|
| Ford Escort taber vand Fra : Scorebamsen | Vist : 4083 gange 100 point Dato : 13-07-04 10:28 |
|
Hej!
Jeg er blevet den glade ejer af en escort 1,8i 16v fra '95, mit problem er den smider vand som bare fanden!
Er der nogle kendte fejl ved escort eller det bare slanger osv der skal skiftes??
| |
| Accepteret svar Fra : thulin | Modtaget 110 point Dato : 13-07-04 10:34 |
|
Kender så udemærket problemet.
Din køler er utæt.
Prøv kør bilen varm, og læg dig så ind under den, så kan du se at de ryger lidt fra køleren.
Hvis du lader bilen stå natten over med et stykke pap under køleren, vil du også kunne se at der vil dryppe kølervæske ned på pappet.
En "ny" hos en hugger koster ca. 800,- Kr.
Uden at have set bilen, kan det også være mere alvorligt. Din vandpumpe har et problem. Dette kan betyde at du får blandet kølervæske med din motorolie, hvilket kan være en dyr affære, hvis du ikke gør noget nu.
Du skulle nok kigge hele dit kølesystem grundigt igennem.
Er slangerne møre ??? Er køleren utæt ??? Er vandpumpen 100% OK ??
Min Escort, har gået 270.000 km med den samme vandpumpe, men jeg har hørt om mange Escorter som får vandpumpe problemer omkring 170.000 km. Køleren bliver utæt efter 190.000 (ca.) Slangerne plejer ikke at være et problem.
Thermostaten plejer at give problemer hver 70.000 km.
Giv evt. lidt flere oplysninger, så kan jeg måske hjælpe yderligere ?
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 13-07-04 10:51 |
|
Som thulin skriver har også Escorter sine "særheder" og "nykker". Men en af de "gode" ting ved netop Escort er at de er rimelige "taknemmelige" at både reparere og skaffe (nye/brugte)dele til....så fortvivl ikke! Én af de få gange jeg/vi har haft brug for "prof"-hjælp var da vi skulle reparere en automatgearkasse på en (ældre) Escort (mk II)....men den kom da ud at køre igen.
Men det som thulin ikke lige fik med var at det også kan være toppen som er defekt...evt. en sprængt toppakning...hvilket ikke er så "giftigt" at lave (selv). Prøv at check om der er olie i vandet eller det bobler i køleren?
Mvh
Palle jensen
| |
|
vandtanken er næsten tom næste morgen... har prøvet det med pappet... jeg syns ikke at kunne se køleren fejler noget ser pæn og fin ud...
| |
|
ingen olie og ingen bobler i køleren...
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 13-07-04 11:10 |
|
Mekanikerne har en lille pumpe hvormed de kan sætte tryk på systemet. Så er det normalt nemt at finde en læk (hvis det er en slange eller selve køleren). Jeg har været ude for en revne i et rør, der kun lækkede når skidtet var varmt. Det fandt vi på et sekund med mekanikerens lille pumpe.
Prøv i øvrigt at pille tændrørene ud. Er der et af dem, der er helt rent og fint, kunne det lugte af en defekt toppakning.
En køler kan du købe direkte hos Nissens kølefabrik i Horsens. Han laver alle typer kølere. Skrot-kølere kan normalt ikke svare sig.
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 13-07-04 11:11 |
|
Har du kigget til din olie ??? (Husk din bil må KUN bruge 5W/40, ellers bliver olietrykket for højt.)
Du kan ret hurtig se om der skulle være blandet kølevæske i olien.
Jeg sidder med Ford Official repair CD-rom og kan se at en Aut. Ford rep. vil teste dit kølesystem til 13 Bar, ved dette tryk skulle utætheder gerne vise sig.
Når du har hældt "vand" nok på køler den så som den skal ?
Nåles skal gerne ligge vandret, og blive der +- ?
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 13-07-04 11:15 |
|
Hvis den taber vand imens den bare står (kold motor) så er simpel logik at vandet render ud et eller andet sted.
Så meget simpelt, find stedet og "lap" det.
Du må fylde den op med vand igen. Et rent stykke pap ind under. Taber bilen 1½ liter på 12 timer, så skulle du meget gerne kunne se det dryppe ud et eller andet sted fra.
Hvis du ikke har olie i kølervæsken og omvendt, og din køler ikke er utæt, slipper du nok med skrækken og har en slange som er revnet eller lign.
Hvis du vil spare værksteds regningen, er der ikke andet for end at slukke computeren og så ud og kigge indtil du har set hvor det drypper fra.
Held og lykke....
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 13-07-04 11:23 |
|
Jeg er også overbevist om det er en "simpel" lækage efter dine sidste oplysninger?! Gør som thulin foreslår, så har du sandsynligvis fundet og udbedret fejlen inden aften.
Du kan givetvis "låne" en sådan trykpumpe (se 3773's kommentar) hos din lokale mekaniker (for en pose wienerbrød).
Mvh
Palle
| |
|
Du skal også lige være opmærksom på varmeapperatet, det kan også være utæt. Kør en tur i bilen og når
den er godt varm så åbn fpr varmen til forruden. Hvis ruden dugger og der breder sig en sødlig duft i kabinen
så er varmeapperatet utæt. Bare for en sikkerhedsskyld.
Hilsen Reiffenstein
| |
|
hejsa...
Har haft en Orion der lavede samme nummer..
Det var toppakningen. Den brugte vand af h. til, men der var ikke nogle dryp at se nogen steder. Det er altså en rimelig overkommelig operation at skifte sådan en toppakning, men jeg vil da anbefale at du lige smutter forbi biblioteket og låner en Haynes til din bil. Læs og forstå hvad der står, og så bare igang.. det kan laves selv i en carport (taler af egen erfaring.. )
Held og lykke
Bent
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 13-07-04 13:49 |
|
Hvis du ikke kan se der drypper noget vand ud, kunne det jo være som bigda..... siger, men så må den også ryge noget fra motorblokken, da der jo er nogle liter vand som skal fordampes.
Men kommer der ikke noget ud under motoren, tager det ikke mere end 5 min at rykke topstykket af din motor og kigge efter.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 13-07-04 18:29 |
|
Hvis det er topstykket der er revnet, er det typisk når bilen er kold den bruger mest vand, og ikke så meget mens du kører. Det er fordi metallet kan udvide sig og tildels lukke utætheden ved varm motor. Men når du så stiller bilen, og den køler af, vildet vand der står i toppen, typisk løbe ind i motoren. Og derfor vil bilen ryge (hvidlig røg) ved koldstart.
Olie i vandet vil der ikke nødvendigvis komme af den årsag.
Men det kan også være vandpumpen der spilder.
| |
|
Tak for alle de gode forslag! Men i må have misforstået mig... Den spilder vandet om aftenen, når jeg er kommet hjem fra arbejde, dvs motoren er varm!! Hvad koster det at få lavet sådan en vakumtest??
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-07-04 10:31 |
|
Ved min mekaniker vil jeg tro diagnosen er gratis, eller måske et par hundrede, men nu kender jeg ham også. Umuligt at gætte på, når man ikke kender værkstedet.
Har du checket din olie og tændrørene?
| |
|
Nej, ikke endnu... Har ikke lige bilen hjemme... Men kiggede på olien forleden, der var intet... altså... Der var olie, men intet galt...
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-07-04 10:52 |
|
Kig lige tændrørene efter. Du er ikke i tvivl, hvis du har vand i en cylinder. Så er tændrøret der ligesom nyt at se på.
Har i ikke en bette lokal mekaniker, der kan sætte tryk på dit system, så du eventuelt kan se hvor problemet er.
Nødmetode. Hvis du selv har en kompressor, kan du selv fikse en prop og lukke lidt tryk på systemet, men pas nu på ikke at sprænge noget.
Har iøvrigt haft et lignende problem på en Toyota. Der var det dækslet ovenpå køleren der ikke var helt tæt. Den fes så lidt vand ud når den stod stille. Men det tog lang lang tid at bruge alt vandet i beholderen.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-07-04 11:18 |
|
Angående: I må have misforstået....
Bilen spilder vand når du kommer hjem. Kan du se der løber noget ud?
Mangler vandet når du sætter bilen( altså har spildt mens du kører.
Eller spilder den efter du har standset motoren ?
| |
|
Hejsa igen,
Nej der er ikke noget jeg har misforstået
Min gamle Orion brugte kun vandet når den stod stille....
Da jeg skulle tappe vandet af for at skifte toppakningen, skruede jeg låget af trykbeholderen. Det sagde pffffftttt.. og så var den tom..... og der lå ikke så meget som en enkelt dråbe vand under bilen.
Mvh
Bent
| |
|
Den taber kun vandet når den er varm om aftenen, når jeg stiller den! Har lidt svært ved at se om den smider det når jeg kører... ;) Men jo, den er tom næste morgen, når jeg skal på arbejde...
| |
|
Intet unormalt at se på temeraturmåleren når jeg kører, så længe der er vand på den... men hvis jeg kører langt kan den godt stige en smule...
| |
|
hvordan ser jeg om den er røget??
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-07-04 13:48 |
|
Ved at pille topstykket af. Så kan du se hvor på pakningen den er utæt. Og så kan du også se, om det umiddelbart ser ud til at der er revner i topstykket. Det har det med at komme hvis man kører for længe med defekt toppakning.
Men det er ikke nogen større operation som andre også har nævnt.
| |
|
Har lige siddet og kigget lidt rundt, det kan ikke være noget frostprop noget der er røget?? (har aldrig hørt om det)
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-07-04 14:58 |
|
Nej for de sidder udvendig på motoren og så ville vandet løbe ud.
Frostpropper er mellem kølevæskekanaler og udvendig på motorblokken.
De skulle forhindre at motorblokken frostspringer hvis motoren skulle fryse. Så giver propperne efter så is/vand kommer ud der (du ved godt, vand udvider sig en del når det er frosset)
| |
| Godkendelse af svar Fra : Scorebamsen |
Dato : 31-07-04 19:00 |
|
Det var en defekt vandpumpe der var problemet... Så den er skiftet, og samtidig en ny tandrem...
| |
|
hejsa og tillykke med den simple operation
checkede du også remstrammerhjulet nu du var igang? det anbefales skiftet hver gang du skifter tandrem, ikke at JEG følger det råd lidt sund fornuft og kritisk sans, så kan man altså godt vurdere om det kan genbruges.
Huskede du så at LADE være med at stramme tandremmen for meget... hvis du strammer den for meget, så ryger din vandpumpe i løbet af et par måneder igen. hvis den altså holder så længe.
fortsat held og lykke..
Bent
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|