|
| Accepteret svar Fra : pallenoc | Modtaget 110 point Dato : 27-12-06 09:17 |
|
Det behøves nødvendigvis ikke være din toppakning der er gået!? Check om der er olie i kølevandet eller bobler...er der dette kan det være en defekt topstykke.
Jeg vil ikke anbefale du hælder køletætningsvædske i dit kølesystem...det er noget MØJ i længden
Jeg tror mere det er tilførelsen af kølevand til dit varmeapparat som er stoppet/defekt...måske din hane på varmeapparatet som er defekt...havde en MAZDA 626 som havde samme problem og det var hanen som var defekt...denne er ikke ret dyr men kan være et HELVEDE at skifte da den havlve bil på det nærmeste skal adskilles for at komme til den...i hvert fald på min MAZDA
Men check nu lge det andet først
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 27-12-06 09:21 |
|
Der er to muligheder.
1. Når motoren er kold, start bilen og hold på den slange der går fra termostaten til køler og mærk hvor hurtigt varm, bliver den hurtigt varm, virker termostaten ikke optimalt.
2. Det kan være din ventil der åbner for vandet til varmeapparatet/kabel, denne kan være defekt,
Start med at have lukket for varmen, når motoren er godt varm, åbner du for varmen til bilen så kan du tydeligt mærke forskel hvis gennemstrømningen er i orden
| |
|
Hej Palle
Der er heldigvis ingen vand i olien...
Det ved jeg, da motoren har kørt over 400 000 km så den bruger lidt olie...
Men måske har du ret med den der ventil, når jeg skruer helt ned for blæseren, så er luften varm, men luften blir kold når blæseren skrues op...
| |
|
tror også på den der ventil, systemet skulle vel være selvudluftende?
AAARRRGGGHHHH!!!!! "Send" knappen bliver væk...pisse irreterende når man lige har skrevet en lang smøre omkring sin bils dårligdomme!
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 27-12-06 10:27 |
|
Det selvudluftende virker ikke altid.
Udluftningen sidder placeret højt i systemet
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 27-12-06 12:13 |
|
Ja jeg er nu overbevist om det er din hane/varmeapperat det er galt med...den får simplethen ikke tilgang nok af varmt (køle)vand fra dit kølesystem.
Du KAN få trykprøvet dit kølesystem så en evt. "klump" i systemet blivet trykket løs...men det kan også have den modsatte effekt at en evt. klump sætter sig yderlige fast. Eller i værste fald når nu den har kørt så langt, at du får en lækage et svært tilgængeligt sted.
Gør det "letteste" først: undersøg hanen på dit varmeapparat...som nævnt kan den sidde vanskeligt og gemt væk bag interiøret foran...rådfør dig evt. med en værkstedmanual over din bil.
Har du ikke en sådan KAN DU EVT. KØBE EN HER:
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13069&langId=-1
Held og lykke
/Palle
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 27-12-06 12:51 |
|
Ja jeg tror så ikke rigtigt på den med ventilen til varmeapparatet
Du har givet bilen køletætning fordi du troede køleren er utæt = bilen har brugt vand
Der kommer hvid røg fra en motor der har kørt +400000 = tyder på utæt toppakning eller defekt topstykke ( sammenholdt med vandforbruget)
Varmen forsvinder = et af de øvrige første symptomer på en utæt pakning/defekt top, da der så kommer tryk og luft i køleanlægget som netop får varmen til at forsvinde i varmeapparatet
Så medmindre den manglende varme skyldes at køletætneren har tilstoppet varmeapparatet (noget der sker meget sjældent, det plejer at stoppe i selve motoren først) vil varmen komme igen når toppakningen er skiftet
Spørgsmålet er bare om det er rentabelt at koste det på en motor med + 400000 på bagen, som også bruger olie
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 27-12-06 16:16 |
|
Jo kølertætner kan godt ødelægge et varmeapparat.
Hvilken type brugte du. ?? var det flydende eller et pulver/ granulat?????
Det sidste er det værste.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 27-12-06 16:18 |
|
Der kan være hul i toppakningen på flere steder.
Defekt toppakning behøver derfor ikke at give vand i olien
| |
|
hmhm.. bob bob...
Mange nye forslag til en gammel bil....
Tror sgu jeg kører dyngen på værksted, syntes ligesom at jeg er blevet for gammel, til at være "perlegrusmekanikker"
lader høre når det er nyt i den forsvundne varmesag....
>transor, det var flydende "holst " et eller andet....
| |
|
>Dova din alt muligt kvinde, du har jo som sædvanligt ret...
Der bliver sendt meget tryk ud i kølesystemet når bilen er varm, ved godt at vand udvider sig når det bliver varmt, men når jeg letter på låget, til kølevandet når motoren er varm, så er der godt nok tryk på....
Hva koster en ombyt motor til en peugeot 405??
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 27-12-06 16:58 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 27-12-06 20:17 |
|
Det er nemmere og billigere at skifte en toppakning end en motor, selv om man får motoren gratis.
Reperation eller udskiftning af motoren hjælper ikke på et tilstoppet varmeapparat.
| |
|
Toppakningen gik engang på en tidligere Taunus jeg havde, mellemcylindervæg og kølevandskanal = Luft i systemet. Og der var sgu ikke varme på, træls når det sker om vinteren
Så Dova, giver dig ret, det kan være det
Selvom jeg selvfølgelig håber det er en lille ting! Stoppet varme element kan muligvis skylles igennem..
Held og lykke
- Anden
| |
|
- Transor, når man så rykker toppen af kunne man jo skifte paraplyer som KAN (er det jo ikke altid..) være skyld i olieforbrug. Det siger min erfaring fra de gamle Ford'er mig, typisk fejl, hehe
- Anden
| |
|
hmhm..
er lige kommet hjem fra en køretur fra Ebeltoft, til Fanø og tilbage igen, der har bilen måske brugt en dl. vand....
Måske jeg bare skulle tjekke den radiator...
| |
|
Tak for svaret pallenoc.
Det tog mekanikkeren over de afsatte 6 timer at komme ind og skifte varmeapparatet...-godt det ikke var mig der skulle gøre det!!
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 06-01-07 09:20 |
|
Mange tak for din accept af mine kommentarer...det glæder mig kunne bruge dem til noget "konstruktivt" .... og at du har fået varme på igen...det er jo det vigtigste!
/Palle
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|