/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Kemi
#NavnPoint
vagnr 1685
pbp_et 1452
beckski 1147
transor 1095
SimonGjer 965
Smokei 535
Benjamin... 530
jakjoe 524
snotbolle 500
10  thulin 470
reaktion
Fra : tcolsen
Vist : 3886 gange
200 point
Dato : 16-10-06 17:55

cu2+ + NH3 -> Cu(NH3)4. er denne reaktion korrekt opskrevet? der er tale om en redox reaktion
mvh tcolsen



 
 
Kommentar
Fra : transor


Dato : 16-10-06 19:15

Nej den passer ikke hverken hvad angår ladning eller atomantal.
Det med ladningen misforstår jeg måske ?

hvad mener du med Cu2+ ?
Mener du Cu++ ?


Kommentar
Fra : tcolsen


Dato : 16-10-06 20:01

ja,

Kommentar
Fra : rubion


Dato : 17-10-06 07:40

Cu2+ + 2NH3 -> Cu(NH3)2 må være den rigtige version, hvis antallet af ladninger i ligningenskal stemme. Der er vist ikke noget det skifter oxidationstrin her, så nej det er ikke en redox reaktion.
Faktisk kan man vel dårligt kalde det en reaktion, eftersom det blot er tre ioner der forbiner sig til en ionforbindelse. (udkrystalliserer). Det ville vist være mest korrekt at skrive tilstandsformen med i parenteser efter molekylerne/ionerne: (aq)=vandig opløsning, (s)=solid, fast stof:

Cu2(aq)+ + 2NH3(aq) -> Cu(NH3)2(s)

Hvis du derimod opløser metallisk Cu i HNO3 er det i høj grad en redoxproces.

Accepteret svar
Fra : snotbolle

Modtaget 200 point
Dato : 17-10-06 10:46

Rubion: der er stadig fejl med ladningerne i din reaktionsligning. Ammoniak er uladet.

Cu(2+) + 4 NH3 --> (Cu[NH3]4)(2+)

så nu passer den.

Kobber-tetraammin ionen er dyb mørkeblå. Det er ikke en redox reaktion, men blot en alm. komplexdannelse. Faktisk substitueres de fire vandmolekyler som normalt sidder på Cu(2+) ionen.


(Cu[H2O]4)(2+) + 4 NH3 --> (Cu[NH3]4)(2+) + 4 H2O er den helt korrekte ligning.


Kommentar
Fra : snotbolle


Dato : 17-10-06 10:48

og jow, det er stadig en kemisk reaktion uanset om ioner bytter plads.


AgNO3(aq) + NaCl(aq) --> AgCl(s) + NaNO3(aq)

det er stadig en reaktion.

Kommentar
Fra : rubion


Dato : 17-10-06 10:52

Ja, du har ret. Jeg fik læst NH3 inde i mit søvnige hovede som NO3-, derfor kommentaren om salpetersyre. copy and paste-funktionen forbedrer åbenbart hverken ens opmærksomhed eller evne til at læse indenad. Det ku´ være jeg skulle sniffe lidt ammoniak, så jeg kan vågne ordenligt op

Kommentar
Fra : rubion


Dato : 17-10-06 10:57

Men sådan noget som det her er vel ikke en egentlig reaktion? (i mit hovede blev den oprindelige ligning til udfældning af kobber(2)nitrat):

Na+(aq) + Cl-(aq) -> NaCl(s)

Kommentar
Fra : snotbolle


Dato : 17-10-06 11:17

I dit tilfælde er det en såkaldt fældningsreaktion, men det er dog ikke et særligt godt eksempel da NaCl ikke sådan umiddelbart fælder ud i vand.

Men tag et andet eksempel:

BaCl2(aq) + Na2SO4(aq) --> BaSO4(s) + 2NaCl(aq)

eller kortere: Ba(2+) + SO4(2-) --> BaSO4 (s)

Men det er stadigvæk en reaktion.

Men hvis man bare blander en masse ioner sammen og der ikke sker nogle redoxting, fældninger eller komplexdannelser, ja så har man bare en blanding af diverse ioner.

Det er først når der sker en eller flere af de 3 nævnte ting, man taler om en reaktion.

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen


Dato : 17-10-06 13:59

Tak for svaret snotbolle.jeg tror jeg har nu !!!

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste