/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Dybt hul ved Fænø?
Fra : C.H.Engelbrecht


Dato : 12-01-02 14:59

Hej gruppe,

Ville spørge om nogen har erfaring med at dykke i området mellem Jylland og
Fænø ved Lillebæltsbroen, hvor søkortene siger ned til 80 meters dybde ud
for Gl. Ålbo?
Jeg tænker på om strømmen nogensinde står reelt stille, sådan som
farvandsvæsenet påstår den gør fire gange i døgnet ifm. tidevandsvendinger?
Er det til at kunne dykke for stortrafikken i farvandet?
Er det til at kunne komme til at dekompressere for strøm efter dybe dyk?
Hvordan er sigten?

PF tak, Chris




 
 
Peter Fjelsten (12-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 12-01-02 18:39

C.H.Engelbrecht skrev (C.H.Engelbrecht wrote) ...
> Ville spørge om nogen har erfaring med at dykke i området mellem Jylland og
> Fænø ved Lillebæltsbroen, hvor søkortene siger ned til 80 meters dybde ud
> for Gl. Ålbo?

Ja. Dog kun til 57 m.

> Jeg tænker på om strømmen nogensinde står reelt stille, sådan som
> farvandsvæsenet påstår den gør fire gange i døgnet ifm. tidevandsvendinger?

Tidevandsberegningerne for Lillebælt kan ikke bruges til ret meget:
Strømmen i Lillebælt er lige så meget afhængig af vejret de sidste dage
(om der er presset en masse vand op i Østersøen der skal ud igen osv).

Angående Lillebælt er min erfaring (omkring 100 dyk der):
Tag derned og se hvordan det ser ud: at beregne sig frem til dette er
håbløst og forholdene kan skifte på en halv time.

> Er det til at kunne dykke for stortrafikken i farvandet?

Joew - hvis man eventuelt søger ind mod kysten ved afslutningen af
dykket. Følgebåde er nødvendige.

> Er det til at kunne komme til at dekompressere for strøm efter dybe dyk?

Hvis du ikke kan lave fritsvømmende deko, burde du nok ikke stille det
spørgsmål.

> Hvordan er sigten?

Som resten af Lillebælt: god, dårlig, eller lidt imellem - afhængig
primært af strøm.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Jens Didriksen (12-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 12-01-02 20:35


"Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i en meddelelse
news:MPG.16aa9304c9a0c38f989ab0@news.sunsite.dk...
> C.H.Engelbrecht skrev (C.H.Engelbrecht wrote) ...
> > Ville spørge om nogen har erfaring med at dykke i området mellem Jylland
og
> > Fænø ved Lillebæltsbroen, hvor søkortene siger ned til 80 meters dybde
ud
> > for Gl. Ålbo?


Hvis du vil have dybdeerfaring, så ofre turen til Norge hvor du kan gøre det
på en sikker måde, samtidig med at du får set et vrag. Dybdedyk i Lillebælt
og andre danske farvande er for personer med hår mellem tænderne. Selvom jeg
efterhånden har lavet et par dybe dyk i Norge, vil jeg være noget nervøs ved
at skulle dykke på den halve dybde i Danmark.

Husk på at dybden i sig selv IKKE er problemet - det er HVORDAN du oplever
dybden (læs: de forhold som er gældende).

Anvend en ordentlig gas og sørg for at der er minimalt med strøm. Så går det
ikke helt galt, hvis du ellers har tilpas med vandføling med dit udstyr -
som jo selvfølgelig er korrekt til opgaven...

Didrik



Lundgaard - Andersen (12-01-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 12-01-02 23:11

Davs CH...

Til at starte med, vil jeg fortælle at der ikke er noget at se på i
Lillebælt efter 25-30meter.
Så hvis du vil derned for at kigge på noget, så bliv ikke skuffet, for der
er ingenting dernede.
Passer ikke helt, masser af mudder...

Vi har dykket en del ved kysten, på Jyllandsiden, meget flot, med små
skrænter og om sommere er det helt vildt hvad der er af yngel.
Du kan kun sejle derom, der er statsskov hele vejen.
Men der meget at kigge på, et meget godt sted at fiske, der er mange
fladfisk, af alle slags, og grunden til det, Kolding har sit "røvhul" der,
altså udløb fra rensningsanlæg.

Har også en del dyk ved Fænø Kalv, lille ø mellem Jylland og Fænø.
Meget godt, flot bund med sukkkertang, og rødspætter i massevis.
Kan jeg kun anbefalde at tage et dyk der, dyk på sydspisen.

Så er der stenalderbopladser langs hele kyster, de ligger på forskellige
dybder, alt efter vandstanden i stenalderen.
Du kan finde rigtigt meget flinteværktøj, øsker og den slags.

På Fynssidden har jeg kun meget få dyk, ikke så flot derover.

> Ville spørge om nogen har erfaring med at dykke i området mellem Jylland
og
> Fænø ved Lillebæltsbroen, hvor søkortene siger ned til 80 meters dybde ud
> for Gl. Ålbo?
> Jeg tænker på om strømmen nogensinde står reelt stille, sådan som
> farvandsvæsenet påstår den gør fire gange i døgnet ifm.
tidevandsvendinger?

