/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Import/Eksport
#NavnPoint
refi 1440
krakgt 920
Teil 845
miritdk 560
NolleDK20.. 550
anuarak 510
piaskov 500
jakjoe 430
ans 430
10  PARKENSS 410
Garantirep.
Fra : 888
Vist : 877 gange
100 point
Dato : 05-04-05 18:26

Overvejer at købe en Siemens espresso fra en tysk netbutik. Men hvad nu hvis den går i stykker indenfor garantiperioden? Kan jeg så få den lavet i DK? Og er der stadig 2 års garanti på den hvis jeg køber den i Tyskland??

 
 
Kommentar
Fra : 888


Dato : 05-04-05 18:32

der skulle naturligvis stå espressomaskine

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 05-04-05 19:00

Du må regne med at cykle til Tyskland for garantiservice.


Kommentar
Fra : ans


Dato : 05-04-05 19:06

At der er 2 års garanti i Danmark er ikke ensbetydende med at der også er det for varer købt i Tyskland.

Hvis den vare du køber i Tyskland, går i stykker, kan du ikke få den repareret i Danmark under garantibetingelserne.

Som Teil skriver en tur til forhandleren i Tyskland, hvis uheldet skulle ske.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-05 19:22

Citat
Hvad med garanti og reklamationsret?
Ifølge tysk lov skal butikker yde 6 måneders garanti. Dog vælger mange butikker at udvide denne garanti til f.eks. 24 måneder. Andre butikker vælger at yde f.eks. 2 års garanti på nogle produkter og 5 års garanti på andre produkter.

Skulle du mod forventning få brug for garantien på dit produkt købt i Tyskland, er der heldigvis mange løsningsmuligheder. Ofte har det produkt man har købt, en såkaldt Europa-garanti. Europa-garanti betyder, at du kan få et produkt købt i ét EU-land byttet eller repareret i et andet. Du kan således i mange tilfælde indlevere dit produkt hos en dansk reparatør, som er godkendt af producenten.

Er der ikke Europa-garanti, returnerer du blot produktet til forhandleren i Tyskland. Normal praksis er, at du selv betaler transporten derned, mens den tyske forhandler betaler retur-porto. Udover din kvittering, er det en rigtig god idé også at gemme den originale emballage, så længe du stadig har garanti, da det er den optimale indpakning.



Citat
Om "Europagaranti" og reparation i Danmark
Opstår der mod forventning fejl på et elektronikprodukt du har købt i Tyskland, kan du få det repareret i Danmark hvis der er "Europa garanti" på produktet. Når du henvender dig til den danske reparatør, forlanger denne ofte et udfyldt/stemplet garantibevis. Garantibeviset som fulgte med fra den tyske forhandler er normalt IKKE udfyldt, hvilket skyldes at forhandleren tilbyder 14 dages returret. Det du skal gøre i denne situation er, at bede den tyske forhandler om at udfylde dit garantibevis. Du kopierer garantibevis og kvittering for produktet og sender det originale garantibevis og kopi af faktura/kvittering for produktet til forhandleren. Herefter returnerer forhandleren det udfyldte og stemplede garantibevis, som du kan aflevere sammen med produktet hos den danske reparatør.


Ovennævnte er fra Edbpriser, men vil mene at reglerne er de samme uanset hvad du køber i Tyskland.

fra denne side http://www.butik112.dk/edbpriser-koeb.asp#011


Hilsen ans


Godkendelse af svar
Fra : 888


Dato : 11-04-05 17:17


                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste