|
| Kan det virkelig være rigtigt??? Fra : Nordsted1 | Vist : 2699 gange 50 point Dato : 24-07-05 13:24 |
|
Min datter skulle idag rejse med Easyjet til England, hun er imidlertid blevet syg, så hun ændrede navnet for kr. 882 over i min mors navn så hun kunne bruge billetten istedet (er det ikke dyrt, når ændringen foregår online??) Min mor
tager til lufthavnen til tjek ind kl. 8.15, så bliver flyet forsinket og atter engang forsinket, og her kl. 13 får hun så af vide, at flyet er aflyst, hun kan komme med i morgen kl. 17!!! Hun bliver ikke tilbudt at komme med et andet rejseselskab, eller betalt for en overnatning, så nu er hun på vej hjem igen, og vil ikke tage afsted overhovedet, det der
gør det så trist er også, at i England sidder der nogle i lufthavnen, som er kørt helt fra Bristol for at tage imod, de kan så tage hjem igen, uden deres feriegæst.
| |
| Kommentar Fra : vivi1959 |
Dato : 24-07-05 13:34 |
|
Hej Hej.
det er problemet med lavprisselskaberne, bla. EasyJet og RyanAir. De har nogen meget specielle regler omkring navneændringer og aflysninger, som også fremgår både på billetten, men også på deres hjemmesider. Derfor er det en god idé, altid at bruge veletablerede selskaber. Så undgår man sådan en trist situation.
Mvh Vivi
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 24-07-05 13:36 |
|
Umiddelbart lyder det som en joke - det er tilsyneladende mange uheld der ramler ind i hinanden.
Hvorvidt Easyjets prisforlangende osv. er i orden skal jeg ikke kunne svare på, men der er helt sikkert regler for sådant.
At der er problemer i London er vel alle bekendt, og det kunne jo være årsagen til aflysningen.
Det er desværre en af den slags ting man kan komme ud for.
| |
| Accepteret svar Fra : erling_l | Modtaget 60 point Dato : 24-07-05 13:40 |
|
En ting er det moralske, som jo er helt grotesk.
Noget andet er det rent juridiske. Firmaer som Easyjet og lignende er jo typisk ekstremt billige i forhold til andre, men har også samtidigt af og til nogle specielle betingelser. Det letteste for dig er i første omgang at læse, hvilke betingelser, du har købt billetten under.
Umiddelbart undrer det mig ikke, at de "tager ved" på billetændringen - men det lyder forkert, at prisen er så høj. På deres hjemmeside fremgår:
"Når De har foretaget en easyJet reservation, kan De ændre navnene på passagerne ved betaling af et administrationsgebyr pr. passager, pr. enkeltbillet. Derudover skal kunden betale en evt. stigning i billetprisen, hvis der er forskel mellem den oprindeligt købte billet og den billet, der er til rådighed på det tidspunkt, hvor ændringen foretages.
Reservationer foretaget af et registreret medlem kan ændres online. Ændringerne skal være foretaget mindst to timer før flyets planlagte afgang. Administrationsgebyrer for navneændringer foretaget online:
GBP 15,00
Euro 24,00
CHF 37,50
DKK 180,00
CSK 750,00
HUF 5.800,00
SlT 5.350,00 "
Det eneste, der skulle berettige den høje pris, er, hvis de kan dokumentere en stigning på selve billetprisen - og det tror jeg ikke på (i alt fald ikke i den størrelse).
Jeg vil umiddelbart tro, at der skulle være basis for en erstatningssag på den manglende afrejse ..... men læs det igennem først. Det kunne godt ske, at de tager forbehold mod et eller andet dødssygt....
Check f.eks. her: "Ved forsinkelser er flyselskabet forpligtet til at betale erstatning, med mindre selskabet har taget alle rimelige forholdsregler for at undgå forsinkelser, eller det var umuligt at tage disse forholdsregler. Erstatningskravet for forsinkelser af passagerer er begrænset til 4.150 særlige trækningsrettigheder (ca. GBP 3.500)." (Fra Easyjet - lidt smart gummiagtigt, ikke).
Men reglerne er :
Aflysninger, ændring af tidsplaner osv.
10.2. Vi kan til enhver tid efter en reservation er foretaget ændre vores tidsplaner og/eller aflyse, ophøre med, omdirigere, udsætte eller forsinke en hvilken som helst flyafgang, hvis vi finder det rimeligt retfærdiggjort udfra omstændigheder, der ligger uden for vores kontrol eller af sikkerhedsmæssige årsager. Hvis vi gør dette:
(a) vil vi i tilfælde af aflysning foretage en tilbagebetaling jf. punkt 11, under forbehold af en eventuel anden mulighed, som De vil acceptere som angivet i Luftfartsselskabets regelsæt;
(b) vil vi i tilfælde af omdirigering arrangere, at De transporteres (for vores regning) til det Aftalte mellemlandingssted eller destinationssted for den pågældende flyafgang;
(c) vil vi i tilfælde af forsinkelse eller afbrydelse iht. den offentliggjorte tidsplan anvende de procedurer, der er fastlagt i Luftfartsselskabets regelsæt;
og
(d) er vi på ingen måde erstatningsansvarlige over for Dem, med mindre andet er bestemt i Luftfartsselskabets regelsæt.
10.3. Hvis en aflysning eller en betydelig ændring foretages i vores tidsplan før datoen for Deres rejse, vil vi med rimelighed bestræbe os på at informere Dem om en sådan aflysning eller ændring.
10.4. Vi er ikke erstatningsansvarlige for fejl eller undladelser i tidsplaner eller andre offentliggjorte planer over afgangs- eller ankomstdatoer eller -tider, eller driften af nogen som helst flyafgang, undtagen i tilfælde af uagtsomhed eller fejl fra vores side, eller en forsætlig handling eller undladelse, som på uforsvarlig vis, eller med den hensigt at forårsage skade, velvidende at en skade sandsynligvis ville blive resultatet
Og jeg vil mene, at der er eksempler nok der til at kræve erstatning
| |
| Kommentar Fra : vivi1959 |
Dato : 24-07-05 14:02 |
|
Hej igen.
Hvis du går ind på www.easyjet.com kan du læse alt om, hvad I er berettiget til af erstatninger. Der står også som en anden svarer, at navneændringsgebyret er 180 kr og ikke 800 noget, som du har betalt. I har haft ret til både drinkskuponer, overnatning og gratis transport frem og tilbage pga det aflyste fly og efterfølgende forsinkelse på over 1 døgn. Så læs det og udfyld deres blanket om tilbagebetaling. Der står også, at du kan komme med senere efter eget valg. I burde kunne få en stor del refunderet, efter hvad de selv skriver.
Mvh Vivi
| |
| Kommentar Fra : Coliniiii |
Dato : 24-07-05 14:04 |
|
Det gælder om at hav en god rejser forsikring, særlig for de lavpris selskaber !!at skifte navn på billetter er altid dyrt (hvis det i det heletaget kan gøres).
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|