|
| Kommentar Fra : mayday |
Dato : 18-04-05 13:05 |
|
Nej - men, der kan jo opstå fejl i installationerne som det tager tid at udbedre.
Kun forsyningsselskaberne (ved restance til selskabet), og i givet fald fogeden ved kendelse, har denne ret.
Det er ofte dyrt at være flink, eller ikke have orden i parpierne (lejekontrakten) - modsætningsvis har lejeren ved mangel på lejekontrakt, heller ikke noget bevis på sin ret til at bo i huset.
mayday
| |
| Kommentar Fra : oscar03 |
Dato : 18-04-05 13:15 |
|
til valde:
jo... elregningen går på vores PBS og vil skal så lave en opgørelse til lejer. Og vi er jo ikke intresserede i ikke
at betale regningerne og derfor blive stemplet som dårlig betaler....
oscar03
| |
| Kommentar Fra : oscar03 |
Dato : 18-04-05 13:18 |
|
til mayday:
nej, lejeren kan sevlfølge ikke bevise at hun bor der ( men hun har jo folkeregisteradresse der.) Vi har givet dem
en skriftig opsigelse, men når der ikke ligger en lejekontrakt, har lejer 12 måneder. Derfor ville vi gerne lukke for
forsyningerne, så de flytter... Det er lidt hårdt, men vi ser det som eneste udvej PT.
oscar03
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 18-04-05 13:30 |
|
Puha, stakkels dig.
Det kan endda blive meget svært (også selv om du havde haft en lejekontrakt) at få nogen til at flytte, og når/hvis de endelig gør det, står man som regel tilbage med et totalt raseret og tilsvinet hus (egen erfaring)
Men set i bagklogskabens skarpe lys, har du da også begået snart alle de fejl man kan begå når man lejer ud: Ingen lejekontrakt, intet depositum, fortsat hæfte for lejerens forbrug.
Hvad siger lejeren til det.
Har du skriftligt bedt dem fraflytte aldeles øjeblikkelig?
Men okay, det kan være svært, en lignende sitation kostede her over 40000,- i mistet lejeindtægt og betaling for forbrug, før det lykkedes at få lejerne ud.
Og en større rengøring og renovering af huset efterfølgende
Nu siger du, at du ikke vil undlade at betale elregningen, hvad så med at lave en opgørelse og kræve betalingen, og hvis de så ikke betaler, så lukke for strømmen, for i det tilfælde, er det jo faktisk dig der "sælger" strømmen til dem.
Prøv at spørg din advokat om den er "gangbar".
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 18-04-05 13:36 |
|
Forresten, en anden ting er, at I faktisk er blevet forkert informeret af advokat og foged, for når man lejer sin bolig ud uden lejekontrakt, træder Lejeloven automatisk i brug med de gældende regler for opsigelse og ophævelse af lejemålet.
(Ophævelse er det der gælder når lejer misholder de aftalte forhold omkring lejemålet, og ophævelse af et lejemål, kræver ingen opsigelsesperiode, men kan føre til påbud om fraflytning med øjeblikkelig varsel)
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : AG112 |
Dato : 18-04-05 13:40 |
|
SKYND DIG AT MELDE DIG IND I JERES GRUNDEJERFORENING,
DER FÅR MAN EN MASSE HJÆLP, MED HENSYN TIL GRATIS
SPØRGSMÅL TIL ADVOKAT, HJÆLP TIL RETSSAG, OG EN MASSE GODE RÅD
SAMT BILLIGERE FORSIKRING PÅ EJEJDOMMEN.
DET KUN 450,- KR PR. ÅR
DE PENGE ER HURTIGT TJENT IND IGEN, SÅ SKYND DIG.
MVH. AG112
| |
| Kommentar Fra : oscar03 |
Dato : 18-04-05 14:18 |
|
til valde:
vi har jo bare aftalt med lejer ( dengang vi troede at vi kunne stole på dem) at vi ville lave en opgørelse
pr. ½ år. Vi er ikke specielt bange for papirer men åbenbart utroligt naive
| |
| Kommentar Fra : Krummen |
Dato : 18-04-05 14:38 |
|
Valde.. Det klær dig ikke at gøre det suspekt at undlade at lave en lejekontrakt. Der findes stadig mennesker (heldigvis) der tror på, at en aftale er en aftale....gældende begge veje.
I dette tilfælde, hvor det er lejeloven der er tale om, er det forsåvidt ligegyldigt, om der er skrevet kontrakt eller ej, da man som Dova så rigtigt skriver: "Man kan ikke stille folk ringere end lejeloven foreskriver, uanset om man laver huslejekontrakt eller ej.
oscar03
Jeg ville benytte mig af den løsning som Dova foreslår, ophæve lejemålet på grund af misligeholdelse af aftale. Har engang via LLO set den løsningsmodel. Ganske vist var det den anden vej. Udlejer kom til at skrive opsigelse i et anbefalet brev til lejer der msligholdt huslejekontrakt (ingen husleje), men måtte opgive, da der juridisk ikke var tale om en opsigelse. Inden Udlejer kunne nå at skrive en korrekt ophævelse, havde lejer indbetalt det skyldige beløb. Spidsfindig men effektiv jura, og det reddede lejer på falderebet, som lærte af det.
Good luck og vær bare naiv fremover, men måske en smule mere forsigtigt
| |
| Kommentar Fra : pabloj |
Dato : 18-04-05 15:00 |
|
Krummen
Hvordan ser man hvad aftalen er,når der ikke er lavet en kontrakt.
Sådan set er det vel bz'ere, lige bortset fra at der er indbetalt husleje på et tidspunkt.
Jes
| |
| Kommentar Fra : oscar03 |
Dato : 18-04-05 15:12 |
|
til pabloj:
ja... jeg mener at du har ret.
alle:
1000 tak for hjælpen. Vi er blevet enige om at lade os råde af advokaten. Hun mener iøvrigt at det er en dårlig idè at lukke for el/vand.
| |
| Kommentar Fra : Krummen |
Dato : 18-04-05 15:15 |
|
Jes.
Jeg vil da påstå, at det er implicit at der skal betales en husleje, hvilket formentlig osse bekræftes af tidligere indbetalinger. Hvis lejer ikke kan dokumentere at dette er sket i form af kvittering for den periode udlejer mener sig "snydt" for, så er det ud fra den alm. lejelov en misligholdelse, og aftalen kan derfor ophæves uden yderligere varsel.
Og det er vel åbenlyst, at det er lejer der skal dokumentere at de har betalt, og ikke udlejer der skal bevise at lejer ikke har betalt
Men selvfølgelig kan det være en god idé lige at snakke med en advokat.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 18-04-05 15:15 |
|
Som lejer behøver man ikke at have en lejekontrakt, da lejeloven sokrer lejeren sin ret via loven. Hvis man derimod går ud over lovens rammer for at aftale noget andet, fx der må godt holdes husdyr, så skal lejer sikre sig en lejekontrakt. Dvs. udlejer er ikke ringere stillet, fordi der ikke er lavet en lejekontrakt.
Som lejer i særskilt bolig, skal lejer have egen el- og vandmåler. har han ikke det, så er udlejeren på gyngende grund, da det faktisk er ulovligt. Havde der været måler, havde der også været mulighed for at lukke seperat for vand og el, med mindre der "pludselig" er tale om sociale forhold, små børn, madlavning osv.
Læs evt. her: http://www.lejerneslo.dk/ Hej fra alka
| |
| Accepteret svar Fra : qfha | Modtaget 100 point Dato : 18-04-05 15:25 |
|
Du har helt sikkert ikke selv fulgt formalia da du ønskede at hæve lejemålet. Ellers ville fogeden have taget sagen. Så enkelt er det.
Det har overhovedet ikke noget at gøre med, at der ikke er lavet en kontrakt, for som der står i andre indlæg gælder lejeloven uanset om der er lavet en kontrakt eller ej.
Så start forfra find evt. en advokat som har forstand på lejeloven, for det har din tydeligvis ikke.
At din lejer ikke betaler sin husleje er selvfølgelig ærgerligt, men du må ikke ty til selvtægt.
Subsidiært kan du opsige lejer til fraflytning med 6 måneders varsel, hvis I skal bruge stuehuset til noget andet.
| |
| Godkendelse af svar Fra : oscar03 |
Dato : 18-04-05 15:29 |
| | |
| Kommentar Fra : qfha |
Dato : 18-04-05 15:31 |
|
Krummen>Jeg ville benytte mig af den løsning som Dova foreslår, ophæve lejemålet på grund af misligeholdelse af aftale.
Det er helt forkert.
Fordi at skyldig husleje er en umiddelbar fogedforretning, og det andet betinger en langvarig boligretsag. Man skal endelig holde sig til den umiddelbare fogedforretning.
Dvs. følge lejelovens krav og formalia i den henseende.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 18-04-05 16:03 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|