|
| VW Multivan som invalidebil Fra : smoelf1977 | Vist : 5332 gange 50 point Dato : 04-11-04 12:52 |
|
Hej
Er der nogen der ved om VW Multivan er godkendt som invalidebil (nedstolet 9 personers bus) eller er det kun den der hedder Kombi der er det?
Mvh
Martin
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 04-11-04 13:22 |
|
Jeg regner med, at du med multivan mener varebilsudgaven på gule plader.
Det tror jeg ikke den er godkendt som.
En varebil er indregistreret til godstransport, og en invalidebil er jo til privat persontransport.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 04-11-04 17:48 |
|
tror det er muligt
er lige i gang med at høre på det
| |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 04-11-04 18:05 |
| | |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 50 point Dato : 04-11-04 18:09 |
|
Du har jo ikke lukket dit andet spørgsmål?
Jo alle biler kan i princippet bruges som handicapbiler og kræver jo ikke godkendelse som sådan.
Men kommunen ansøger jo kun amtet om den billigste, "mest" velegnede bil til dit behov, og det er Citroen, Ford, Renault, hvis du har behov for kørestolplads og lign. Hvis du så vil have en dyrere bil skal du selv betale forskellen, og det er VW Multivan, som du nok ikke kan få nogen sagsbehandler til at anbefale.
Men du er vel medlem af en forening med dit handicap, og de kan være en stor hjælp, da mange foreninger har deres egen sagsbehandler der er god at sparre med.
Endvidere er kommunen forpligtiget til at vejlede dig, også i de økonomiske spørgsmål.
http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/0/52E597A50364C04D41256CE700272924?OpenDocument
http://www.handiinfo.dk/invalidebil.shtml
http://www.handiinfo.dk/invalidebil_hvad_er.shtml
http://www.handiconsult.dk/handicapbil.shtml
http://www.ribeamt.dk/sw12083.asp
http://www.scleroseforeningen.dk/Sp%C3%B8rgepanel/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar/Ergoterapeut/Handicapbil.aspx
http://www.handicap-portalen.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=235
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 04-11-04 18:31 |
|
En varebil på gule plader,(som pr. definition,er et erhvervskøretøj) kan ikke automatisk godkendes som invalidebil(trivselsbil)
Det kan den kun hvis der gives tilskud i form af en erhvervsbil, hvor bilen er nødvendig for at ansøgeren kan udføre sit erhverv, som skaffer ansøgeren et væsentligt bidrag til egen forsørgelse.
Og som pallebhansen er inde på med hensyn til evt kørestolsplads.
Så må der ikke transporteres personer bag i en varebil hvad enten de sidder i kørestol eller ej.
mvh dova
| |
|
Mange tak for svarerne.
Så vidt jeg har forstået er Multivan en personbil, der er ihvertfald sæder i som standard. Ved ikke helt hvorfor de kalder den van.
Med hensyn til mit andet spørgsmål så ved jeg ikke helt hvordan man lukker det. Der har jeg fået svar nok :)
Vil kigge linkene igennem i har listet. Ser ud til at være en masse nyttig info der :)
Takker endnu engang for de hurtige besvarelser. Prøver at høre Sahva eller PTU som jeg er medlem af om de har nogen info mht den model bil.
Mvh
Martin
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 04-11-04 19:50 |
|
Hvis det er en personbil, kan det være fordi det er en ti personers bus på gule plader.
Men sådan en skal der stort kørekort for at køre med.
mvh dova
| |
|
Nej dova, for den kan nedstoles, og så gives der netop tilladelse til at køre på lille kørekort, der kan jo heller ikke være 10 stole i hvis der skal være kørestol i.
Med hensyn til indretningen, feks. automatgear, rampe/lift, extra varmeapparat, og lign. så er det en bevilling der gives, helt udenfor det "normale" tilskud/lån, uanset valg af bil, hvis det altså indstilles/beviliges.
Med hensyn til Sahva eller PTU, så er det nok nogen af de bedste til indretning og råd om bil, da de har så mange sager.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-11-04 11:36 |
|
Hvis den nedstoles som spørgeren også er inde på, skal det være en ni-personers der i forvejen må køres på lille kørekort. Den er registreret som personbil, og den må man gerne pille sæder ud af, eller lave om som f.eks. autocamper.
Den 10-personers model er fra fabrikken typegodkendt som bus hvortil kræves stort kørekort, og det bliver der ikke lavet om på selv om sæderne pilles ud. Det må man forresten slet ikke i sådan en, der er det en betingelse, at der er det antal siddepladser. Og sådan en må heller ikke laves om til f.eks. autocamper.
Men jeg kan godt se fidusen hvis man kunne, for en ni personers koster 10500/år i vægtafgift, hvor en 10-personers koster fra 2000-2500 alt efter om det er den korte eller lange model.
mvh dova
| |
|
Stadig nej Dova, du har ret i at man "NORMALT" skal have stort kørekort, og at man ikke må pille sæder ud af en 10 pers. bus, HVIS man ikke får den som handicapbil, for så er det tilladt, og man får et bevis med til føren/førerene (den må nemlig også føres af hjælpere med alm. lille kørekort)
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-11-04 18:16 |
|
pallebhansen
Jeg må så give dig ret, for jeg har så i mellemtiden fundet ud af, at den nye VW T5 10 pers. er blevet godkendt til "nedstoling" som handicapbil, men ikke hvorvidt den kunne køres på lille kort.
Men det vil så sige, at hvis det er rigtigt, så er det en særregel kommunerne har fået lavet for at kunne slippe billigere i vægtafgift, at folk med lille kort må køre i en billigere bil end andre der skal have stort kørekort til samme bil. Det er sgu da uretfærdigt.
mvh dova
| |
|
Ja både og, for det første, er der jo et beløb på, ca 130000 som der gives det halve i tilskud til, og resten betales over vistnok nu 7 år, før var det 6år. Derudover betales den særlige indretning af kommunen/amtet.
Men hvis der ikke kan findes en bil under de 130000kr så er der noget med §4 eller sådan noget der yder resten.
Men for at komme til sagens kerne, så er stole udover brugere, jo ikke noget der betales, desuden er den jo indrettet med beslag i bunden, så den er jo ikke velegnet til ferietur osv, så det er sgu da ikke så uretfærdigt, det er jo en nødvendighed.
Og så vidt, jeg ved er reglen om at de 10 personers (VW-gule plader) kunne købes billigere, faldet væk, men der var mange der købte dem billigt før hen, de skulle bare have et skilt på hvor der stod "Privat bustransport". Men de kan nu flere år efter sælge deres gl. bus og få mere for den end den havde kostet. Men det er jo ikke nemt at vide når politikerne laver reglerne om.
Med hensyn til det lille kørekort, så ville det da også være uretfærdig, hvis man som handicappet ikke kunne have sine hjælpemidler (Lift/Elkørestol/transpotabel-kørestol/wc-stol og lign.)med, og derfor ikke kunne komme ret langt fra hjemmet, fordi man ikke havde tænkt på at tage stort kort, inden man blev invalid.
Men stadig skal man betale forskellen, på en Citroen (120000-130000) og en dyrere feks. VW (200000?) og det er der ikke mange der gør, da det stadig (Selvom de har givet merprisen) ikke er deres "bil", da den skal indgå som betaling for en udskiftningsbil, efter mindst 7år.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-11-04 23:11 |
|
Nej, det jeg tænkte på med billigere, er de tilfælde hvor kommunen yder støtte ved at betale vægtafgiften, busserne er ikke billigere i indkøb.
Det jeg mener er uretfærdigt i den forbindelse er, at selve bilen (10 pers) er nøjagtig mage til en ni pers.
Den eneste forskel er, at der kræves stort kørekort, at den er på gule plader og skal til syn hvert år i stedet for hvert andet som andre personbiler. For selvfølgelig skal handicappede da have mulighed for at transportere sig rundt.
Men det jeg mener, er at det er forkert, at der ses bort fra stort kørekort reglen; andre mennesker ville få en bøde på 5000,- for at blive stoppet i sådan en uden at have stort kørekort, når der kan fås en bil mage til der kan køres på lille kort, men som bare koster 8500 mere om året i vægtafgift.
| |
|
Det kan du have ret i, men der er også vild forvirring i de enkelte kommuner, om de vil dække den handicappedes vægtafgift, og forvirringen bliver nok rigtig stor, hvis man siger man godt vil købe en lidt dyrere bil, hvilket der normalt gives lov til. Så var det smart om man have en forhåndsgodkendelse fra kommunen at de skulle dække vægtafgiften, hæ hæ, for ergoteraputen der normalt er sagsbehandler i bilsager, plejer ikke at tænke på forskellen i priser på vægtafgift.
Men den bliver tit betalt hvis det er en extrabil der anskaffes til hjemmet, men for at gøre forvirringen komplet, så hedder det nu dieselafgift, hvis det er en dieselbil, og tit fåes bilen kun i diesel, feks. stor lang Citroen.
http://www.scleroseforeningen.dk/Sp%C3%B8rgepanel/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar/Socialr%C3%A5dgiver/Bil%20og%20andre%20transportmidler/Fritagelse%20for%20afgift%20efter%20br%C3%A6ndstofforbrug,%20dieselbil.aspx
VH Palle Hansen
| |
|
Hej igen og mange tak for alle svarene. Har omsider fået afklare fra forhandleren at Multivan er godkendt og har hermed bestilt en sådan.
Takker også for alle linkene der var mange gode oplysninger at hente der.
Hvordan sætter jeg nu status for denne tråd og min forrige som besvaret?
Mvh
Martin
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 12-11-04 00:26 |
|
Hej
Man lukker et spørgsmål ved at vælge den kommentar man synes er det bedste svar.
Yderst til højre over hver kommentar, står med småt: accepter som svar,
Det svar du vælger klikker du på, og følger anvisningen derfra.
mvh dova
Ps Held og lykke med den nye bil, når du når så langt at du får den.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 12-11-04 00:29 |
|
Hej
Man lukker et spørgsmål ved at vælge den kommentar man synes er det bedste svar.
Yderst til højre over hver kommentar, står med småt: accepter som svar,
Det svar du vælger klikker du på, og følger anvisningen derfra.
mvh dova
Ps Held og lykke med den nye bil, når du når så langt at du får den.
| |
| Godkendelse af svar Fra : smoelf1977 |
Dato : 12-11-04 01:02 |
|
Tak for svaret pallebhansen.
| |
|
.. og dova og rotw selvfølgelig også, fik jeg ikke lige med sorry.. har været til stor hjælp :)
| |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 12-11-04 09:55 |
| | |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 12-11-04 09:55 |
| | |
| Kommentar Fra : akselbo |
Dato : 31-07-05 12:10 |
|
Denne tråd har første dato i november 2004 og mit indlæg derfor muligvis ´for sent ude´ - prøver alligevel ...
Jeg blev efter megen bøvl endelig indstillet til en VW-T5 - billigste udførelse
Jeg ønskede (differencen for egen regning) at ´opgradere´ til Multivan, men oplyste SMC, at der ville opstå et et vægtproblem, uden at man dog specificerede dette nærmere ?? - og valgte så VW Caravelle og det er vel så tæt jeg kan komme på en Multivan
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|