|
| Opel Astra 1,6 100 hk Tomgangsproblemer Fra : J123 | Vist : 6306 gange 628 point Dato : 18-01-05 07:41 |
|
Skulle jeg være så heldig, at en her i dette forum skulle være stødt ind i samme problem ??
Jeg har en opel Astra 1995 16 V 100 hk. Den går i stå meget tit, når jeg tager koblingen og lader den gå i tomgang. Når jeg kører på motorvejen, og går af på frakørslen og kobler ud, går motoren i stå. Jeg drejer nøglen og så er den igang igen. Den hoster og sprutter ikke, når den går i stå. Den stopper lige så hurtigt som hvis jeg slukkede motoren med nøglen. Det er periodisk. Den går fint i en uge og så er den gal igen. Jeg har haft den på værksted, og den har været splittet ad i atomer elektronisk. Intet har hjulpet. Der er skiftet knastaksel føler, og vippeventil ved indsugningen. Computeren har været taget ud, og checket med en anden.... Samme fejl. Samtlige sonder og følere har været skiftet ud en af gangen. Intet har hjulpet. Kan det være noget så banalt som en tilstoppet benzinslange ???? eller et filter der sidder et sted jeg har stirret mig blind på. Det autoriserede værksted opgav at finde fejlen. Jeg sætter alle de point jeg har på højkant. Når den kører, går den rigtig godt - sjovt nok er jeg meget glad for den - Jeg ville bare gerne finde fejlen...
| |
|
Som du selv er inde på kan det meget nemt værre benzin-filteret der er stoppet lidt til, hvilket gør at benzinflowet ikke er konstant (har haft samme problem med min ford sierra, hvor den gør det samme som din overnævnte Astra).
Nu kan jeg ikke huske om Astra 1995 har elektronisk benzinpumpe, men den kunne måske værre problemet.
Hvis ingen af overnævnte ting hjælper, så få stillet tomgangen op til ca. 900/1000 omdr./min. det vil helt sikkert hjælpe på problemet (mere eller mindre)
/dr_scooter
| |
|
Det du skriver, at den sætter hurtig ud tyder på at det har noget at gøre med tændingen eller noget andet elektronik der sidder og overvåger om motor skal stoppe. Hvis det havde haft noget at gøre med benzintilførsel ville udsættende have en anden karakter som nærmere skulle være at motoren dør langsom ud.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 19-01-05 03:54 |
|
Når man læser om hvad du har gennemprøvet, minder det om historien hvor et fjernsynsapparat ikke virkede, og hvor reparatøren splittede hele apparatet ad uden
at finde fejlen, indtil sønnen på 10 år kom hjem og stak stikket ind i stikkontakten.
Der jeg vil hen med det er, om du er ude for den simple, men i farten tit glemte fejl
at benzindækslet er næsten, eller helt tilstoppet.
Hvis tanken er omtrent fuld, danner der sig hurtigt vaccum og motoren går slvfølgelig i stå. Hvis tanken er kvartfuld er det noget sværere at få dannet vaccum med den megen luft der er i, dette kan så give glidende tidsintervaller om hvornår fejlen indfinder sig. Det er da værd og billigt at undersøge, det ku, være skægt at få at vide om jeg har ramt plet. Held og lykke med at puste. Mogens
| |
| Kommentar Fra : majo1965 |
Dato : 19-01-05 22:01 |
|
jeg følger ret spændt dette indlæg , især da det sikkert er noget meget simpelt i sidste ende , hvilket får mig til at tænke på en kammerats mazda som gjorde det samme ... den havde fået en ny benzintank i ( uoriginal ) og det viste sig at der ingen skvulpeplade var i , med det resultat at der kom luft i benzintilførslen ved højresving !!!!
| |
| Accepteret svar Fra : kogalejy | Modtaget 628 point Dato : 19-01-05 23:00 |
|
Når en fejl opstår medens man kører, kan det være svært, tit umuligt at finde den når den står stille på et værksted. Måske kunne det lykkes hvis den kom på en rullebane, her kunne man foretage nogle bombastiske prøver der skærer igennem alle
elektroniske finesser og følere m.m. jeg tror at jeg i den situation ville starte med at
anskaffe eller fremstille en gennemsigtig beholder som indskudt i benzinledningen kunne studeres; kommer der benzin eller kommer der ikke benzin. Jeg anskaffede mig engang nogle tændrør der lyste op når de tændte, så kunne vi stå og se om en bestemt cylinder sprang over og gav det hug under kørslen, vi jagtede fejlen efter.
