|
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 11-12-03 22:14 |
|
Skal du overtage butikken med varelager? Tal med sælger, som kan orienterer dig om det.
mvh ans
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 11-12-03 22:38 |
|
Her er mange faktorer der spiller ind. Kort sagt skal indtægterne stå i forhold til udgifterne samt hvad du selv ønsker at tjene. Herudover den almindelige konkurence i forhold til andre tilsvarende forretninger, varelagerets størrelse, hvor stort kan jeg købe ind i forhold til pladsforholdende, hvor skal jeg handle ind indenlands/udenlands, afskrivning af varelageret.
Mit råd er, at du kontakter en bankrådgiver, så du sammen med denne kan udarbejde et budget efter du har fået diverse oplysninger fra sælger.
Selvfølgelig skal du også have en lang snak med sælger, da man må formode du eventuelt skal overtage et varelager, men hvor meget er det værd? Her kan du komme til at brænde fingrende gevaltigt.
Men held og lykke med projektet hvis du kaster dig ud i det.
mvh
ellebye
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 12-12-03 00:26 |
|
>fint gobling
Så tror jeg ikke forretningen mere kan kalde sig "velrenomeret".
| |
| Kommentar Fra : JensT |
Dato : 12-12-03 01:29 |
|
Et stykke tøj der i udsalg koster 250,-
Din salgspris før moms er 200,-
Din købspris skal være under 100,- excl moms
(helst som Sunowich har nævnt helt nede på ca 83,- excl moms - Kostpris ex.moms gange 3 = udsalgspris incl.moms)
Købspris 100 er lig BRUTTOavance 50%
(>gobling - Avance 50% - køb 100 salg 150 ex.moms - svarer kun til 33% BRUTTOavance - og det er for lidt)
---
Varekreditter kan være vanskelige at opnå i dag - Kontantrabatter er muligt.
Ved nye kollektioner kan tidlig levering og fremvalutering af regning give en vis kredittid, i hvilken du kan begynde at sælge af varerne - Altså være tidlig på færde til en ny sæson.
Du skal søge at få varelageret til mindre end 1/4 af en reel udsalgsprisvurdering. - Hvis ikke det kan lade sig gøre, så prøv at få en rateaftale, der følger afsætningen. Hvis sælger tror på sit lagers værdi og på dig som sælger burde det kunne lade sig gøre.
Banksamarbejde og budget er, som nævnt af anden, naturligvis også et must - Med mindre du har midlerne til at financiere hele baduljen selv.
Til dig: Held og lykke
Fra Mig
| |
|
<<brinkolev
Undskyld, men jeg forstår ikke helt hensigten med dit spørgsmål. Årsagen må være, at evt. overtagelse kun har været drøftet meget løst. Normalt, når man ønsker at afhænde en igangværende forretning, laver sælger et salgsprospekt, som selvfølgelig indeholder:
A. Forretningens nøgletal (omsætning, bruttoavance, samt oversigt over omkst. husleje, lys, varme, personale o.s.v.)
B. Beskrivelse af forretningen ( dennes udvikling, kundeart, varesortiment o.s.v.)
C. Lokalebeskrivelse ( herunder, om det er i egen ejendom, lejede lokaler, og hvordan kan lejemålet evt. fortsættes)
Derfor, kan jeg umiddelbart ikke rådgive dig konkret, men jeg kan give dig nogle almindelige råd, som du bør undersøge. Du kan så herefter vælge, hvorvidt du ønsker at rådspørge evt. advokat, revisor eller lignende. Og husk, banker har ingen forstand på forretninger, kun penge.
1. Få sælger (dennes revisor) til at lave nøgletal på forretningen dækkende minimum tre år.
2. Få en kopi af lejekontrakten (går ud fra det er i lejede lokaler), undersøg denne. Erhverslejemål, kan indeholde aftaler, som eksempelvis udløb til en bestemt dato, med fraflytning til følge. Er der afståelsesret???
3. Hvis der skal laves en købsaftale på forretningen, er det normal, at man overtager kurant varelager til indløbspris, ukurant varelager til vurderingspris.
4.Hvis der medvirker ejendomsmægler, tag det rolig. Han har pligt til at oplyse/undersøge alt.
5. Hvis der ikke er mægler, og du underskriver aftalen, så deponer pengene i sælgers pengeinstitut, med påtagning om, at deponeringen sker under forudsætning, at det købte overtages fri for gæld, og iøvrigt ubehæftet. Varene kan være købt på gældsbrev eller lign. (måske har told og skat gjort udlæg i varene, grim overraskelse at få)
Beklager, men på forelagte spørgsmål, kan jeg ikke gøre det bedre.
Glædelig
MVH
JMS
| |
| Kommentar Fra : thomat |
Dato : 12-12-03 10:24 |
|
>>brinkloev der er også lige en anden ting man skal overveje grundigt (ved godt dit spørgsmål ikke lige går på det men alligevel) og det er hvor meget arbejde der er i det. Vi har selv lige stået overfor at skulle overtage en forretning men gjorde det ikke pga. det er mange timer om ugen man skal ligge i det både lørdag og lange dage og evt. søndag til papir arbejde osv.
Jeg vil ikke afskrække blot gøre opmærksom på at man skal overveje det nøje.
Men held og lykke god jul
Mvh thomat
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 12-12-03 10:45 |
|
>brinkloev
Hej.
Det ville være dejligt at se, om du stadig følger med her i tråden.
Mvh
ellebye
| |
| Kommentar Fra : brinkloev |
Dato : 12-12-03 20:58 |
|
Hej igen!
Jamen selvfølgelig følger jeg da med, i jeres kommentarer.
Mht. til lange arbejdsdage;ja så har jeg selv forældre som er selvstændige. Så jeg kender godt til at der skal bruges meget tid og energi på dette. Men mener samtidig også, at har man opbakning hemmefra, så er man godt på vej.
Selve ejendommen, hvori butikken har hjemme, hører med i salget. 2 stk. lejelejligheder (totalt renoveret!), samt et anneks i baghaven.
Jeg er godt klar over, at naturligvis skal jeg/revisoren have indblik i regnskaber og budgetter.
Vi har lige været i banken, hvor bankrådgiveren var lidt skeptisk, mht. om butikken(børnetøj!) overhovedet var/ rentabel! Men hvis det bliver aktuelt, så er vi velkomne...
Vi får se.
Mvh.B.
| |
|
<<brinkloev
Hvis du læser mit tidligere indlæg, er din egen konklusion netop meget lig dette jeg fremførte.
Nu kan jeg forstå, at det indbefatter køb af fast ejendom. Der er to udlejede lejligheder iejendommen, plus en butik. Altså en udlejningsejendom. Hold tingene adskilt. Ejendom for sig, og evt. børnetøj for sig. Du skal kontrollere, at lejerne i lejlighederne ikke betaler ulovlig husleje, menes med dette, at man evt. fra lejernes side ikke betaler højere husleje, end normalt for området. Hvis de gør dette, kan de få huslejen nedsat, af huslejenævnet, så din forrentning af ejendommen, ikke bliver så givtig.
Børnetøj, her skal du jo ifølge sælgers oplysninger, som jeg tidligere har nævnt, tage en beslutning om, hvorvidt dette er en god eller dårlig forretning, og anbefalingsmæssigt i samråd med din revisor.
Afslutningsvis, vil jeg tilføje, at arbejdstid for os der er selvstændige, ikke er det primære.
God jul
MVH
JMS
| |
|
Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS
NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.
for øvrigt, glædelig
| |
| Kommentar Fra : brinkloev |
Dato : 02-03-04 13:55 |
|
Jeg har prøvet at lukke mit spørgsmål op til flere gange, men det kan bare ikke lykkedes...
Mvh. Brinkloev
| |
| Godkendelse af svar Fra : brinkloev |
Dato : 03-03-04 16:35 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|