Du skal kende både IP adresse, SAMT portnummer på nogle routere, for at de giver et WEB svar.
Som det er nævnt, så er det ikke ualmihdeligt at 192.168.1.1 eler 10.0.0.1 benyttes, men der er også tradition for at det kan være 192.168.0.1 eller 192.168.0.254 eller 192.168.1.254 eller.... Det kan jo være hvad som helst indenfor 192.168.x.x eller 10.x.x.x eller 172.16-31.x.x
Som et af de andre råd der er givet, så kan man også skrive IPCONFIG /ALL på W2K eller WinXP, eller WINIPCFG på Win98, så man kan se hvilket GATEWAY nummer ens computer bliver tildelt, hvis ellers DHCP systemet på ens router det kører.
For at finde ud af om din Router benytter et andert port nummer end port 80 (som er default nummeret for WWW systemet), så skal du nok kigge i manualen. Har diu ikke lige en manual, så kan man ofte finde en på Internettet fx. på producentens hjemmeside.
Når man skal angive et portnummer i forbindelse med en IP adresse, så skrives det med kolon mellem IP nummeret og port nummeret, fx. "
www.3iii.dk:21" for port 21,
eller "
http://192.168.1.254:800" -
http:// er for at browseren stadig snakker "web" selv om det ikke er på port 80, og :800 for at fortælle at den skal kontakte port 800 i stedet for port 80.
Når du så har fået forbindelse til Web configurations serveren i din Router, så kan du komme ud for at du også skal angive et brugernavn og et password. Default versionen af disse står som regel også i manualen.
Har du på et tidspunkt ændret på den, så skal du igen ty til manualen, for at finde ud af hvordan man kan resette routerens CMOS hukommelse hvor det nye brugernavn/password er gemt, så routeren kan vede tilbage til default værdien.
En helt anden mulighed, det er at man nogle gange også kkan benytte TELNET protokollen. Men det er en anden historie, så den må du have på et senere tidspunkt.
Kort fortalt, så kan du via Start->Kør, skriv "TELNET 192.168.1.1" eller et andet IP nummer, og så OK.
Så kan man som regel starte en tekstbaseret kommando prompt i din Router.
Som tidligere spurgt, hvilken Router benytter du? Speedstream?
På TDC Professional ADSL så kan man som default IKKE komme ind og ændre på Router opsætningen, det skal man købe en tekniker til at gøre. Sådan en tekniker kan man finde hos TDC Erhverv, eller hos en TDC partner. Standard prisen er kr. 950,- pr. ændrings session.