|
| Midlertidig adgangsvej for nabo Fra : olarsen | Vist : 422 gange 100 point Dato : 04-12-17 18:33 |
|
Hej,
Jeg har en nabo, som skal renovere gulve i nogle klubværelser. Det er forurenede betongulve. Naboen har er en smal passage, som kun kan passeres med trillebør, hvor affaldet kan transporteres igennem, men kan der stilles krav om at jeg skal tåle at der bliver adgangsvej gennem min have, så der kan komme lidt større maskiner ind på hans grund, det ville jo lette arbejdet for hans håndværkere!
Jeg mener at det er kommunen, som har pålagt ham at får forureningen fjernet, men mener også at det er hans problem, jeg er jo ikke interesseret i at få hans forurenede beton og jord kørt igennem min have. Hvad siger juraen?
Jeg er i forvejen uenig med denne nabo, om flere ting, han gør sig upopulær med alle omkringboende, så der er ingen sympati fra min side
/ole
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 04-12-17 19:10 |
|
Citat Jeg er i forvejen uenig med denne nabo, om flere ting, han gør sig upopulær med alle omkringboende, så der er ingen sympati fra min side |
En ting er LOV rytteri:
Citat jeg er jo ikke interesseret i at få hans forurenede beton og jord kørt igennem min have. Hvad siger juraen? |
Og andet er hvad ´normale´ mennesker ville gøre = holde skiftet hos sig selv.
Men som du skriver - han vil have problemer med sine naboer = nægt ham adgang, og alt andet har du sikkert prøvet gennem årene...ellers er Politi vel det nærmeste = eller er det grænse? politi.
Er det private Firmaer der står for ´sagen´ kunne du så sige til dem at de vil få MEGET dårlig omtale, hvis og såfremt de bruger din grund.
HUSK AT TAGE MASSER AF BILLEDER AF HELE FØRLØBET.
| |
|
Jeg tror ikke din nabo har ret til at køre igennem din grund uden tilladelse?
Jeg husker noget med 17 års hævd??
| |
|
Prøv at se her:
Straffeloven:
§ 264 Stk. 1. Med bøde eller hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted,
2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.
| |
|
Du har vel hegn eller lign. omkring din grund ?
| |
| Accepteret svar Fra : Mosebaek | Modtaget 100 point Dato : 04-12-17 20:04 |
|
Har du skøde på ejendommen, er der ingen tvivl: Ejendomsretten er ukrænkelig.
Kun offentlig ekspropriation, kan ændre dette.
Han kan ikke uden videre, påtvinge sig adgang til din grund, med større eller mindre entreprinør maskiner.
http://hviidadvokater.dk/ulovlig-indtraengen/
Jeg har været murer i mange år. Og udsat for at det var nødvendig med stilads, delvis ind på nabogrunden. Men så fik man en tilbørlig tilladelse. Noget man ikke kunne tvinge igennem.
Så lad ham nu hyre arbejdskraft, med førerbevis, til trillebør. Ellers må han leje en byggekran, der kan løfte stadset over hans egen hus.
M.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 04-12-17 20:09 |
|
Så lige Thomas_Mygind er inde på den samme "§ 264".
Men det bliver det jo ikke ringere af.
M.
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 04-12-17 20:17 |
|
Du kan starte her:
http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id2015/0/42
Jeg tør ikke sige med sikkerhed, om kommunen vil give ham adgang gennem din grund, men der kan være en risiko!
Men, hvem ved, måske kunne din nabo ligefrem blive mere behagelig, hvis du selv gav ham lov, i stedet for at kommunen skal gøre det?
Min erfaring med naboer er, at det trods alt bedre at tolerere hinanden, end at slås, det er SÅ trættende (selv om det er den anden der er idiot, selvf
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 04-12-17 21:49 |
|
vagnr, den er god, fordi han kan jo udføre sit arbejde, om end med lidt besvær, uden at skulle bruge min grund.
§ 264, den er god at have, da han tidligere har brugt min have som gennemgang med byggematerialer, uden min viden, jeg var ikke hjemme, det var min anden nabo, som havde observeret det.
Nu venter jeg så på næste akt, jeg har forespurgt hos kommunen hvem der har igangsat dette projekt.
Tak for svarene til nu, der er flere som burde have point.
| |
| Kommentar Fra : trimare46 |
Dato : 04-12-17 21:50 |
|
Hvis din nabo ikke har mulighed for at udføre arbejdet på rimelig vis med den adgangsvej der er nu, kan han godt kræve at få lov til at bruge noget af din grund.
På samme måde som man skal have adgang til f.eks at male en garagevæg der ligger i skel.
Selvom du er uenig med ham om flere ting, kan det måske godt betale sig at tage en fornuftig snak om det.
Måske var det en mulighed at bruge et transportbånd i stedet for trillebør.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 05-12-17 09:54 |
|
Hvis det er en "umulig" nabo så giv ham ikke nogen tilladelse.
Problemet kan opstå, hvis der ødelægges noget, og han en tilladelse, kan du ikke gøre noget.
| |
| Godkendelse af svar Fra : olarsen |
Dato : 07-12-17 08:45 |
|
Tak for svaret Mosebaek.
Ja der var jo flere gode svar.
Har nu truffet aftale om at der IKKE bliver brug for at køre over min grund, så det bliver trillebørs løsningen.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|