/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Koblingen slidt hurtigt
Fra : vagn2901
Vist : 526 gange
50 point
Dato : 15-08-04 11:31

Jeg fik skiftet kobling på min Toyota Camry sidste år.
Efter godt 20.000 km. den galt igen.
Jeg har en mistanke om, at det er fordi jeg har skiftet kørestil. Jeg er gået over til at geare bilen ned (bruge motorbremse), når jeg nærme mig et kryds.
Det har jeg gjort i den tro, at jeg derved kunne spare på bremsebelægningen.
Kan det virkelig have så stor betydning på koblingssliddet?
Den forrige kobling holdt til ca 190.000 km.

 
 
Kommentar
Fra : dova


Dato : 15-08-04 11:42

Nu er den metode med motorbremsen ,selvfølgelig alt efter hvordan du kører, hård ved både motor ,gearkasse og kobling. Mange gange kan man betale for dyrt for at spare på bremsebelægningen.
Men, alligevel tror jeg nu ikke det udelukkende er grund til din opslidte kobling.
Men hvad gør den? Glider, hugger eller hvordan er det galt med den?
Der kan også være kommet en utæthed i en pakdåse så der kommer olie på koblingen.

Kommentar
Fra : vagn2901


Dato : 15-08-04 11:55

Den glider og jeg har allerede fået den skiftet.
Så mit spøgsmål går mest på mine ændrede kørevaner.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 15-08-04 11:59

Ja, men det tror jeg så du skal prøve at lade være med. Du sparer heller ikke brændstof ved det, snarere tværtimod.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 15-08-04 12:29

Du sparer godt nok brændstof fordi en bil med elektronisk indsprøjtning lukker fuldstændig for brændstoftilførslen når du slipper speedere, men spørgsmålet er om du har koblingen med i det du gør for så gør du det forkert. Du skal slippe speederen og lade bilen løbe farten af med motoren som dødvægt, hvis du gearer ned og dermed får større motorbremseeffekt vil du også slide både gearkasse og kobling og lad mig sige det helt klart, at hvis det er nødvendigt at geare ned for at nedsætte farten tilstrækkeligt kører du for stærkt frem til f. eks. krydset eller begynder for sent at bremse og så må du altså bruge bremserne til at nedsætte farten. Økonomikørsel er blid kørsel.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 15-08-04 12:30

Jeg skulle nok have skrevet elektronisk indsprøjtning med elektronisk styring (computer)

Kommentar
Fra : stevanovski


Dato : 15-08-04 12:39

hvis den er med kabel kan den muligvis justeres hvis den ikke er selvjusterende, det kan være der ikke har været meget spillerum og nu skal den bare løsnes lidt i kablet. prøv at undersøg om den er selvjusterende eller hydraulisk.

mvh NS Autoservice

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 15-08-04 14:17

Hvis du bruger koblingen som bremse slides belægningen på samme måde som bremsen - især hvis du kobler langsomt til i lavt gear. Hvis du gør det i meget lavt gear ødelægger du også motor/gearkasse, da motoren tvinges til højt omdrejningstal.

Kommentar
Fra : tonnie


Dato : 15-08-04 16:03

hvor gammel er den camry? motor str osv??
mvh tonnie


Kommentar
Fra : tonnie


Dato : 15-08-04 16:03

hvor gammel er den camry? motor str osv??
mvh tonnie


Kommentar
Fra : vagn2901


Dato : 15-08-04 18:04

Hej Tonnie
Fra 1997 med 2,2 motor. Har kørt 212.000 km.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901


Dato : 16-08-04 11:15

Tak for svaret BjarneD.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste