/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
justering af forgaffel
Fra : blobby
Vist : 1644 gange
20 point
Dato : 24-06-02 22:10

jeg har lige købt en gammel suzuki gs 750 fra 77,mit problem er at forgaflen går helt i bund når jeg bremser.
Mit spørgsmål er.. hvor meget olie skal der i og hvad med lufttrykket.
det er ikke den orginale forgaffel der sidder på den,der er ventiler ligesom på et dæk.
blobby..

 
 
Kommentar
Fra : erikransborg


Dato : 24-06-02 23:29

midt i 70érne og til midt 80 var det populært at "ombygge" forgafler til luft/olie.
proppen i toppen af forgaflen blev ud skiftet med en der var en ventil i
prøv dig derfor frem med lufttrykket til gaflen er rimelig at køre med
du skal dog ikke forvente mirakler af disse ombyggede gafler

med venlig hilsen
erik


Accepteret svar
Fra : franke

Modtaget 20 point
Dato : 25-06-02 10:05

Jeg kender jo ikke lige netop den forgaffel, som sidder på din GS'er, men jeg har kørt en del år med en luftunderstøttet forgaffel. Jeg ændrede meget på luften i gaflen, alt efter hvad jumør jeg var i,- blød eller hård. Det er jo let at ændre, og kræver kun en alm tankstation,- så her må du prøve dig frem,- men pas på. Det er IKKE et dæk. Så der skal ikke formeget luft i. Jeg ville helt fraråde dig at bruge luft i forgaflen. Hvis der ikke er en udlignerslange på mellem de to gaffelben, kan din forgaffel reagere skævt. Lufttrykket i gaffelbenene presser på dine pakdåser og kan i værste fald presse gaffelolien ud, eller klemme pakdåserne mere tæt omkring gaflen, og bevirke at den klemmer. Så prøv at droppe det luft. Hvis din fjeder er gammel,- og det er den jo nok,- så skift den ud til en ny,- f.eks. fra White Power eller Ohlin. Det vil give dig en "ny" forgaffel med den rigtige action igen. Ellers må du konpensere for den gamle slappe fjeder ved at sætte f.eks. en ventilfjeder i ovenpå den anden. Det vil give en noget strammere forgaffel. Ca. 3-4 cm fjeder skal du nok have i.

Mht. olien (Fork oil) så vil jeg sige 375-450 ml. Det er sådan et ca. mål, som du kan prøve. Hvis du ikke kan finde noget på skrift om denne gaffel, så prøv med 350 ml og INGEN luft. Pump lidt, tryk gaflen ned og mærk hvordan den reagere,- hæld mere i hvis det ikke er ok,- og bliv ved indtil du har en acceptabel reaktion i den.

Håber det kan bruges.....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger


Dato : 25-06-02 23:07


blobby <blobby.news@kandu.dk> skrev i en
news:sWKR8.8770$va.739680@news000.worldonline.dk...
> jeg har lige købt en gammel suzuki gs 750 fra 77,mit problem er at
> forgaflen går helt i bund når jeg bremser.
> Mit spørgsmål er.. hvor meget olie skal der i og hvad med lufttrykket.
> det er ikke den orginale forgaffel der sidder på den,der er ventiler
> ligesom på et dæk.


Forgafler bregnet dertil, skal have omkring lige omkring ½ bar tryk!
Fyld på med forsigtighed, for det er et lille hulrum der let overfyldes!

--
Armand.






Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste