/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Ledeline fra anker til vrag. Valg af hjult~
Fra : Flemming Rubini


Dato : 13-02-02 17:11

Kan du anbefale et hjul, med en skrue der bremser tromlen til en rimelig
penge?

mvh.
Flemming Rubini


 
 
Peter Fjelsten (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-02-02 17:30

Flemming Rubini skrev (Flemming Rubini wrote) ...
> Kan du anbefale et hjul, med en skrue der bremser tromlen til en rimelig
> penge?

Jeg forstår ikke helt. Er det et "almindeligt" hjul du er ude efter?


Flemming Rubini (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 13-02-02 17:27

Peter Fjelsten <spam_to_fjelsten@speedymail.org> wrote:
> Flemming Rubini skrev (Flemming Rubini wrote) ...
> > Kan du anbefale et hjul, med en skrue der bremser tromlen til en rimelig
> > penge?
>
> Jeg forstår ikke helt. Er det et "almindeligt" hjul du er ude efter?
Ja, jeg har lige købt et længe savnet MGE Ratchet hjul,
http://www.divernet.com/equipment/0701reelsextra.htm
men, har glemt at man skal hive i bremsen når man svømmer derudaf for at
lægge linen ud. Det er irriterende.

Det er ikke en spole jeg efterspørger.

mvh.
Flemming Rubini

Flemming Rubini (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 13-02-02 17:29

Flemming Rubini <rubini@image.dk> wrote:
> http://www.divernet.com/equipment/0701reelsextra.htm
Præcisering: The (9) LUMB BROS MGE REEL

mvh.
Flemming Rubini

Peter Fjelsten (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-02-02 21:43

Flemming Rubini skrev (Flemming Rubini wrote) ...
> Ja, jeg har lige købt et længe savnet MGE Ratchet hjul,
> http://www.divernet.com/equipment/0701reelsextra.htm
> men, har glemt at man skal hive i bremsen når man svømmer derudaf for at
> lægge linen ud. Det er irriterende.

OK, jeg vil selvfølge anbefale Halcyons/EEs hjul: simpelt og
velkonstrueret.

Hvis du ikke vil have det kan jeg anbefale et hjul, som en af mine
makkere laver <http://www.tom-reel.dk/>. Hvis man ikke vil 100% DIR er
det, det bedste jeg har set - og manden er 100% analfikseret med at lave
ting ordentligt! God pris og meget holdbart.

(Udskift karabinhangen med en i s/s)

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Arnt E. Hansen (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Arnt E. Hansen


Dato : 13-02-02 21:56


"Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i melding
news:MPG.16d4ee40d31f657989cd9@194.19.194.7...
> OK, jeg vil selvfølge anbefale Halcyons/EEs hjul: simpelt og
> velkonstrueret.
>
> Hvis du ikke vil have det kan jeg anbefale et hjul, som en af mine
> makkere laver <http://www.tom-reel.dk/>. Hvis man ikke vil 100% DIR er
> det, det bedste jeg har set - og manden er 100% analfikseret med at lave
> ting ordentligt! God pris og meget holdbart.

Har sett litt på Toms linehjul og lurer på
hvor de siste % er i forhold til DIR?

Arnt Eirik



Peter Fjelsten (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-02-02 22:20

Arnt E. Hansen skrev (Arnt E. Hansen wrote) ...
> Har sett litt på Toms linehjul og lurer på
> hvor de siste % er i forhold til DIR?

Det er for tungt, tror jeg. Et hjul bør være neutralt (med det er vist
ingen).

Det er også bedre at have håndtaget på siden: så er det lettere at
kontrollere.


--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Arnt E. Hansen (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Arnt E. Hansen


Dato : 13-02-02 22:25


"Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i melding
news:MPG.16d4f6ddf2b51d28989aca@news.sunsite.dk...
> Arnt E. Hansen skrev (Arnt E. Hansen wrote) ...
> > Har sett litt på Toms linehjul og lurer på
> > hvor de siste % er i forhold til DIR?
>
> Det er for tungt, tror jeg. Et hjul bør være neutralt (med det er vist
> ingen).
>
> Det er også bedre at have håndtaget på siden: så er det lettere at
> kontrollere.

Det er jammen ikke mye for at du mener det ikke er 100% DIR

Arnt Eirik




Peter Fjelsten (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 14-02-02 10:13

Arnt E. Hansen skrev (Arnt E. Hansen wrote) ...
> Det er jammen ikke mye for at du mener det ikke er 100% DIR

DIR = Do It _Right_. Der _er_ en forskel og denne forskel betyder noget.


Henrik Rasmussen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Rasmussen


Dato : 14-02-02 10:29


"Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i en meddelelse
news:MPG.16d59df834ebcb2c989acc@news.sunsite.dk...
> Arnt E. Hansen skrev (Arnt E. Hansen wrote) ...
> > Det er jammen ikke mye for at du mener det ikke er 100% DIR
>
> DIR = Do It _Right_. Der _er_ en forskel og denne forskel betyder noget.

KISS : Keep It Simple Stupid



Henrik Leegaard Hans~ (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Leegaard Hans~


Dato : 14-02-02 10:55

Nu ikke gøre grin med TLAs, KISS er ikke DIR da det er for langt.

kISS står iøvrigt for "Keep It Super Simple"

Henrik

> Fra: "Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen@mail.tele.dk>
> Organisation: Customer of Tiscali A/S (World Online)
> Svar til: "Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen@mail.tele.dk>
> Nyhedsgrupper: dk.fritid.dykning
> Dato: Thu, 14 Feb 2002 10:28:48 +0100
> Emne: forkortelser!
>
>
> "Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i en meddelelse
> news:MPG.16d59df834ebcb2c989acc@news.sunsite.dk...
>> Arnt E. Hansen skrev (Arnt E. Hansen wrote) ...
>>> Det er jammen ikke mye for at du mener det ikke er 100% DIR
>>
>> DIR = Do It _Right_. Der _er_ en forskel og denne forskel betyder noget.
>
> KISS : Keep It Simple Stupid
>
>


Flemming Rubini (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 13-02-02 22:07

Peter Fjelsten <spam_to_fjelsten@speedymail.org> wrote:
> http://www.tom-reel.dk/
Ja det koster jo kun det halve af EE's.
Men, mht. prisen på EE, så nærmer jeg mig snart det beløb i at prøve
forskellige hjul af.

> (Udskift karabinhangen med en i s/s)
Rustfrit stål og fjeder?.
Er messing med stålfjeder virkelig så dårligt?

Bør man binde en stump snor mellem karabinhage og hjul?

Jeg mangler stadig en spole til mine nye SMB. Det ser ud til at Tom's
hjul kan bruges til bøjen også?

mvh.
Flemming Rubini

Peter Fjelsten (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-02-02 22:22

Flemming Rubini skrev (Flemming Rubini wrote) ...
> Ja det koster jo kun det halve af EE's.

Ja. Men jeg kender Tom og vil garantere for kvaliteten.

> Men, mht. prisen på EE, så nærmer jeg mig snart det beløb i at prøve
> forskellige hjul af.

Ja - det er stort set umuligt at opdrive et ordentligt hjul.

> Rustfrit stål og fjeder?.
> Er messing med stålfjeder virkelig så dårligt?

Det er blødere så det er mere sårbart. Den kan lettere slåes skæv osv.

> Bør man binde en stump snor mellem karabinhage og hjul?

Ja. På EE er det en double ender.

> Jeg mangler stadig en spole til mine nye SMB. Det ser ud til at Tom's
> hjul kan bruges til bøjen også?

Spoler er 117% bedre/sikrere til at sende bøjer op med!

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Flemming Rubini (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 14-02-02 00:07

Peter Fjelsten <spam_to_fjelsten@speedymail.org> wrote:
> > Men, mht. prisen på EE, så nærmer jeg mig snart det beløb i at prøve
> > forskellige hjul af.
>
> Ja - det er stort set umuligt at opdrive et ordentligt hjul.
Hvad mener du om A.P. Valves linehjul? "Buddy mini lomme hjul".
http://www.apvalves.com/PktReel.html

mvh.
Flemming Rubini

Flemming Rubini (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 14-02-02 00:25

Flemming Rubini <rubini@image.dk> wrote:
> Peter Fjelsten <spam_to_fjelsten@speedymail.org> wrote:
> > > Men, mht. prisen på EE, så nærmer jeg mig snart det beløb i at prøve
> > > forskellige hjul af.
Det hjul du sælger er det denne model:
http://www.extreme-exposure.com/spool-specs.shtml

Den lille skrue man ser ved håndledet, er det til at bremse hjulet, så
hjulet ikke galoperer?
Kræver den meget justering, eller ordner man det en gang for alle?

mvh.
Flemming Rubini

Henrik Leegaard Hans~ (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Leegaard Hans~


Dato : 14-02-02 00:48

Skruen er til at låse hjulet med, du bremser hjulet ved hjælp af
hånden/fingrene. når du skal bruge line løsner du skruen og låser den igen
når du er færdig.

Henrik

> Fra: rubini@image.dk (Flemming Rubini)
> Organisation: Customer of Tiscali A/S (World Online)
> Nyhedsgrupper: dk.fritid.dykning
> Dato: Thu, 14 Feb 2002 00:25:18 +0100
> Emne: Re: Ledeline fra anker til vrag. Valg af hjultype.
>
> Flemming Rubini <rubini@image.dk> wrote:
>> Peter Fjelsten <spam_to_fjelsten@speedymail.org> wrote:
>>>> Men, mht. prisen på EE, så nærmer jeg mig snart det beløb i at prøve
>>>> forskellige hjul af.
> Det hjul du sælger er det denne model:
> http://www.extreme-exposure.com/spool-specs.shtml
>
> Den lille skrue man ser ved håndledet, er det til at bremse hjulet, så
> hjulet ikke galoperer?
> Kræver den meget justering, eller ordner man det en gang for alle?
>
> mvh.
> Flemming Rubini


Peter Fjelsten (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 14-02-02 10:17

Flemming Rubini skrev (Flemming Rubini wrote) ...
> Det hjul du sælger er det denne model:
> http://www.extreme-exposure.com/spool-specs.shtml

Jeps. Vi kar fået Halcyon til at lave specielle "koldtvandsskruer", som
vi sælger med hjulet, så det er lettere at låse med handsker på.

> Den lille skrue man ser ved håndledet, er det til at bremse hjulet, så
> hjulet ikke galoperer?

Til at låse det med.

> Kræver den meget justering, eller ordner man det en gang for alle?

Som du kan se på billedet, bruges en finger til at "bremse" afløbet med.
Du kan også se at det er i alu og delrin for at gøre det så let som
muligt (men stadigt holdbart).

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Peter Fjelsten (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 14-02-02 10:14

Flemming Rubini skrev (Flemming Rubini wrote) ...
> Hvad mener du om A.P. Valves linehjul? "Buddy mini lomme hjul".
> http://www.apvalves.com/PktReel.html

Så ville jeg da hellere købe en spole. Hvis dette hjul "jammer" kan du
ikke fikse det, da det er indkapslet. Hold dig fra indkapslede hjul.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

S.Arnvig (14-02-2002)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 14-02-02 08:26


"Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i en meddelelse
news:MPG.16d4ee40d31f657989cd9@194.19.194.7...
> Flemming Rubini skrev (Flemming Rubini wrote) ...
> > Ja, jeg har lige købt et længe savnet MGE Ratchet hjul,
> > http://www.divernet.com/equipment/0701reelsextra.htm
> > men, har glemt at man skal hive i bremsen når man svømmer derudaf for at
> > lægge linen ud. Det er irriterende.
>
> OK, jeg vil selvfølge anbefale Halcyons/EEs hjul: simpelt og
> velkonstrueret.
>
> Hvis du ikke vil have det kan jeg anbefale et hjul, som en af mine
> makkere laver <http://www.tom-reel.dk/>. Hvis man ikke vil 100% DIR er
> det, det bedste jeg har set - og manden er 100% analfikseret med at lave
> ting ordentligt! God pris og meget holdbart.

Det ser jo rigtigt godt ud og prisen er ok.

Det ser ud til at bremsen er den vingemøtrik man kan ane
på bagsiden. Den ser lidt lille ud til en behandsket hånd.

Jeg har et scuba-reef, der ser næsten ligesådan ud, bortset fra at
det er lavet i en alu "U" profil og med plexiglas spole.
Bremsen er bygget ind spolen og betjenes med en stor knop.
Det betyder også at hjulet kan skilles ad under vandet , uden værktøj.
Det er sansynligvis lidt lettere og koster det dobbelte !!

Søren Anvig



Tom Christiansen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Tom Christiansen


Dato : 14-02-02 21:13

Svar til S. Arnvig
>
> Det ser jo rigtigt godt ud og prisen er ok.

Ja det er ikke guld jeg spinder på dem, men jeg syntes det er sjovt så hvad
pokker.

>
> Det ser ud til at bremsen er den vingemøtrik man kan ane
> på bagsiden. Den ser lidt lille ud til en behandsket hånd.

Vingemøtrikken er altså let at dreje selv med trefinger på.
Den skal jo ikke spændes ret meget, da den kun skal presse spolen mod
bremsen i modsatte side,
men jeg vil da gerne lave en et nummer større efter ønske.

>
> Jeg har et scuba-reef, der ser næsten ligesådan ud, bortset fra at
> det er lavet i en alu "U" profil og med plexiglas spole.
> Bremsen er bygget ind spolen og betjenes med en stor knop.
> Det betyder også at hjulet kan skilles ad under vandet , uden værktøj.
> Det er sansynligvis lidt lettere og koster det dobbelte !!
>
Har set et par hjul som du nævner, men alle er knækket i plexiglasset
omkring den knop du skriver. Den kan forøvrigt finde på at låse spolen, mens
man sender en bøje op,
hvis den ikke er løsnet helt, det var grunden til at jeg placerede
vingemøtrikken i venstre side
(eller højre hvis man vil have et hjul til at holde i den anden hånd).


med venlig hilsen
Tom Christiansen
www.tom-reel.dk





Henrik Leegaard Hans~ (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Leegaard Hans~


Dato : 13-02-02 17:57

EEs hjul er fint lavet, men koster en tus ca.

Hvad skal du bruge det til ?

--
mvh

Henrik Leegaard Hansen

> Fra: rubini@image.dk (Flemming Rubini)
> Organisation: Customer of Tiscali A/S (World Online)
> Nyhedsgrupper: dk.fritid.dykning
> Dato: Wed, 13 Feb 2002 17:10:32 +0100
> Emne: Ledeline fra anker til vrag. Valg af hjultype.
>
> Kan du anbefale et hjul, med en skrue der bremser tromlen til en rimelig
> penge?
>
> mvh.
> Flemming Rubini
>


Flemming Rubini (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 13-02-02 20:02

Henrik Leegaard Hansen <hlhansen@mail.dk> wrote:
> EEs hjul er fint lavet, men koster en tus ca.
> Hvad skal du bruge det til ?
Til at finde tilbage til hvor der er bundet på.

mvh.
Flemming Rubini

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste