|
| Varmeblæser Peugeot 306 hdi Fra : csoverby | Vist : 6099 gange 150 point Dato : 24-02-04 17:35 |
|
Hej allesammen
Jeg har en Peugeot 306 hdi st.car fra 2001, hvor varmeblæseren ikke længere virker. Jeg går ud fra at det enten er for-modstanden, der er gået, eller en løs ledning.
Jeg fik monteret motorvarmer og kabinevarmer(begge til 220 V) i sidste uge, og i weekenden stoppede kabineblæseren så med at fungere.
Hvor sidder for-modstanden placeret og er den nem at udskifte for en almindelig dødelig som mig(her håber jeg på lidt vejledning)?
Brænder sådan en modstand af fordi kølervæske-niveauet er for lavt eller har montøren lavet en fejl, da han installerede de nye varmeelementer i sidste uge?
Med venlig hilsen og håb om et hurtigt svar
Christian
| |
|
Hej Christian
Normalt er formodstanden placeret sammen med blæseren, eller meget tæt på denne. Men jeg ikke på at den er deffekt. Du kan tjekke sikringen. Jeg tror det er en løs for bindelse.
Hvis der er sat blæser styring på samme med dit varme legme kan det være på det "nye" relæ at der er en løs forbindelse eller en kabelsko der ikke er blevet presset ordentligt.
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : csoverby |
Dato : 24-02-04 21:16 |
|
Jeg har tjekket sikringerne til blæseren, og de er i orden. Jeg har snakket med Peugeot, som sagde at det var meget sandsynligt , at det var formodstanden, der er brændt over, men jeg glemte selvfølgelig, at spørge om, hvor i bilen den er placeret. Umiddelbart ser det ikke ud som om den sidder tæt på blæseren, så jeg har på fornemmelsen, at den sidder ved luftindtaget lige under forruden, men jeg håbede, at der var en her på kandu.dk, der kunne bekræfte det, inden jeg går i gang med at skille bilen ad.
| |
| Accepteret svar Fra : KajKagearm | Modtaget 150 point Dato : 24-02-04 22:02 |
|
BjarneD - den var ny, den med at lukkede spjæld kan sprænge sikring. Og jeg tror ikke på den. Har du lagt mærke til at blæserhastigheden stiger når spjældene lukkes, hvilket indikerer mindre belastning. Ligesom når du støvsuger og blokerer slangen - da stiger hastigheden også, fordi belastningen falder. Det skyldes i begge tilfælde at blæseren har mindre luft at arbejde med og derved belastes mindre.
Til overby: Det virker ret tydeligt at det er montøren af motor- og kabinevarmer der har lavet en dårlig montage. Kabinevarmeren bruger vel bilens egen blæser når kabinen skal varmes og det er koblingen mellem kabinevarmerens forsyning af blæseren og bilens egen forsyning det er galt med. Montøren har sandsynligvis indkoblet et relæ som er sjusket monteret. Virker blæseren når kabinevarmeren er slået til?
Når man oplever en fejltilstand er det godt at gå ud fra piloternes princip: Hvis der går en alarm, hvad var den sidste handling lige inden alarmen gik? I dit tilfælde er den sidste handling montage af kabinevarmeren. Gå til montøren og bed ham checke sin egen installation.
Har i øvrigt lige kigget i Haynes manualen: Blæseren reguleres ikke ved hjælp af formodstande, men derimod en elektronisk regulering med en stor serietransistor.
held og lykke
KK
| |
|
Kære Bjarne. Du må gerne checke det med konens støvsuger - teori og praksis skal nok hænge sammen. Og du skrev ikke tidligere noget om at det var Peugeot der havde udtalt det. Hvis det er korrekt, så er de nok ikke helt i tråd med fabrikken. Jeg kan ikke forestille mig at nogen bil udviklingsafdelinger - heller ikke franske - kunne finde på at konstruere noget der ikke kan klare sådan en "fejlbetjening".
End of discussion. Har desværre ikke mere hjælp til spørgeren.
KK
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 24-02-04 23:06 |
|
Man bør nok fæste mere lid til den autoriserede forhandler end til Hayes håndbøger, der bare er billige oversættelser.
Du skal nok ikke udelukke at monteringen af kabinevarmeren kan have betydning, alt afhængig af hvilken type der anvendes. Det behøver jo ikke at være fordi der er pillet ved blæseren at fejlen er opstået, men alene det at der er rodet ved gennemføringer kan jo fremkalde alverdens fejl.
| |
|
Det fører ingen steder med vort mundhuggeri - du får ret og spørgeren får ro. Lad os vende tilbage når vi har noget konstruktivt.
| |
| Kommentar Fra : csoverby |
Dato : 25-02-04 07:08 |
|
Hej og tak for svarene
"Min" montør ordnede blæseren i går aftes; den havde sat sig fast pga. skidt.
Mht. til pointene går de til KajKagearm, fordi det primære i mit spørgsmål var placeringen af formodstande og han svarede så udmærket:"Har i øvrigt lige kigget i Haynes manualen: Blæseren reguleres ikke ved hjælp af formodstande, men derimod en elektronisk regulering med en stor serietransistor." Hvad så de har tænkt på ude hos Peugeot må vi lade stå hen i det uvisse.
| |
| Godkendelse af svar Fra : csoverby |
Dato : 25-02-04 07:09 |
|
Tak for svaret KajKagearm.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|