Strømmen i Lillebælt kan man slet ikke regne med, overhovedet ikke, man skal
passer meget på ikke at blive taget af den.
Men den står da stille, og det er til at dykke i Lillebælt, hver dag mange
gange.

> Er det til at kunne dykke for stortrafikken i farvandet?

Så længe du sætter flag og har en båd i vandet er det ikke et problem, men
hvis du bare standdykker, kan det være svært at få ro til det, grunden er jo
at folk fisker meget fra båd i Lillebælt og det gør de tæt på kysten.
Og det er ikke altid de tager hensyn til A-flaget.
Kommer også meget an på årstiden, nu ville det slet ikke være et problem.

> Er det til at kunne komme til at dekompressere for strøm efter dybe dyk?

Kan være meget svært at sige noget om, da strømmen kommer og går, tit i hver
sin retning, alt efter dybde.
Så der er ikke andet at gøre end at starte bilen, og se hvordan vandet ser
ud.
Hvis du stranddykker bruger du jo bare bunden til at ligge på, så er det
ikke noget problem.

> Hvordan er sigten?

Tja, nogen dage god og andre dage noget skidt.
Men en god dag i Lillebælt er med sigt på 5-6m, en RIGTIG god dag 12m og så
bliver det vist heller ikke meget bedre....


Håber du kan bruge disse oplysningere til noget, vil du vide mere eller skal
du have en til at vise vej, er jeg til at lokke med, dog ikke dekodykning og
jeg sluger heller ikke:)))

Leif Andersen



Peter Fjelsten (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-01-02 11:13

Lundgaard - Andersen skrev (Lundgaard - Andersen wrote) ...
> Til at starte med, vil jeg fortælle at der ikke er noget at se på i
> Lillebælt efter 25-30meter.

Det passer 100% ikke!

> Passer ikke helt, masser af mudder...

Hvor har du dykket dybere end denne dybde hvor der blot var mudder?

> Kommer også meget an på årstiden, nu ville det slet ikke være et problem.

.... men vandet var 2C i går (igen strøm, 5-6m sigt).

> Tja, nogen dage god og andre dage noget skidt.
> Men en god dag i Lillebælt er med sigt på 5-6m, en RIGTIG god dag 12m og så
> bliver det vist heller ikke meget bedre....

Enig.

> er jeg til at lokke med, dog ikke dekodykning og
> jeg sluger heller ikke:)))

Rooolig, Leif. Jeg er efterhånden noget bange for at møde dig (jeg vi i
hvert fald huske kyskhedsbæltet).

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Arnt E. Hansen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Arnt E. Hansen


Dato : 13-01-02 11:29


"Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i melding
news:MPG.16ab7c0252386a21989ab3@news.sunsite.dk...
> Lundgaard - Andersen skrev (Lundgaard - Andersen wrote) ...
> > Tja, nogen dage god og andre dage noget skidt.
> > Men en god dag i Lillebælt er med sigt på 5-6m, en RIGTIG god dag 12m og

> > bliver det vist heller ikke meget bedre....
>
> Enig.

Stakkars Dere

Arnt



Peter Fjelsten (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-01-02 11:37

Arnt E. Hansen skrev (Arnt E. Hansen wrote) ...
> Stakkars Dere

Men til _gengæld_ er vandet hele 2 C nu! :)

Arnt E. Hansen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Arnt E. Hansen


Dato : 13-01-02 11:36


"Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i melding
news:MPG.16ab81d31c79fbee989ab4@news.sunsite.dk...
> Arnt E. Hansen skrev (Arnt E. Hansen wrote) ...
> > Stakkars Dere
>
> Men til _gengæld_ er vandet hele 2 C nu! :)

Ja, vi har det også varmt nå...

Arnt



Johnny Christensen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 13-01-02 11:41

Ja, ja, men oppe hos jer bliver man jo hele tiden forstyrret af irriterende
fisk. Hvad er det for noget - dykning skal være eftertænksomt, det er sku'
ikke til hvis der hele tiden er noget at kigge på
Lillebælt - stedet for eftertænksomhed og close-up

JZC

Arnt E. Hansen <aeihanse@online.noSPAM> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sjd08.840$Tr2.23992@news2.ulv.nextra.no...
>
> "Peter Fjelsten" <spam_to_fjelsten@speedymail.org> skrev i melding
> news:MPG.16ab7c0252386a21989ab3@news.sunsite.dk...
> > Lundgaard - Andersen skrev (Lundgaard - Andersen wrote) ...
> > > Tja, nogen dage god og andre dage noget skidt.
> > > Men en god dag i Lillebælt er med sigt på 5-6m, en RIGTIG god dag 12m
og
> så
> > > bliver det vist heller ikke meget bedre....
> >
> > Enig.
>
> Stakkars Dere
>
> Arnt
>
>



Arnt E. Hansen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Arnt E. Hansen


Dato : 13-01-02 11:40


"Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> skrev i melding
news:uqd08.13615$aS.1887251@news010.worldonline.dk...
> Ja, ja, men oppe hos jer bliver man jo hele tiden forstyrret af
irriterende
> fisk. Hvad er det for noget - dykning skal være eftertænksomt, det er sku'
> ikke til hvis der hele tiden er noget at kigge på
> Lillebælt - stedet for eftertænksomhed og close-up

Ikke fisk... mere russekrabber...

Arnt



Johnny Christensen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 13-01-02 11:49

Disse russerkrabber... har de vodka med ??

JZC


Arnt E. Hansen <aeihanse@online.noSPAM> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ud08.848$Tr2.24011@news2.ulv.nextra.no...

> Ikke fisk... mere russekrabber...
>
> Arnt




Arnt E. Hansen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Arnt E. Hansen


Dato : 13-01-02 12:05


"Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> skrev i melding
news:uyd08.13617$aS.1887937@news010.worldonline.dk...
> Disse russerkrabber... har de vodka med ??

Nei, men hvitløksmajones, loff, pepper og en kald pils gjør seg
Som tilbehør ...

Arnt Eirik



Johnny Christensen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 13-01-02 12:32

Det lyder godt, jeg smutter lige i Lillebælt og ser om jeg kan finde et
dansk modstykke til det.

JZC

Arnt E. Hansen <aeihanse@online.noSPAM> skrev i en
nyhedsmeddelelse:TRd08.857$Tr2.24181@news2.ulv.nextra.no...
>
> "Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> skrev i melding
> news:uyd08.13617$aS.1887937@news010.worldonline.dk...
> > Disse russerkrabber... har de vodka med ??
>
> Nei, men hvitløksmajones, loff, pepper og en kald pils gjør seg
> Som tilbehør ...
>
> Arnt Eirik
>
>



Lundgaard - Andersen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 13-01-02 11:46


Davs Peter...

> Det passer 100% ikke!

Der er jo ikke rigtigt noget planteliv på den dybde, fisk er der meget få
af, og så er der jo meget mørkt på de dybder i Lillebælt....
Så der er vel ikke rigtigt noget at se på.....

> Hvor har du dykket dybere end denne dybde hvor der blot var mudder?

Selvfølgelig, men som helhed er der ikke noget i Lillebælt efter 25m.

> ... men vandet var 2C i går (igen strøm, 5-6m sigt).

Jeg gav et svar på skibstrafikken, og det er der ikke meget af i forhold til
når det er sommer.

> Enig.


> Rooolig, Leif. Jeg er efterhånden noget bange for at møde dig (jeg vi i
> hvert fald huske kyskhedsbæltet).

´Skal du ikke være, for lige i øjeblikket dykker jeg våddragt, og det kender
vi jo alle....lille, blå og ynkelig....
Venter på min nye Otterdragt, med tisselynlås...

Leif Andersen




Peter Fjelsten (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-01-02 12:05

Lundgaard - Andersen skrev (Lundgaard - Andersen wrote) ...
> Der er jo ikke rigtigt noget planteliv på den dybde,

Sølijer og faktisk også andet (svampe osv).

> fisk er der meget få
> af, og så er der jo meget mørkt på de dybder i Lillebælt....

Der er der vel allerede fra omkring 20 nedad (afhængigt af vejret).

> Så der er vel ikke rigtigt noget at se på.....

Min pointe: 50+ m ligner ca 30 meter.

> > Hvor har du dykket dybere end denne dybde hvor der blot var mudder?
>
> Selvfølgelig, men som helhed er der ikke noget i Lillebælt efter 25m.

??? Du svarede ikke. Hvor var der mudder på 25 m?

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Lundgaard - Andersen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 13-01-02 16:09

Hej igen..

> Sølijer og faktisk også andet (svampe osv).

Der er selvfølgelig noget at kigge på, men ikke 99% af hvad der er fra 20m
og op til overfladen..
Kan vi vel godt blive enige om.....?

> Der er der vel allerede fra omkring 20 nedad (afhængigt af vejret).

Jeps...

> Min pointe: 50+ m ligner ca 30 meter.

Har du ret i....

> > > Hvor har du dykket dybere end denne dybde hvor der blot var mudder?

Lyngsbo, Skovriddergården, Gl.ålbo, Og et på steder mere, og der starter
mudder grænsen allerede ved 15-17m.

> ??? Du svarede ikke. Hvor var der mudder på 25 m?

Svar nok...

Leif Andersen



Peter Fjelsten (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-01-02 21:04

Lundgaard - Andersen skrev (Lundgaard - Andersen wrote) ...
> Der er selvfølgelig noget at kigge på, men ikke 99% af hvad der er fra 20m
> og op til overfladen..

Du mener at der kun er 1% på 50 m af det som der er 20 m og grundere?
Ikke enig. Men det er også ligegyldigt.

> > > > Hvor har du dykket dybere end denne dybde hvor der blot var mudder?
>
> Lyngsbo,

Vel mere ler end mudder. For mig er "mudder" løst.

> Skovriddergården,

? Der ved fyret? Det er vist et møgsted.

> Gl.ålbo,

Ler.

> Svar nok...

Jeps.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste