/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Sugemaller
Fra : Natasza Petersen


Dato : 26-01-02 19:56

Hej

Min sugemallehan havde gemt sig væk bag filteret i nogle dage. Hvilket
jeg synes var lidt underligt, da han plejer at have en ganske god
appetit, når der blev serveret ærter. Men hvis han ville være asocial,
så var det også bare i orden med mig, for han så nu meget frisk ud bag
det filter.
Til sidst blev jeg alligevel nødt til at kigge efter hvad han dog havde
så frygtelig travlt med bag filteret og det viste sig, at han nussede og
pudsede en flok æg.
Men dagen efter var der svundet kraftigt ind i antallet af æg og næste
dag var der ikke et eneste tilbage, men hannen sidder stadig og er
klistret fast til filteret.
Har han mon ædt æggene? De andre fisk kan ikke komme derind.
Eller har jeg virkelig været så "heldig" at hver gang en unge er kommet
ud, så er den lige så stille drysset ned på bunden, hvor de andre fisk
har taget imod den med stor glæde?

mhv.

Natasza



--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Madsen (26-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 26-01-02 20:10

Natasza Petersen skrev:

> Men dagen efter var der svundet kraftigt ind i antallet af æg
> og næste dag var der ikke et eneste tilbage, men hannen sidder
> stadig og er klistret fast til filteret.
> Har han mon ædt æggene? De andre fisk kan ikke komme derind.
> Eller har jeg virkelig været så "heldig" at hver gang en unge
> er kommet ud, så er den lige så stille drysset ned på bunden,
> hvor de andre fisk har taget imod den med stor glæde?

Det kommer lidt an på hvad det er for en type sugemalle, men mon
ikke det er den meget udbredte Xenocara du sidder med?
Det er meget normalt at hannen æder æggene inden de bliver klækket.
Min sugemallehan gør det samme med jævne mellemrum, men det sker
også at han lader nogle kuld slippe ud.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Natasza Petersen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Natasza Petersen


Dato : 27-01-02 11:57

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:Xns91A2CD1D21C99copy.if.you.wish@195.24.12.24...

> Natasza Petersen skrev:
>
> >
> Det kommer lidt an på hvad det er for en type sugemalle, men mon
> ikke det er den meget udbredte Xenocara du sidder med?
> Det er meget normalt at hannen æder æggene inden de bliver klækket.
> Min sugemallehan gør det samme med jævne mellemrum, men det sker
> også at han lader nogle kuld slippe ud.


Ja, det er en xenocare. Det er da utroligt at de kan finde på det, for
han brugte da meget energi på at passe på dem.


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 17:13

Natasza Petersen skrev:

> Ja, det er en xenocare. Det er da utroligt at de kan finde på
> det, for han brugte da meget energi på at passe på dem.

Hvis du irriterer ham for meget mens han passer æggene, så kan kan
godt finde på at æde dem, har jeg erfaret.
En overgang tog jeg de nyklækkede unger fra, for at få så mange
afkom ud af det som muligt, for 80-90 % af ungerne bliver ædt når
de begynder at slippe ud af den stenhule mine Xenocara yngler i.
At jeg fjernede ungerne fra ham et par gange i træk resulterede i
at de efterfølgende 3 til 4 kuld blev ædt af sugemallehannen inden
æggene var klækket.
Først da jeg gav ham fred i et langt stykke tid, begyndte han at
lade æggene klække igen.

Xenocare er også kendt for at hannen med alderen begynder at æde
æggene hver gang, har jeg ladet mig fortælle.
Jeg har 1 han og 3 hunner som yngler jævnligt. Faktisk lægger han
på æg lige nu. Jeg vil tro at han har fået 10-15 kuld på benene og
har ca. ædt 6-7 kuld gennem de sidste par år.

Vandskift med køligere vand så temperaturen i dit akvarium falder
et par grader eller tre, er en effektiv måde at få dem til at yngle
på.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Tina Bach Larsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Tina Bach Larsen


Dato : 27-01-02 17:29

Du skal bare sørge for at fodre ynglet godt og dermed også de voksne, får de
nok at spise forgriber de voksne sig ikke på ynglet men er der ikke nok mad
gør de.

Mvh Tina

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91A3AF2FB1FFFcopy.if.you.wish@195.24.12.24...
> Natasza Petersen skrev:
>
> > Ja, det er en xenocare. Det er da utroligt at de kan finde på
> > det, for han brugte da meget energi på at passe på dem.
>
> Hvis du irriterer ham for meget mens han passer æggene, så kan kan
> godt finde på at æde dem, har jeg erfaret.
> En overgang tog jeg de nyklækkede unger fra, for at få så mange
> afkom ud af det som muligt, for 80-90 % af ungerne bliver ædt når
> de begynder at slippe ud af den stenhule mine Xenocara yngler i.
> At jeg fjernede ungerne fra ham et par gange i træk resulterede i
> at de efterfølgende 3 til 4 kuld blev ædt af sugemallehannen inden
> æggene var klækket.
> Først da jeg gav ham fred i et langt stykke tid, begyndte han at
> lade æggene klække igen.
>
> Xenocare er også kendt for at hannen med alderen begynder at æde
> æggene hver gang, har jeg ladet mig fortælle.
> Jeg har 1 han og 3 hunner som yngler jævnligt. Faktisk lægger han
> på æg lige nu. Jeg vil tro at han har fået 10-15 kuld på benene og
> har ca. ædt 6-7 kuld gennem de sidste par år.
>
> Vandskift med køligere vand så temperaturen i dit akvarium falder
> et par grader eller tre, er en effektiv måde at få dem til at yngle
> på.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.



Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 18:07

Tina Bach Larsen skrev:

> Du skal bare sørge for at fodre ynglet godt og dermed også de
> voksne, får de nok at spise forgriber de voksne sig ikke på
> ynglet men er der ikke nok mad gør de.

Hmm, jeg vil nu ellers mene at mine sugemaller får rigeligt at æde,
men det er da muligt at du har ret.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Carsten Gall (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 27-01-02 17:23


Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91A2CD1D21C99copy.if.you.wish@195.24.12.24...
> Natasza Petersen skrev:


> Det kommer lidt an på hvad det er for en type sugemalle, men mon
> ikke det er den meget udbredte Xenocara du sidder med?
> Det er meget normalt at hannen æder æggene inden de bliver klækket.
> Min sugemallehan gør det samme med jævne mellemrum, men det sker
> også at han lader nogle kuld slippe ud.

Er det?? Jeg har lavet ret betydelige mængder at Ancistus, som Xenocare
hedder
nu om dage. I den tid jeg lavede dem tror jeg ikke at der har været et
eneste kuld der er forsvundet
på den konto.
Bevares jeg forstyrrede heller ikke hannen under rugningen.


Carsten



Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 18:09

Carsten Gall skrev:

> Er det??

Det er hvad jeg har hørt og erfaret i hvert tilfælde.

> Jeg har lavet ret betydelige mængder at Ancistus,
> som Xenocare
> hedder
> nu om dage. I den tid jeg lavede dem tror jeg ikke at der
> har været et
> eneste kuld der er forsvundet
> på den konto.
> Bevares jeg forstyrrede heller ikke hannen under rugningen.

Jeg kan jo ikke sige med 100 % sikkerhed hvad der er rigtigt og
hvad der er forkert vel? Jeg nævner blot hvad jeg har erfaret.
Mere kan jeg ikke gøre.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Inga Jensen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Inga Jensen


Dato : 27-01-02 09:48

Hej
Da jeg havde Ansistrusyngel sidst, var der mange i filtret i pumpen, hvilket
resulterede i at nogen blev skyllet ud, så dem ikke lige i første omgang,
måske skulle du se den efter, der var også mange i gruset, så man rigtig
efter dernede, kunne man godt se dem. Held og lykke.
MVH Inga
"Natasza Petersen" <natasza@oncable.dk> wrote in message
news:e6458de2fde088a08c1cb3f5a3716c9a.54477@mygate.mailgate.org...
> Hej
>
> Min sugemallehan havde gemt sig væk bag filteret i nogle dage. Hvilket
> jeg synes var lidt underligt, da han plejer at have en ganske god
> appetit, når der blev serveret ærter. Men hvis han ville være asocial,
> så var det også bare i orden med mig, for han så nu meget frisk ud bag
> det filter.
> Til sidst blev jeg alligevel nødt til at kigge efter hvad han dog havde
> så frygtelig travlt med bag filteret og det viste sig, at han nussede og
> pudsede en flok æg.
> Men dagen efter var der svundet kraftigt ind i antallet af æg og næste
> dag var der ikke et eneste tilbage, men hannen sidder stadig og er
> klistret fast til filteret.
> Har han mon ædt æggene? De andre fisk kan ikke komme derind.
> Eller har jeg virkelig været så "heldig" at hver gang en unge er kommet
> ud, så er den lige så stille drysset ned på bunden, hvor de andre fisk
> har taget imod den med stor glæde?
>
> mhv.
>
> Natasza
>
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG



Natasza Petersen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Natasza Petersen


Dato : 27-01-02 19:43

Hej allesammen og tak for jeres svar.

Hvor store er ancistrusunger egentlig?


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Carsten Gall (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 27-01-02 20:38


Natasza Petersen <natasza@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3336b9d6af0e269aed5d27c5029eb85c.54477@mygate.mailgate.org.
...
> Hej allesammen og tak for jeres svar.
>
> Hvor store er ancistrusunger egentlig?

De er vel omkring 1 centimeter når du ser dem for første gang.

Carsten




Madsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-01-02 20:34

Natasza Petersen skrev:

> Hvor store er ancistrusunger egentlig?

Nå mine forlader boet, hvilket vil sige ca. 5-6 dage efter at de er
klækket, så vil jeg tro de er omkring 3-4 millimeter i længden.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Tina Bach Larsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Tina Bach Larsen


Dato : 27-01-02 20:54

4-5 mm når de kommer frem 1 cm når de er 14 dage, du skal være mest
påpasselig med fodring i starten da de er mest sarte der der overlever flest
hvis du sørger for de får noget hevr dag i starten.

Mvh Tina



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste