|
| Garanti / Reklamation / Bevisbyrde Fra : S.B.L | Vist : 865 gange 100 point Dato : 06-04-04 16:42 |
|
Jeg har en Nokia 6310, som er defekt. Den er købt i aug. 2004, og ved konatkt d.d. til sælger "TeleVanløse", fik jeg den besked at "TeleVanløse" ikke mere eksisterer, men at jeg skulle henvende mig i en forretning på Hovedbanan I københavn, hvor der ligge en forretning, som kunne tage sig af det.
Han henledte dog min opmærksomhed på, at det i henhold til lovgivningen er MIG der skal bevise at fejlen har været på telefonen fra ny af, og at jeg derfor ikke skulle sætte mine forventninger for højt.
I mine ører lyder dette som volapyk - Fejlen har da ikke været på telefonen fra ny af, for så ville denne fejlfunktion, som den har nu, da have vist sig da den var ny.
Fejlen er, at den slukker hvis jeg forsøger at besvare en SMS og at den periodisk bare slukker uden grund.
Er der nogle der har erfaringer med at føre dette bevis, som jeg åbenbart skal. Meget gerne nogle eksempler.
Mvh Bue
| |
| Kommentar Fra : ram2 |
Dato : 06-04-04 17:03 |
|
Som jeg læser formodningsreglen, så er det mig der skal kunne påvise at telefonen var defekt fra ny af - Men hvem pokker siger at telefonen havde denne fejl da den var ny - Fejlen kan jo opstå i tiden der er gået - måske fordi producenten har brugt nogle materialer der ikke er holdbare, og så må denne regel om at den skal være defekt fra starten af da bortfalde. Men hvordan beviser jeg dette???
Jeg har herunder indsat formodningsreglen.
Bue
[citat]
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
[/code]
| |
| Kommentar Fra : ram2 |
Dato : 06-04-04 17:04 |
|
>>>og da du vel næppe selv kan have fremkaldt fejlen må det jo være en fabrikationsfejl.<<<
Godt argument Bjarne........
Bue
| |
| Kommentar Fra : pertho |
Dato : 06-04-04 17:15 |
|
Hvordan kan der være problemer med den?
Han køber den jo først om 4 måneder
Så han kan jo bare lade være med at købe den.
| |
| Kommentar Fra : RyeJensen |
Dato : 06-04-04 17:28 |
|
Selvom formodningsreglen i købeloven ikke længere gælder, og det er dig som køber der skal bevise at der forligger en mangel ved telefonen, kan butikken ikke sætte sig med hænderne i skødet og vente på at du møder op med en erklæring fra en sagkyndig eller lignende. Den har pligt til at sende telefonen til reparation for at få fejlen vurderet, da det er butikken der ligger inde med al ekspertisen. Dette er udtalt af Tina Morell fra Forbrugerrådet i Kontant (DR-TV):
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=141062
Jensen
| |
| Godkendelse af svar Fra : S.B.L |
Dato : 06-04-04 22:04 |
|
Tak for svaret BjarneD.
Og selvfølgelig var det en skrivefejl - Mobilen er købt aug. 2002
Mvh Bue
| |
| Kommentar Fra : S.B.L |
Dato : 07-04-04 16:09 |
|
BjarneD.
Nej du har ret - Der gik i kage i log on og log af - SBL er i familie med Ram2 og glemte efter jeg loggede ud, at logge på igen som SBL - Så du har ret
Mvh Bue
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 07-04-04 16:15 |
|
Tænkte nok at det var sådan noget
Vh.
Bjarne
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|