/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Brug af bil på hvide plader til erhverv
Fra : Dennis


Dato : 14-02-02 13:56

Jeg har netop startet et lille firma.

Jeg har en bil på hvide plader.

Jeg har i erhvervsmæssig sammenhæng behov for bil.

Hvordan kan jeg lovligt drage økonomisk fordel af egen bil på hvide plader,
i forbindelse med at denne bruges i erhvervsmæssig sammenhæng ?

Firmaet køber bilen (af mig) ? og jeg betaler "firmabilsskat" herfor ?

Har du andre tips ?

Findes der noget litteratur omkring dette ?

mvh

Dennis








 
 
Erik G Christensen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 14-02-02 19:12

Dennis wrote:

> Hvordan kan jeg lovligt drage økonomisk fordel af egen bil på hvide plader,
> i forbindelse med at denne bruges i erhvervsmæssig sammenhæng ?

Det umiddelbart mest sikre er at føre kørebog, ganske som hvis
du skal have kørselsgodtgørelse fra et andet firma.
Dvs dato, antal kørte km, hvem du besøger og formålet med besøget.
Du kan så hæve et beløb skattefrit fra din indtjening svarende til
kørselsgodtgørelsen, svjh 2,76 kr pr km.
>
> Firmaet køber bilen (af mig) ? og jeg betaler "firmabilsskat" herfor ?

Som personlig virksomhed behøver du først beslutte det, første gang
du laver regnskab efter opstart, eller efter skift af bil.
Du skal have gns årlige omkostninger til privatkørsel incl. afskrivninger
på over 25% af bilens købspris, dog mindst ca 40.000 kr årligt, før
det kan være interessant at have firmabil (normalt).

>
> Har du andre tips ?
Nej.
>
> Findes der noget litteratur omkring dette ?

Told*Skat.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

The BMA man (15-02-2002)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 15-02-02 07:01

On Thu, 14 Feb 2002 19:11:56 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Som personlig virksomhed behøver du først beslutte det, første gang
>du laver regnskab efter opstart, eller efter skift af bil.
>Du skal have gns årlige omkostninger til privatkørsel incl. afskrivninger
>på over 25% af bilens købspris, dog mindst ca 40.000 kr årligt, før
>det kan være interessant at have firmabil (normalt).


Hvordan kommer du frem til det tal? Der må foreligge en
beregningsformel eller hvad?
Kunne du evt. dele denne "hemmelighed" med vi andre?


Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


Erik G Christensen (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 15-02-02 10:12

The BMA man wrote:
>
> On Thu, 14 Feb 2002 19:11:56 +0100, Erik G Christensen
>
> >Som personlig virksomhed behøver du først beslutte det, første gang
> >du laver regnskab efter opstart, eller efter skift af bil.

Jeg går ud fra, at du enig hertil.

> >Du skal have gns årlige omkostninger til privatkørsel incl. afskrivninger
> >på over 25% af bilens købspris, dog mindst ca 40.000 kr årligt, før
> >det kan være interessant at have firmabil (normalt).
>
> Hvordan kommer du frem til det tal? Der må foreligge en
> beregningsformel eller hvad?
> Kunne du evt. dele denne "hemmelighed" med vi andre?

Prisen på bilen, ny- / anskaffelsespris, ansættes til mindst
kr 160.000 => 25% af dette er 40.000 kr årligt hvert år den
samme bil anvendes.
Koster din bil mindre, enten fordi den er købt billigere,
holder - beholdes i mere en tre - fire år, eller kører den
få km privat, "betaler" (beskattes) du af mere end din
reelle udgift.

Og dermed vil kørselsgodtgørelse altid være bedst.

Betaler du mere (end 25% af bilprisen) for privatkørsel,
*kan* fri bil være en mindre udgift end
faktiske udgifter minus godtgørelse.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

The BMA man (14-02-2002)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 14-02-02 19:58

On Thu, 14 Feb 2002 13:55:44 +0100, "Dennis" <dcln@hotmail.com> wrote:

>Jeg har netop startet et lille firma.

Til lykke med det!

>
>Hvordan kan jeg lovligt drage økonomisk fordel af egen bil på hvide plader,
>i forbindelse med at denne bruges i erhvervsmæssig sammenhæng ?

