Godt nok kan Volvo motoren beholde bundkarret og kan også køre med saltvandskøling (med jævnlige ferskvands rensninger), men oliekøleren og den vandkølede manifold kan du ikke undvære og du ER nødt til at have et reversgear eller vendbar skrue og så skal der jo også laves en sammenkåbling af motor og skrue hvilket helst skal ske ved hjælp af en gummidæmpning.
På in/out drevet er der gummiophæng og gummidæmper ved udgang agter så den er dæmpet meget, men det snurrer alligevel kraftigt.
Jeg har tidligere påbygget bilmotorer i båd (Mercedes diesel og Ford 1,3), men da har de rogså være tale om Z drev hvor jeg har kunnet supplere med udsugning fra motorkassen. Der er mange ulemper og det er svært at gøre kølingen tilstrækkelig effektiv.
På Pentaen er kølingen lavet sådan, at det varme vand over thermostaten pumpes direkte i udstødningsmanifolden så den først nedkøles der når motoren er varm. Hvis det gøres anderledes vil indsugningsmanifolden være for kold og det vil påvirke karburatoren. Overtrykket fra vandpumpen ledes direkte i udstødningens afgang der så ledes ud i vandet.
Vigtige, men komplicerede ting at lave og så skal du også have ændret strømfordeleren der ikke må have vacuumregulering og hvor centrifugalregulatoren skal tilpasses.
Nå men det kan være ligemeget for du skal finde en motor der passer til båden og selv om en ægte bådmotor er kostbar så vil en tilstrækkelig marinisering også løbe op i mange penge og tid.
Personligt ville jeg ikke sejle på Øresund uden en 100 % motor da der er tæt erhvervstrafik og de kan ikke bare stoppe fordi din motor går i stå. En diesel vil være perfekt men en 10-15 hk Penta benzin kan da også bruges og skulle være til at få fat i.