|
| Ford Escort 1.6 16v Katalysator Fra : leak | Vist : 1908 gange 40 point Dato : 18-02-04 00:38 |
|
Hejsa,
Jeg har en Ford Escort st. fra 98, katalysatoren er faldet sammen... Og da jeg lever af en SU for tiden, vil jeg gerne "vente" lidt med at skifte den.
Kan der ske noget ved at "tømme" katalysatoren? Jeg tænker på brændstof økonomi, følgeskader o.lign.
Bilen er begyndt at trække dårligere, faktisk tæmmelig meget siden dette er sket, kan det hænge sammen?
Det er som om der er en suse lyd, et eller andet sted fra, kan det også have noget med kat.en at gøre?
Mvh
Morten G
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 18-02-04 00:43 |
|
Der er uden tvivl en sammenhæng.
Der sidder en føler i udstødningen (lambda sonde), der skal fortælle motorstyringen om miljøet i udstødningen og desuden vil katalysatoren virke som en modstand der er indregnet i den måde ventilerne åbner og lukker. Den elektroniske styring vil forsøge at kompensere, men da forholdene i systemet er atypiske vil det ikke lykkes.
Kan du ikke finde noget nyere brugt fra en skade.
Bjarne
| |
| Accepteret svar Fra : sipelip | Modtaget 50 point Dato : 18-02-04 00:57 |
|
Kender problemet fra min golf. Af med katten, bank keramikken til pulver og ud med det. Der er muligvis en kerne eller noget i den stil, har jeg fået at vide (det var der ikke i min) som du ikke kan få ud. Men få ud hvad du kan, og på med kat'en igen. Så kører bilen fint. Suslyden forsvinder også.
Konsekvensen på min golf har været lidt bere træk end før og stortset samme benzinøkonomi. Din vil dog være ulovlig i og med kat er påbudt på biler efter '91. Da lambdasonden fungere ved en høj temperatur, vil den dog muligvis måle dårligt og dermed forringe din bezinøkonomi lidt. Dog næppe noget voldsomt. Som Bjarne skriver har Ford nok indregnet modstanden fra katten i forhold til ventilerne, men jeg tvivler på det vil hjave den store negative effekt. Måske endda positivt. JEg ved at på mange af de tidlige katalysator biler, har man i tuningsøjemed fjernet indmaden eller kørt et rør igennem (dette for at det stadig ligner en kat udefra men ikke giver turbulens indeni) men hvorvidt udviklingen har ændret på konsekvensen af dette ved jeg ikke. Under alle omstændigheder er det næppe den store.
Suselyden stammer sandsynligvis fra en utæt sammenføjning mellem forrør og katalysator, da kat'en blokerer meget for udstødningen, som derfor vil danne overtryk foran kat'en. Gasserne vil så søge ud et andet sted, hvilket er gennem de utætheder der må være. Det er også derfor din bil har mistet kræfter. Den kan ikke komme af med de afbrændte gasser, og derfor kommer der et voldsmomt modtryk i udstødningstakten.
Mit råd er som sagt at tømme kat'en, og så begynde at spare op til en brugt hos en hugger. Som den er nu sviner den meget mere end hvis du fjerner indmaden, men du skal sørge for at få en ny på inden næste syn.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 18-02-04 01:11 |
|
sipelip nu overdrev du vist kraftigt mit udsagn, men der kan være stor forskel på ydelse og benzinforbrug på forskellige modeller så jeg ville nødigt råde ud fra dine erfaringer. Med hensyn til tuning af racerbiler så ændrer man jo også på motorstyringen og er ret ligeglad med at der hældes benzin ud i udstødningen på grund af manglende modstand.
Det jeg mener med ventilberegninger er det man kalder overlapning og er jo noget man gør meget ud af ved bla. at montere flere ventiler pr. cyl.
I øvrigt tænkte jeg på benzinpriser og SU så skal der køres ret meget kunne der måske være økonomi i en brugt kat.
Nå men pyt du har jo for vane at komme her først på natten og sige mig imod
| |
| Kommentar Fra : sipelip |
Dato : 18-02-04 01:58 |
|
nåja, sådan var det heller ikke ment! Og ja, den slags forsøg er på eget ansvar og erfaring - men sådan som min golf kørte dengang (topfarten var ca. 120 for en GTI 16V) så kunne det ikke blive meget værre!
Jeg vidste ikke at gadebiler kører med overlap - det må da være meget beskedent, især med katalysatorens følsomhed overfor uforbrændt benzin. interessant.
De biler jeg mente, er tilbage fra senfirserne og de tidlige 90'ere. Dengang var motorstyring jo noget ganske andet end det er idag - men jo, de har sgu nok været ret ligeglade med lidt benzin i udstødningen.
Nå men jeg vil foreslå det kompromis at man kan prøve at fjerne den på eget ansvar, og hvis det er noget møg, så må man hæve kassekreditten og få sig en brugt kat. Hvad koster sådan en nu om stunder - 500-1000 kroner brugt?
| |
| Kommentar Fra : leak |
Dato : 18-02-04 09:02 |
|
Jeg fandt en tysk side, hvor man kan købe en universal katalysator. Kan dette anbefales? Den koster ca. 1100, hvorimod en uorginal i DK koster ca 2500..
| |
| Kommentar Fra : leak |
Dato : 18-02-04 12:50 |
|
Nu har jeg "tømt" kat'en.... Og bilen kører endnu.
Jeg vil lige prøve at holde øje med benzinøkonomien over de næste dage.
Og så vil jeg bestille en ny i tyskland når den 1. nærmer sig
Tak for kommentarene.
| |
| Godkendelse af svar Fra : leak |
Dato : 18-02-04 15:13 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|