Du fører kørerbog, og udbetaler dig selv skattefri godtgørelse efter
statens takster for den firmamæssige del af forbruget.


Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


J. Madsen (15-02-2002)
Kommentar
Fra : J. Madsen


Dato : 15-02-02 00:39


> Du fører kørerbog, og udbetaler dig selv skattefri godtgørelse efter
> statens takster for den firmamæssige del af forbruget.
>
>
> Stay loving & keep cool
>
> Brian Madsen
>
>
Nej, så enkelt er det ikke.
Hvis du primært kører privat og kun lidt erhverv, og du totalt kører meget
(altså privat) - og bilen er dyr enten i anskaffelse eller drift, kan det
betale sig at have fri bil.

Kører du lidt privat og meget erhvervsmæssigt, kan det oftest betale sig at
tage kørepenge, men der kan også være sammensætninger, at det bedre kan
betale sig, at bruge procentfordeling. Der er nemlig de 3 muligheder - fri
bil - kørepenge og procentfordeling.

Sidstnævnte er det dog efter min erfaring via vores beregningsprogram,
sjældent løber af med sejren. Derimod er det ofte fri bil, hvor jeg selv
havde forventet kørepenge ville være det bedste.

Dog - køber du en rigtigt dyr bil, skal du bruge fri bil uanset hvad, og så
muligvis sælge den til dig selv efter 1-2 år, når den har fået et ordentligt
knald på brugtvognsprisen. På den måde betaler firmaet den voldsomme
afskrivning som langt overstiger det du betaler i fri bil, og derefter får
du kilometerpenge (hvis beregningen viser det kan betale sig), og har købt
din egen vogn til en fornuftig pris.

Mvh. JørgenE




The BMA man (17-02-2002)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 17-02-02 17:59

On Fri, 15 Feb 2002 00:39:05 +0100, "J. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

>Nej, så enkelt er det ikke.
>Hvis du primært kører privat og kun lidt erhverv, og du totalt kører meget
>(altså privat) - og bilen er dyr enten i anskaffelse eller drift, kan det
>betale sig at have fri bil.

Der skal vel stadig også kigges lidt på, at det faktisk er dine "egne"
penge, du bruger på bilen. For i en enkeltmandsvirksomhed er
overskuddet jo din indtægt (med mindre man bruger virksomhedsordningen
el. lign.)

Og så er det vel noget med, at man også skal beregne skatteværdien af
fradraget ind et eller andet sted - eller er det bare mig, der ser
spøgelser?


Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


J. Madsen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : J. Madsen


Dato : 17-02-02 21:27


"The BMA man" <bmadsen@NOSPAM.image.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6fdefd.1150455@news.image.dk...
> On Fri, 15 Feb 2002 00:39:05 +0100, "J. Madsen"
> <elsted@madsen.mail.dk> wrote:
>
> >Nej, så enkelt er det ikke.
> >Hvis du primært kører privat og kun lidt erhverv, og du totalt kører
meget
> >(altså privat) - og bilen er dyr enten i anskaffelse eller drift, kan det
> >betale sig at have fri bil.
>
> Der skal vel stadig også kigges lidt på, at det faktisk er dine "egne"
> penge, du bruger på bilen. For i en enkeltmandsvirksomhed er
> overskuddet jo din indtægt (med mindre man bruger virksomhedsordningen
> el. lign.)
>
> Og så er det vel noget med, at man også skal beregne skatteværdien af
> fradraget ind et eller andet sted - eller er det bare mig, der ser
> spøgelser?
>
>
> Stay loving & keep cool
>
> Brian Madsen
>
>
Ja, der er forskel på, om du selv skal betale eller din arbejdsgiver gør,
men arbejdsgiver regner jo også lidt på det, og opfatter løn + fri bil som
en udgift i alt for at havde denne medarbejder, så mon ikke alle er
interesseret i, at gøre det så billigt som muligt.
Det er samtlige udgifter + merskat for den der bruger bilen minus skat for
det firmaet "sparer" ved at have udgiften. Dette beløb er det eneste der kan
sammenlignes fra ordning til ordning.

Mvh. JørgenE



Karsten Jensen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 17-02-02 23:51


"The BMA man" <bmadsen@NOSPAM.image.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6fdefd.1150455@news.image.dk...
> On Fri, 15 Feb 2002 00:39:05 +0100, "J. Madsen"
> <elsted@madsen.mail.dk> wrote:
>
> >Nej, så enkelt er det ikke.
> >Hvis du primært kører privat og kun lidt erhverv, og du totalt kører
meget
> >(altså privat) - og bilen er dyr enten i anskaffelse eller drift, kan det
> >betale sig at have fri bil.
>
> Der skal vel stadig også kigges lidt på, at det faktisk er dine "egne"
> penge, du bruger på bilen. For i en enkeltmandsvirksomhed er
> overskuddet jo din indtægt (med mindre man bruger virksomhedsordningen
> el. lign.)
>
Ja, så skal du stadigvæk selv ud at tjene pengene først!

> Og så er det vel noget med, at man også skal beregne skatteværdien af
> fradraget ind et eller andet sted - eller er det bare mig, der ser
> spøgelser?
>
Det mener jeg ikke.
>
> Stay loving & keep cool
>
> Brian Madsen
>
> PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email
address.
>

Mvh Karsten Jensen



Kenneth (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 14-02-02 19:56

Kørselsgodtgørelse udgør for 2002 kr. 2,84 pr. kilometer

Kenneth


"Dennis" <dcln@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:UqOa8.12774$B43.888617@news000.worldonline.dk...
> Jeg har netop startet et lille firma.
>
> Jeg har en bil på hvide plader.
>
> Jeg har i erhvervsmæssig sammenhæng behov for bil.
>
> Hvordan kan jeg lovligt drage økonomisk fordel af egen bil på hvide
plader,
> i forbindelse med at denne bruges i erhvervsmæssig sammenhæng ?
>
> Firmaet køber bilen (af mig) ? og jeg betaler "firmabilsskat" herfor ?
>
> Har du andre tips ?
>
> Findes der noget litteratur omkring dette ?
>
> mvh
>
> Dennis
>
>
>
>
>
>
>



Jørgen Rømming (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Rømming


Dato : 14-02-02 22:41

husk at taksen falder væsenligt når kørslen er nåt 20.000 km pr. år

Jørgen

"Kenneth" <klys@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6c0950$0$22261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kørselsgodtgørelse udgør for 2002 kr. 2,84 pr. kilometer
>
> Kenneth
>
>
> "Dennis" <dcln@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:UqOa8.12774$B43.888617@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har netop startet et lille firma.
> >
> > Jeg har en bil på hvide plader.
> >
> > Jeg har i erhvervsmæssig sammenhæng behov for bil.
> >
> > Hvordan kan jeg lovligt drage økonomisk fordel af egen bil på hvide
> plader,
> > i forbindelse med at denne bruges i erhvervsmæssig sammenhæng ?
> >
> > Firmaet køber bilen (af mig) ? og jeg betaler "firmabilsskat" herfor ?
> >
> > Har du andre tips ?
> >
> > Findes der noget litteratur omkring dette ?
> >
> > mvh
> >
> > Dennis
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>



J. Madsen (15-02-2002)
Kommentar
Fra : J. Madsen


Dato : 15-02-02 00:31

"Jørgen Rømming" <joergen@roemming.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6c2ef2$0$62853$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> husk at taksen falder væsenligt når kørslen er nåt 20.000 km pr. år
>
> Jørgen
>

Jeg må lige indskyde her, at der er en mærkelig regel, for hvis man har 2
arbejdsgivere eller flere, er det pr. arbejdsgiver de 20.000 km tæller. Så
arbejder man for 3 virksomheder må man principielt få kørepenge til den høje
takst for 3 x 20.000 km.
Det MÅ være en fejl, for de 20.000 km blev jo sat, fordi man så i gennemsnit
mente man havde fået dækket de faste omkostninger, og derudover kun skulle
have dækket den løbende drift. Men reglerne er klare - det er set fra
arbejdsgivers side, så vi ser frem til en dom, når et firma er delt op i
flere selvstændige selskaber, og hvor man arbejder for hvert af disse, om
man så kan få den høje takst ved at tilrettelægge kørslen fornuftig mellem
de forskellige selskaber.

Der er i hvertfald penge i det, for dem der kører rigtigt meget - typisk
repræsentanter.

Mvh. JørgenE





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste