|
| Svag rysten i rattet Fra : AzounCR | Vist : 2495 gange 200 point Dato : 13-08-05 14:31 |
|
Jeg kører en Peugeot 406 som er begyndt at ryste lidt i rattet ved hastigheder over 100 km/t. Rystelserne - eller måske nærmere vibrationerne - er ikke særlig voldsomme (rattet vibrerer måske 2 mm), men nok til at være irriterende. Desuden ryster det ikke konstant, men vel ca. halvdelen af køretiden. Jeg har:
* fået afbalanceret alle 4 fælge
* byttet rundt på for- og baghjul
* skiftet dæk på forhjulene (de var alligevel slidt ned)
* kontrolleret dæktryk
Rattet ryster ikke hvis jeg skifter til mine vinterdæk og -fælge. Har I nogen idéer til hvad der kan være galt?
:) Azoun
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 210 point Dato : 13-08-05 14:51 |
|
Ja, det lyder jo næsten logisk, når du ikke har problemer ved skift til vinterdæk.
Altså, der er højst sandsynligvis noget galt med dine sommerdæk/fælge.
Dog er der en ting mere, hvis nu dine sommerdæk afviger meget i størrelse og bredde fra vinterhjulene, kan det tænkes at bilen måske skal spores om.
Du skriver at forhjulene var slidt ned, hvis de bare var slidt lidt uens, altså mere på den ene halvdel af dækfladen end den anden, er det problemet.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : syllemus |
Dato : 13-08-05 14:52 |
|
Jeg har haft samme problem i min Chrysler Voyager, problemet blev løst da jeg fik udskiftet mine bagdæk.
Fik i øvrigt også udskiftet fordækkene, da de var slidte, men bagdækkene var ikke slidte.
| |
| Kommentar Fra : fnug72 |
Dato : 13-08-05 18:08 |
|
du har sikker fået dine hjul afblanceret på maskine, og ikke imens de har været monteret på bilen?
nogle uorginale fælge er ikke lavet til kun lige den ene slags bil du har og kan derfor være lavet med et større hul i centrum af fælget, på nogle slags alu fælge er der en lille ring inden i centrum af fælget, den er der for at hjulet sidder hvor den skal, hvis der ikke er dem, kan der opstå små og store rystelser.
så prøv at tjekke det!
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 13-08-05 20:31 |
|
Få tjekket gummibøsningerne i styretøjsstabilisatoren samt bære og styrekugler.
Mvh. Pims
| |
| Kommentar Fra : AzounCR |
Dato : 13-08-05 22:29 |
|
Ja, jeg er meget tilbøjelig til at give dig ret, dova. Men med min begrænsede viden om dæk/fælge ville jeg tro at nye dæk på afbalancerede fælge burde være ok (men jeg kan jo tage fejl - som sagt er jeg ikke ekspert på området)?
Både sommer- og vinterhjul er stålfælge med 195/65 R15 dæk, og dækkene så jævnt slidt ud. Men det er da værd at kigge en ekstra gang.
| |
| Kommentar Fra : g_h |
Dato : 14-08-05 09:24 |
|
Jeg vil gå med på "pims" ide!
Jeg havde en gammel Polo, der begyndte at ryste, når sommerdækkene var på!
Med vinterdæk var der ingenting!
Alt blev prøvet: afblanceret, andre dæk, andre(lånte) fælge, alle 4 hjul spinnet, mens de var monteret på bilen.
Ingenting hjalp!
Jeg skiftede til vinterdæk lidt før beregnet og kørte til slutningen af Januar,før fejlen viste sig alvorlig!:
Det var et defekt tårnleje, der med de tungere og noget større alufælge, satte styrtøjet i rystelser
Gert
| |
| Godkendelse af svar Fra : AzounCR |
Dato : 20-08-05 20:25 |
|
Det viste sig at være en kombination af to ting. For det første giver mine hjulkapsler en lille smule rysten. For det andet var mine dæk ikke helt runde (blev løst ved at pumpe dækket op til 3-4 bar, lukke luften ud af det og rotere det en kvart gang på fælgen. Det skulle gentages et par gange for perfekt resultat).
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|