På sin vis:
Man skelner mellem effekt og drejningsmoment (motorens evne til at (sej)trække)
Begge er for så vidt afhængige af hinanden...og hvordan skal det så lige forstås
En lille motor(volumen) kan have mange HK, men det kræver mange omdrejninger at få udnyttet det maximale drejningsmoment...man skal bruge gearerne flittigt for at bruge motorens effekt optimalt
En stor motor(volumen) kan have mange flere HK, men behøves ikke ret høje omdr. for at opnå max. drejningsmoment..dvs du kan køre fra lave omdr. og til topydelse uden at bruge ret mange gearskift...."et godt bundtræk" som man populært siger om en sådan motor(cykel).
Det er lidt et temperamentspørgsmål hvad man bedst kan lide om den har få eller mange HK...men det er klart at jo flere HK jo større tophastighed og accelerationer generelt
Jeg ved ikke om du bare er blevet mere forvirret...men du kan da altid læse mere om det i diverse mc-bøger m.v.
Mvh
Palle Jensen