden. Der slipper (næsten) intet lys igennem. Først spærrer
f.eks. det røde lag for alt andet end rødt, og derefter spærrer
det grønne for alt andet end grønt. Resultat: mørke.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Verner Olsen (28-02-2002)
Kommentar
Fra : Verner Olsen


Dato : 28-02-02 22:31

On Thu, 28 Feb 2002 21:08:05 +0100, "Anders Houmark"
<alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote:

>Min teori går lidt på at det er pga. den foreste lygte bliver koldest, og
>batterierne derfor hurtigere bliver afladet?

Mit gæt er, at det er fordi forlygten skal bruge ekstra strøm fordi
den jo skal lyse i modvind og det er jo mere besværligt...

(Sorry

Verner


Filip Larsen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 01-03-02 08:29

Verner Olsen skrev

> >Min teori går lidt på at det er pga. den foreste lygte bliver koldest, og
> >batterierne derfor hurtigere bliver afladet?
>
> Mit gæt er, at det er fordi forlygten skal bruge ekstra strøm fordi
> den jo skal lyse i modvind og det er jo mere besværligt...

Du er helt i skoven. Problemet hænger jo indlysende sammen med, at når man
cykler tæt ved lysets hastighed i regnvejr og i medvind, så virker
lygteglasset som et badeforhæng der klemmer om pæren og dermed skal der
bruges mere strøm.


Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>



Karsten Feddersen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 01-03-02 20:35

Filip Larsen wrote:

>>>Min teori går lidt på at det er pga. den foreste lygte bliver koldest, og
>>>batterierne derfor hurtigere bliver afladet?
>>>
>>Mit gæt er, at det er fordi forlygten skal bruge ekstra strøm fordi
>>den jo skal lyse i modvind og det er jo mere besværligt...
>>
>
> Du er helt i skoven. Problemet hænger jo indlysende sammen med, at når man
> cykler tæt ved lysets hastighed i regnvejr og i medvind, så virker
> lygteglasset som et badeforhæng der klemmer om pæren og dermed skal der

> bruges mere strøm.


Du skriver som du har forstand. Forlygten skal have overblikket over
hvor cyklisten skal hen og baglygten nyder blot udsigten - derfor bruger
forlygten mere strøm.



--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


Bertel Lund Hansen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-03-02 20:50

Karsten Feddersen skrev:

>Du skriver som du har forstand. Forlygten skal have overblikket over
>hvor cyklisten skal hen og baglygten nyder blot udsigten - derfor bruger
>forlygten mere strøm.

Ahem! Du glemmer helt at forlygten kan opsamle det lys den lige
har udsendt og genbruge det, mens baglygtens lys er
uigenkaldeligt tabt.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Karsten Feddersen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 01-03-02 21:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ahem! Du glemmer helt at forlygten kan opsamle det lys den lige
> har udsendt og genbruge det, mens baglygtens lys er
> uigenkaldeligt tabt.


Nåja - det havde jeg helt glemt. Men risikerer vi så egentlig ikke at
batterierne eksploderer hvis der samles for meget lys fra fx gadelamper?
Hvor meget lysstøj må der være til stede før det er farligt at bruge
cykellygter?



--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


Verner Olsen (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Verner Olsen


Dato : 02-03-02 00:45

On Fri, 01 Mar 2002 20:50:19 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>>Du skriver som du har forstand. Forlygten skal have overblikket over
>>hvor cyklisten skal hen og baglygten nyder blot udsigten - derfor bruger
>>forlygten mere strøm.
>
>Ahem! Du glemmer helt at forlygten kan opsamle det lys den lige
>har udsendt og genbruge det, mens baglygtens lys er
>uigenkaldeligt tabt.

Til gengæld skal man jo huske på, at det ikke er ret meget den kan
opsamle på grund af spredningen. Det lys som bevæger sig ud til
siderne vil ikke blive genbrugt. Baglygtens lys bliver derimod
opsamlet på grund af slipstrømmen, som hiver det tilbage igen.
Så deeeet...

Verner


Fie & Erik (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Fie & Erik


Dato : 01-03-02 01:06

Gør som jeg : Udskift forlygtens originalpære til en model som giver et
varmere lys, og problemet er løst. Og skulle pæren så brænde af en dag, har
man jo altid den gamle i reserve - for hvem kender ikke problemet med
afbrændte cykellygtepærer.
Mvh. Erik D......... mød mig i mørket, da, da, da, da - ja, mød mig i mørket

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:s6wf8.436$b33.25140@news010.worldonline.dk...
> Hejsa..
> Dette spørgsmål har jeg tænkt en smule over hver gang mine cykellygter er
> løbet tør for strøm, og da jeg så idag har fået nogle nye cykellygter hvor
> der fulgte to forskellige batterier med ( kraftigere foran ) tænkte jeg at
> der måske var en herinde som havde viden om, hvorfor det altid er den
> foreste lygte som løber tør for strøm? ( det har jeg nemlig erfaret,
> ligegyldigt mærke af lygte eller batterier.. Også selvom baglygte og
> forlygte byttes rundt ( og de farvede glas skiftes ) så er det altid den
> foreste som løber tør først.
>
> Min teori går lidt på at det er pga. den foreste lygte bliver koldest, og
> batterierne derfor hurtigere bliver afladet?
>
> --
> Anders Houmark
> Life is a garden - dig it!
>
>
>



Klaus Alexander Seis~ (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 01-03-02 06:46

Fie & Erik skrev:

> for hvem kender ikke problemet med afbrændte cykellygtepærer.

Mig! Jeg kan ikke huske at det nogensinde har været nødvendigt at
skifte pære i mine cykellygter.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Jesper Krog (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Krog


Dato : 01-03-02 09:39

Nøh, min er også altid bleve stjålet for jeg fik dem skiftet, det får mig
til at tænke på at antallet af cykellygter, paraplyer og højresokker der
gemmer sig i limbus må være enormt.

--
begin britney_spears_naked.jpg.vbs
Sikke megen respons man får på en signatur!
end



Thomas Jakobsen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jakobsen


Dato : 01-03-02 10:13


"Jesper Krog" <jesper@*NOSPAM*linie.org> wrote in message
news:a5nenv$h2g$1@news.net.uni-c.dk...
> Nøh, min er også altid bleve stjålet for jeg fik dem skiftet, det får mig
> til at tænke på at antallet af cykellygter, paraplyer og højresokker der
> gemmer sig i limbus må være enormt.

Jeg håber din attachment er for sjov. Filen har tilsyneladende intet
indhold, men ligner noget en virus kunne have fundet på. Ikke sjovt at
spilde folks tid.

Thomas



Henning Makholm (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 01-03-02 11:55

Scripsit "Thomas Jakobsen" <tj@ioi.dk>
> "Jesper Krog" <jesper@*NOSPAM*linie.org> wrote in message

> Jeg håber din attachment er for sjov.

Det er ikke en attachment, men almindelig tekst i en signatur som
visse programmer fejlagtigt opfatter som et filvedhæng efter en
temmelig forældet standard (uuencode) selv om den ikke ser ud som
uuencodede filer skal.

(Men jeg er nu enig med dig i at den humoristiske værdi af den slags
efterhånden må siges at være begrænset...)

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Bertel Lund Hansen (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-03-02 10:18

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Mig! Jeg kan ikke huske at det nogensinde har været nødvendigt at
>skifte pære i mine cykellygter.

Jeg brugte en meget kort overgang en halogenlygte, og der skulle
pæren skiftes ret ofte med en større udskrivning til følge hver
gang. I almindelige lygter har jeg kun skiftet pære én gang.

Jeg tror at Ivar har ret i sin forklaring.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ulrik Smed (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 01-03-02 18:59

In article <3c7ec4f0$0$56612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Fie & Erik <fie.hermansen@mail.tele.dk> wrote:
> Gør som jeg : Udskift forlygtens originalpære til en model som giver et
> varmere lys, og problemet er løst.

Eller kør med dynamo. Jeg har lige sat lysdioder i min
fastmonterede baglygte, og lavet en lille strømforsyning så de
lyser med fuld uforandret styrke fra 1.5 til 10-12 volt, og
starter ved 0.7 - 0.8 volt. Selv hvis man trækker cyklen er der
fuld blus på. Og forbruget er lavere, så forlygten lyser det
mere.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Anders Houmark (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 02-03-02 02:27


Fie & Erik skrev i meddelelsen
<3c7ec4f0$0$56612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Gør som jeg : Udskift forlygtens originalpære til en model som giver et
>varmere lys, og problemet er løst.


OK er der bare INGEN som forstår spørgsmålet?

1: jeg køber en ny pakke batterier, sætter dem i lygterne ( basta lygter,
men problemet har været med alle lygter jeg har haft ) og bruger dem. Jeg
tænder altid baglygten først, og tænder bagefter forlygten når jeg er steget
op på cyklen.

ved denne metode løber forlygten altid tør først.

2:Jeg køber så nye batterier, sætter dem i lygten, og skifter lygteglasset
ud, og sætter dem på.. igen tænder jeg først baglygten med det røde glas..
IGEN løber den foreste lygte tør først..


Det er jo underligt

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!




Bertel Lund Hansen (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-03-02 08:11

Anders Houmark skrev:

>OK er der bare INGEN som forstår spørgsmålet?

Der er nok ingen der tror på at det forholder sig som du siger -
at placeringen på cyklen er afgørende for hvor hurtigt
batterierne bliver tappet for strøm. Jeg kan komme med en halv
snes forklaringer på hvorfor du er kommet til den overbevisning,
men det har næppe din interesse.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Claus Rasmussen (02-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 02-03-02 10:29

Anders Houmark wrote:

> OK er der bare INGEN som forstår spørgsmålet?

Det hænger jo nok sammen med, at du har en iagttagelse: At du oplever, at
du skal skifte batteri på den forreste lygte før du skifter på den bagerste.

Dette er _ikke_ ensbetydende med at den forreste lygte løber hurtigere tør
for strøm end den bagerste. Det er bare din _fortolkning_ af din oplevelse.

Når deltagerne i denne tråd så stædigt bliver ved med ikke at "forstå"
dit spørgsmål hænger det sammen med, at vi med vores viden om fysik ikke
har en forklaring på din fortolkning af din iagttagelse.

Derfor begynder vi at stille spørgsmålstegn ved, om din _fortolkning_ er
rigtig. Det er ikke det samme som at betvivle din _iagttagelse_.

Derfor: Det næste skridt burde være at undersøge om der er overens-
stemmelse mellem din fortolkning og din iagttagelse ved at at opstille
et eksperiment. Du kunne f.eks måle direkte på batteriet om det nu er
rigtigt at det forreste kører fladt før det bagerste.

Du kunne også prøve at skifte batterierne rundt, når du oplever at
det forreste er kørt fladt. Min teori er, at øjets følsomhed overfor
rødt lys er større end den er overfor hvidt lys (som det f.eks gælder
med gult vs. hvidt lys).

-Claus


Lars Bo Wassini (04-03-2002)
Kommentar
Fra : Lars Bo Wassini


Dato : 04-03-02 13:13

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote in message
news:7TVf8.13812$PE.1012786@news000.worldonline.dk...
>
> OK er der bare INGEN som forstår spørgsmålet?
>
[snip...]

Prøv næste gang du skal skifte batterier i forlygten at bytte dem om i de to
lygter og se om mængden af strøm (kan man sige det?) er den samme!

--
Med venlig hilsen

Lars Bo Wassini (http://www.wassini.dk)
Billeder fra Fyn : http://www.fynbilleder.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste