|
| Økonomikørsel uden sejtræk Fra : jorael | Vist : 1533 gange 100 point Dato : 17-07-05 10:56 |
|
Benzinpriserne gør det attraktivt at køre økonomikørsel, dvs. med få omdrejninger; men hvor langt må man komme ned i omdrejninger, hvis man ikke skal risikere at skade motor og mv. med sejtrækkeri? Meget kan jeg høre og fornemme; men kender nogen et officielt tal for min. omdrejninger. Bilen er en Peugeot 306 2.0 st. car fra 1999.
| |
|
Husk lige og oplys hvilken motor der ligger i din bil?
| |
|
jeg mindes at have hørt et sted at det er tomgang plus 500 omdrejninger... Men hæng mig ikke op på det!
Jeg kører bare "fornuftigt", dvs. skifter gear ved 3000 omdrejninger, relativ langsom acceleration og sætter den ellers i frigear i tide (og utide .
| |
| Kommentar Fra : jorael |
Dato : 17-07-05 11:41 |
|
ja, der et en 2.0 16 ventilers benzinmotor af typen:
XU10J4R
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 17-07-05 11:51 |
|
2000 omdrejninger er økonomisk og giver mulighed for hurtig acceleration
ved behov.
Økonomisk hastighed er omkring de 80 - 90 km i timen
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 17-07-05 12:26 |
|
Som Teil - det er også mit bud.
Du kan også mærke på speederen om motoren har det godt.
| |
| Accepteret svar Fra : Seipe | Modtaget 100 point Dato : 17-07-05 12:47 |
|
Kig i din instruktionsbog og find ud af hvor du har højeste omdrejningsmoment
i hvert gear, og kør efter at være på det omdrejningstal det meste af tiden,der får du mest
for dine benzinpriserpenge.
Mvh. Seipe
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 17-07-05 13:28 |
|
Alt det der med så økonomisk kørsel som muligt, det kan også i sidste ende risikere at blive dyrere, nemlig i form at tilkokset ødelagt motor og derudover betydeligt større forurening til følge.
hvis man kører fornuftigt og undlader vilde accellerationer og hårde nedbremsninger, er det bedst for motoren.
Biler har en bestemt hastighed/omdrejningstal, hvor den kører bedst og mest hensigtsmæssigt/økonomisk, og for de fleste biler er det ca 90 km/t, hvilket også er den hastighed man bruger, når man udregner bilens forbrug i forhold til vægten, som benyttes til beregning af "vægt"afgift ( grøn afgift).
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 17-07-05 14:09 |
|
Luftfugtigheden har også betydning.
Du har sikkert lagt mærke til de gange bilen/motoren
kører som en dans.
Der er for øvrigt lavet forsøg med at tilsætte den rigtige
luftfugtighed. Resultatet kender jeg ikke men prisen
blev nok for høj.
| |
| Kommentar Fra : Seipe |
Dato : 17-07-05 14:54 |
|
Hej Dova
Du skriver at "bilen har et bestemt hastighed/omdrejningstal hvor den kører bedst"
Det er netop på motorens højeste drejningsmoment. Drejningsmomentet er motorens
bedste evne til at holde sig igang. Højeste HK er motorens evne til at udføre arbejde,
altså f.eks. hvis du har brug for hastighed, er hyphestene du har brug for. Man lange
seje træk med f. sks. campingvogn, eller økonomi, du er efter, er det drejningsmomentet du skal
interessere dig for som det vigtigste.
Mvh.
Seipe
| |
| Kommentar Fra : Seipe |
Dato : 17-07-05 18:11 |
|
Nej, det behøver det da ikke nødvendigvis at være, altså ved bilens højeste drejningsmoment,
at den bedste benzinøkonomi ligger, men det er garanteret tæt derpå at du skal finde den bedste
økonomi. Jeg har i 40 år haft det som en del af mit daglige arbejde at tænke fuel-økonomi for min
arbejdsgiver (et større dansk rederi ). Og ja, Dova det har selvfølgelig været Dieselmotorer.
Men CSR (Continius Service Rating ), ligger altså tæt derpå også selvom min motorerfaring ligger i
afdelingen for skibsdiesler, hænger det dog selvom trådejeren har en Peugeot med benzinmotor sammen, det
drejer sig jo om at få mest ud af den brændværdi der er i brændstoffet.
Lad os nu ikke skændes i denne sommersøndag.
| |
| Kommentar Fra : jorael |
Dato : 17-07-05 18:19 |
|
Tak for dit fine svar. Som jeg læser den, skal jeg holde mig tæt på bedste drejningsmoment i hvort gear. I praksis drejer det som om valg mellem 4. og 5. gear. Andre forhold som stigninger spiller også ind.
| |
| Godkendelse af svar Fra : jorael |
Dato : 17-07-05 18:20 |
| | |
| Kommentar Fra : Seipe |
Dato : 17-07-05 18:28 |
| | |
| Kommentar Fra : Seipe |
Dato : 17-07-05 18:28 |
| | |
| Kommentar Fra : Seipe |
Dato : 17-07-05 18:28 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 17-07-05 22:51 |
|
Et eksempel på brændstoføkonomi. Det fandt jeg i instruktionsbogen til min bil under økonomisk og miljøvenlig kørsel.
En 4 gearet bil, der siger man, at ved en given hastighed, bruger bilen dobbelt så meget brændstof ved at køre i 2 gear end i 4 gear. Og ved kørsel i 3 gear bruges 1½ gang så meget som i 4 gear.
mvh dova
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|