Mit indlæg skriver jeg for at give dig nye tanker og prøve utraditionelle muligheder.
Lad os høre om hvordan det går, vi er tror jeg, nogle stykker der er spændt på hvem der er morderen. m.v.h. Mogens
| |
| Kommentar Fra : J123 |
Dato : 20-01-05 19:10 |
|
Hej stilke --- Du har ikke dummet dig en skid overhovedet. Jeg har spurgt Opel om det samme, om ikke der var et potentiometer i pceren man kunne stille tomgangen op på. Den lå i en chip sagde de.og var stillet fra fødslen af computeren. Ved du hvad stilke ?? Jeg har været så langt ude, at jeg har prøvet at stramme gaspedalen op ,ved at lægge en skive imellem,ved kablet, så den fik en my flere omdrejninger. " Klampemodellen".Det gik ikke så godt. Jeg fik en flaske " Et eller Andet" hos Opel jeg skulle putte i tanken, og så ville den rense urenheder væk. Det gjorde jeg og det hjalp heller ikke. Jeg overvejede så en dobbeltportion af den flaske, altså køre med det middel i over 2 tankfulde. Det er kun blevet ved overvejelserne. Når jeg kører " Morfar" - kørsel altså ikke rører speederen andet end 1 mm så går den ikke i stå. Hvis jeg så gir den lidt at leve af, går den i stå. ( Ganske almindelig kørsel) Kører jeg den ud i gearene er det 100 % sikkert at den går i stå. Jeg tænker at det kan være en " Bevægelig klat skidt" måske i en slange eller filter der stopper for tilførslen ?????? Den kører måske i 2 dage helt ok, men pludselig går den i stå, når jeg så kobler ud. Konstant 5 dage i træk.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 21-01-05 01:01 |
|
Du skal give vognen noget at æde, men ikke persillesovs, som du sidst forklarer kan man vist roligt koncentrere sig om benzintilførslen. Efter den har været oppe i hastighed, opstår der åbenbart en mangel den ikke kan udfylde hurtigt nok
Det er altså bare et par beroligende ord, inden du også uskifter bagtøjet.
hilsen Mogens
| |
| Kommentar Fra : J123 |
Dato : 25-01-05 08:43 |
|
Og så lige lidt dårligt nyt.. Jeg fik skiftet generator for 1½ måned siden. Den ville ikke mere. Den har været tung at starte de sidste par dage, som om den manglede strøm. Jeg tænkte på det i aftes da jeg tog på job. ( Natarbejde). Der var den tung at få i gang. Jeg tænkte på at det nok var kulden der gjorde det. Da jeg kørte hjem i morges, gav jeg den lidt gas på motorvejen, og da jeg kørte af på afkørslen gik den i stå da jeg koblede ud, som den plejer. Der var bare ikke strøm nok til at starte den, og så holdt jeg der 8 minutter over 6 i morges. Jeg ringede til Dansk Autohjælp, og de kom efter 1 time og hentede min bil og kørte den til det værksted der skiftede generatoren. Enten lader generatoren ikke efter forskriften eller også er mit batteri faldet sammen. Når det er på plads, tager jeg mig af brændstof-problemet.
Min såkaldte glæde ved ved bilen, svandt helt ind. Det var meget koldt, der hvor jeg stod i morges.
| |
| Kommentar Fra : jowjowdu |
Dato : 17-03-05 14:53 |
|
Hejsa!
Når jeg sådan lige løst læser dine forskellige indlæg igennem, kan jeg kun alt for godt genkende desperationen. Jeg har haft nøjagtig samme problem. Det undre mig, at det autoriserede værksted ikke kunne finde fejlen. Ikke et ondt ord om Opel, men det er hørt før. Nå, tilbage til problemet. Der gik længe inden du nævnte noget omkring "tomgangsmotoren". Hvis det er det samme som reguleringsventilen, kan jeg ikke hjælpe dig, men det var problemet i min Ford Escort. Den sidder i forbindelse med indsprøjtningshuset. Derudover har en anden nævnt overfor mig, at det kunne være en PCV-ventil, som bl.a. sørger for ventilation i krumptaphuset. Nu er Ford og Opel selvfølgelig ikke det samme, men det kunne da være, at reguleringsventilen (koster 1000kr) eller PCV-ventilen kunne give dig noget at arbejde videre med. God fornøjelse....
| |
| Kommentar Fra : J123 |
Dato : 17-03-05 23:23 |
|
Hej Alle og tak for jeres indlæg og jeres tålmod... FEJLEN ER FUNDET... Den blev ordnet i dag. Det var godt nok lidt af en omgang at komme igennem. Intet af det ovenstående hjalp. Det viste sig at en kollega havde en Astra magen til min. Den havde sørme samme fejl som min. Han havde fundet fejlen på sin, og ville gerne lige kigge på min bil. Det gjorde han i dag. Han er uddannet mekaniker, men har holdt sig fra min bil, da elektronikproblemer kan være omfattende at rode med i fritiden uden måleudstyr. Det viste sig at være en blandingsfejl imellem en MAP sensor og et benzinpumperelæ. Map-sensoren styrer vaccummet, og dermed også medstyrende på tomgangen. Benzinpumperelæet styrer som sagt benzinpumpen. Der var en lille forhøjning ved et af benene, ellers intet usædvanligt ved det. Det blev skiftet for en sikkerhedsskyld. Pris ; Benzinpumperelæ kr.50,- MAP - sensor kr. 380,- Små 500 kr alt ialt.
Jeg tog en prøvetur i dag for fuld skrue. Den kørte perfekt. Jeg kørte den godt ud i gearene, og den holdt, da jeg koblede ud. Det har den ikke gjort længe - meget længe. Det var en sand fornøjelse at prøve.
Min makker giver ikke en skid for disse afprøvningspcere på værkstederne. Deres pcere siger at alt er ok i motoren, men deres pcere overser et relæ der er ret tvivlsomt og en MAP sensor der er defekt. Intet under at den fejl har kostet mig kr.14.000 at finde, når man ikke kan regne med deres afprøvninger. Jeg vil dog lige sige at Opel ikke tog penge for at give mig en defekt bil tilbage. De var ikke glade for at de måtte opgive at finde fejlen. Jeg har haft den på andre værksteder, hvor jeg fik skiftet tomgangsmotor, knastakselføler, vippeventil ved indsugningen, en anden føler jeg ikke kan huske hvad hedder i dette øjeblik, computeren blev taget ud af min bil-- Jamen jeg kan blive ved. Nok om det. Jeg har nu fået en bil der virker og tomgangen står helt roligt nu. DET ER EN SAND FORNØJELSE.
| |
| Kommentar Fra : jb3112 |
Dato : 17-03-05 23:32 |
|
map sensoren måler trykket i indsugningen til at måle hvor meget luft motoren får for at give motoren den rette blanding sammen med temperaturføleren og lampda sonden
så hvis det er der fejlen har været har bilen sikkeret ikke fået den rette mængde brændstof
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 18-03-05 20:42 |
|
Til lykke og tak for din hilsen, det var en dyr historie, men den var faktisk god.
mvh Mogens
| |
| Kommentar Fra : J123 |
Dato : 18-03-05 21:16 |
|
Hej Mogens..
Jo jeg er jo ikke mekaniker overhovedet.. Meget langt fra. Jeg er en af de ufattelige mange mennesker der kører på værksted med min bil og betaler. Jeg kan skife bremseklodser og motorolie, og der slipper så min viden om mekanik fodfæstet. Jeg har min interresse på feltet. Der er vel nok ufattelig mange mennesker der bare betaler, for vi forstår ikke alle de fremmedord der bliver hældt ud over os. Man bliver klogere men ikke rigere...
Hilsen Johs.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|