/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremsevædske på Corsa
Fra : hansen9
Vist : 805 gange
100 point
Dato : 11-02-05 11:53

Jeg er den lykkelige ejer af en gammel Opel Corsa fra 1992. Den er i fin stand, har kun kørt 70.000. Jeg havde den til syn i sommers, det gav heller ikke anledninger til problemer.
Men når jeg bremser hårdt, sker det nogle gange at kontrollampen til bremsevædsken lyser. Jeg synes det bliver tidere og tidere, men bremsevædskestanden synes iorden. Hvad kan der være galt?
Kan bremsevædske evt. blive for gammelt, jeg ved ikke hvornår det er skiftet sidst. Men det har ikke været skiftet i de 1½ år jeg har været ejer af bilen.
Den skal have skiftet klodser om ca. 4000 km., tør jeg vente på det? Den bremser perfekt.

 
 
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-05 12:00

Lampen skulle ikke lyse fordi væsken er for gammel, men kun når væskestanden kommer så langt ned, at føleren bliver aktiveret. (Det forudsætter selvfølgelig at kontrollampen ikke har andre fejlvisningsfunktioner)
Og når det kun sker når du bremser, kunne noget tyde på, at "vandringen" i bremsevæsken bliver så stor at niveauet i beholderen synker for meget. og det kan den typisk gøre hvis sine bremseklodser er slidt så meget, at vandringen i kaliberen bliver for stor. Eller hvis skiverne er for tynde.

mvh dova

Kommentar
Fra : hansen9


Dato : 11-02-05 12:02

Hej Dova
Det kan så måske være grunden, for den fik tjekket klodser lige før den skulle til syn. Det er 6.000 km. siden, og da sagde mek. at den kunne i hvert fald gå 10.000 til. Så den er jo ved at være nede, men ikke så meget at den skurer eller noget.

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 11-02-05 16:40

Det er også lidt sent at skifte klodser når den skurrer, for så kan det koste et par skiver oveni.
Jeg syntes også at det lyder som stor bremsevandring evt. også bag.

Kommentar
Fra : stilke


Dato : 11-02-05 20:23

Ved nogle biler er der elektronisk føler på, når klodserne er slidt ned til et snart kritisk nivuo? mon ikke det er det der kan være galt. --- Og ja bremsevæsken kan blive for gammel, men det kan kun konstateres ved at udsætte det for varme, og det vil sige at kogepunktet er nedsat, da bremsevæske optager fugt/vand, og vand vil koge før den rene bremsevæske, defor, og det kan selvfølgelig også være farligt, da bremserne udvikler meget varme, og hvis væsken koger, og der opstår damplommer, vil det i en kritisk situation medføre, måske totalt bremsesvigt. Endvidere kan lampen også lyse hvis der er noget i vejen med tokredsbremsesystemet, men prøv først at udskifte dine bremseklodser. Det med kogepunktet på bremsevæsken kan opklares på værksted, da de udtager en mindre mængde og afprøver i et specielt apparat.

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 12-02-05 17:23

Det ukendte i dit spørgsmål er om din lampe lyser når bilen står stille og du så træder pedalen hårdt ned. Hvis du trækker stikket ud fra bremsebeholderen,kan det afsløres
om det er i forbindelse med væskestanden. Hvis den lyser med stikket ude, kan det
næsten ikke være andet end at følerne inde i klodserne rører ved skiverne, d.v.s. at
klodserne trænger til udskiftelse. Et godt råd når du skifter klodser, skift også skiverne, de nye klodser har ikke samme figur som de gamle har slidt sammen med skiverne, man kan komme ud for at bremseevnen bliver ringere når man kun skifter
klodserne. m.v.h. Mogens


Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-02-05 00:47

kogalejy

Der vil jeg godt protestere en smule.
Hvis bremseklodserne bare er slidt ned, uden at vi taler "jern mod jern", er der ingen som helst grund til også at skifte skiverne.
det er kun nødvendigt, hvis jernet på bremseklodserne har lavet furer i skiverne, hvis skiverne er slidt for tynde, eller hvis de slår fordi de er skæve.

mvh dova

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 13-02-05 01:11

Tja, det kan jo altid komme an på en prøve, jeg synes bare at når der som regel er lang tid imellem at man behøver at skifte klodser, og skiver jo ikke er særlig dyre så!

mvh Mogens

Kommentar
Fra : hansen9


Dato : 13-02-05 11:24

Tak for de mange gode svar.
Kogalejy> Nej, den lyser ikke hvis du træder bremsen i bund mens bilen holder stille. Det er også kun et kort øjeblik den gør det under kørsel, og kun ved forholdsvis hård opbremsning. Som om man kunne forestille sig, at fremdriften lige presser vædsken væk fra føleren.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 14-02-05 02:15

Det er sjældent skivebremser er skyld i dit problem, fordi klodserne ikke bevæger sig tilbage til oprindelig stilling, men kun lige frigør sig af skiven. Har du tromler på baghjulene, kan en eventuel automatisk justering svigte, og så trækker fjederen bakkerne helt ind, så du får den lange vandring, der giver nævnte problem. Ellers hælder jeg til stilkes svar vedr 2kreds-defekt

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 14-02-05 17:31

Hvad med at foretage prøven med at afbryde fobindelsen til væskebeholderen, som
foreslået i mit tidligere indslag, så er du jo ude over spekulationer ang. væskestanden.
mvh Mogens

Kommentar
Fra : hansen9


Dato : 15-02-05 17:06

Tak skal I have alle sammen, Mange gode forslag og det rigtige er der garanteret - måske ind til flere gange (nye klodser). Jeg afprøver dem lige inden jeg uddeler point. Til gengæld skal jeg nok forhøje pointne. Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : hansen9


Dato : 17-03-05 14:53

Tak for svaret dova.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste