|
| hvad er fri leg? Fra : nesren | Vist : 2522 gange 40 point Dato : 11-09-06 08:36 |
|
Jeg gårpå pædagogseminarium og har fået en opgave om fri leg? Menhvad er fri leg egentlig..??
jeg er ny så jeg har ikke så mange point... håber I vil hjælpe alliegvel...
mvh
Nesren
| |
| Kommentar Fra : Mokof |
Dato : 11-09-06 09:30 |
| | |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 11-09-06 09:34 |
|
Jeg opfatter fri leg som noget, hvor børnene inden for de givne fysiske rammer (og selvfølgelig de regler, der er indbefattet det miljø, det foregår i), frit og uden indblanding, forstyrrelse og konkret pædagogisk mål, kan udvikle leg på deres egne præmisser og med dem selv som drivkraft, motivation og regelskabere.
Sådan ca..... Der er sikkert flere betingelser, der kan kobles på - men disse der dem, der lige springer i tankerne.
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 11-09-06 09:39 |
|
Mokof, jeg må indrømme, at jeg på ingen måde deler Rudolf Steiner-pædagogikken definition af fri leg.
Bemærk, at de voksne anbefales at være i nærheden og have gøremål, der skal inspirere børnenes leg. Det er altså ikke børnene, der udvikler og motiverer. Desuden har den voksne et mål med legen og legen er hermed blevet et pædagogisk værktøj med et konkret indlæringsmæssigt formål.
Leg udvikler altid en masse kompetencer hos børnene. Men jeg synes, der er en væsentlig forskel på, når det er børnene, der udvikles i samarbejde med hinanden og efter deres frie associationer og kreative evner - og så når det er en voksen, der er primus motor.
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : nesren |
Dato : 11-09-06 10:09 |
|
er det ikke en sværbalance med de voksnes "indblanding"?
Har ikke al leg sit udgangspunkt i inspiration børnene henter fra deres hverdag- og også fra de voksne?
Kan du så ikke tænkes, at de voksne kan inspirere børnene i deres frie leg - og give nye input børnene så kan tage til sig?
nesren
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 11-09-06 10:22 |
|
Absolut Nesren - det er jo netop det, der er det udviklende i legen - de leger tit og ofte om deres syn på virkeligheden - bearbejder verdenen som de ser og oplever den. Og det gælder både, hvad de oplever fra de voksne i deres liv, fra deres kammerater (et lidt overset område måske - der findes en skøn og provokerende bog om emnet, som jeg ikke lige kan komme på, hvad hedder lige nu, desværre), fra fjernsynet, fra de bøger, de får læst op - ja, fra alt det, de møder.
Men det er i mine øjne en nødvendighed, at børnene gennemarbejder alle disse ting på deres egne præmisser - og vi voksne forstår ikke legens væsen så meget i dybden, at vi kan tillade os at forstyrre den. De skal have ro og fred til at udvikle sig selv. Vi skal ikke have så travlt med at udvikle dem. Det er deres egen opgave. Vi kan tildele inspirerende rammer, der giver motivation for fysisk udfoldelse, kreativitet og ikke mindst - et privatliv for børnene.
Egentlig synes jeg ikke, det er så svær en balance. I praksis betyder det jo bare, at den voksne skal trække sig tilbage, lade være med at blande sig hvis ikke børnene henvender sig, og så ellers varetage de omsorgsmæssige opgaver - sørge for børnenes sikkerhed.
Børn oplever rigeligt med aktiviteter, der er planlagt af voksne - ofte med pædagogisk formål. Jeg synes, de skal have lov til at få fred til at udvikle sig selv lidt
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : nesren |
Dato : 11-09-06 11:03 |
|
men børnene vil aldrig inddrage nye lege, hvis de ikke er omgivet af voksne (og andre børn) der giver dem inspiration og skubber lidt......?
nesren
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 11-09-06 11:27 |
|
Børn er jo ikke i fri leg hele tiden - det er i et almindligt barns hverdag en kun en lille del.
Alt, hvad børnene oplever - dag og nat - bearbejdes gennem den frie leg. Her behøves intet andet end, at barnet får muligheden for at gøre det.
Børnene bliver skubbet og inspireret konstant - i mine øjne er der alt for lidt tid til bearbejdning af oplevelser uafhænigigt af voksne, der desværre alt for ofte gør brug af deres definitionsmagt - også i denne forbindelse.
Fri leg er ikke fri leg, hvis børnene bliver "skubbet" eller bevidst "inspireret". Så er det et pædagogisk værktøj, og ikke på børnenes præmisser.
Børn er yderst kompetente. De indrager alt nyt de oplever helt uden vi behøver at gøre noget for det. Gå 20 år tilbage i tiden - længere skal vi ikke. Der var det ganske almindeligt at børn legede i timevis uden hverken voksnes indblanding eller overvågning - men til gengæld blev der udviklet lege og virkeligheden blev udforsket på en, for børnene, passende måde.
Selv et barn, der er isoleret fra omverdenen vil lege for at forstå sin verden.
Vi pædagoger, synes jeg, skal give plads til børnene også har et liv. Der er så lidt tid til, at de kan få lov til bare at gøre det, som ligger dem lige for. Vi har så mange mål og vi har så mange teorier for, hvad der er det bedste for dem. Vi stresser dem, hvis de ikke får lov til at dyrke den frie leg... Helt frie leg...
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 11-09-06 14:28 |
|
Stakkels de børn som hele tiden har en voksen/pædagog hængende over hovedet hele tiden.
Fri leg = når får lov til at lege efter egen fantasi.
Det giver stress når et barn hele tiden skal prøve at efterleve anvisninger/tilskyndelser fra de voksne.
Giv børnene en chance - giv dem fri leg.
| |
| Godkendelse af svar Fra : nesren |
Dato : 08-01-07 21:34 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|