|
| Tandrem. Fra : mig-selv | Vist : 571 gange 50 point Dato : 04-03-16 22:42 |
|
Hvordan ser jeg lige om den er gammel eller ½ gammel.
Der er intet service mærkat eller lignende - den ser frisk ud, men det er jo ikke nogen garanti for holdbarhed.
| |
| Accepteret svar Fra : spiren | Modtaget 50 point Dato : 05-03-16 09:57 |
|
den eneste sikkerhed du har er ved og få den skiftet når der ikke står noget nogen steder
nogle værksteder har i deres database at den er skiftet så hvis du har en service bog der er fyldt udfuldt så kan du gå tilbage og ringe til værkstederne
men ellers kan du kigge på tandremmen. på selveste tænderne er der bare de mindste revner i den eller ser mør ud skift ud. dog vil jeg anbefale du skifter. skal hjem og skifte på min egen bil
mvh
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 05-03-16 10:05 |
|
Min BX skulle have ny rem ved hver 80.ooo km.
Min Xantia skal have ny rem ved hver 120.000 km......................den får ved hver 80.000 for så bliver vandpumpen og remstrammeren kontrolleret / skiftet samtidig.
Mit råd - skift for hver 80.000 (hvis ellers du kan regne med kilometertælleren)
En knækket rem er på nogle biler ikke så godt.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 05-03-16 12:06 |
|
Der er INGEN de kan måle, se eller på anden måde fortælle dig hvor mange kilometer der er tilbage i en gammel tandrem. Du kan ikke engang være sikker, selvom der sidder et klistermærke, ved jeg af sur erfaring. Det er jo let at sætte et fiktivt kilometertal på når man skal sælge bilen med en gammel rem
Det er langt billigere at udskifte remmen end at skulle renovere topstykke m.v. og med lidt omhu kan du endda selv gøre det. Husk også remstrammerhjul, vandpumpe og hvad der ellers sidder. Det har kørt lige så langt som remmen og er slidt tilsvarende.
Du kan som regel finde gode råd, tips og tricks på nettet, eller se om dit lokale bibliotek har en servicemanual til din bil (ellers kan de måske bestille den hjem) og så er selvgjort som bekendt velgjort.
| |
|
I Danmark skal min franske bil have ny tandrem for hver 100.000 km,
i Tyskland for samme bil for hver 120.000 km. Nogle her vil vist tjene lidt ekstra?
Men hvis du ikke har kilometertal, så skift den tandrem, ryger den koster det en ny motor.
| |
|
Knækker tandrem risikere man at stempler rammer ventil, med alvorlig skade på motor til følge.
Så hvis ikke fabrikant skriver at hvornår tandrem bør skiftes, ville jeg skifte den ved +100.000 km og olieskift.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-03-16 15:23 |
|
Citat Find din motor på følgende liste: http://yourcarangel.com/2014/07/interference-engines-complete-list/ |
Fint link, dog er min bil/motor ikke på deres liste.
Fandt dog en anden side hvor de påstår at motoren ikke vil tage skade af en knækket rem da den ikke er særlig højt komprimeret og masser af fri plads mellem ventiler og stempel, så remmen skal ikke ´panik´ skiftes.
Har overvejet at skifte selv, men min ´mekker´ skal have 500.- for bøvlet hvis jeg selv kommer med delene, så tror at jeg til den tid vil lade ham ordne det.
Og der står sjovt nok intet om det i Manualen - kun om kileremmen, mærkeligt.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-03-16 16:30 |
|
Ved det, har fået lavet par andre ting til fantasi priser og uden ventetid - bliver lavet mens jeg venter.
Men det er også langt fra storbyens jag og stress.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 06-03-16 20:23 |
|
Citat Og der står sjovt nok intet om det i Manualen - kun om kileremmen, mærkeligt. |
Hvis det er den medfølgende manual fra bilfabrikanten, er det nok fordi en grov fejlmontering, kan smadre ventiler osv.
Det er jo ikke så godt hvis stemplet vil op og ventilerne vil ned ......................samtidig.
I Haynes bøgerne bør der stå en beskrivelse.
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/haynes-vaerkstedsboger-og-lign/biler/
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-03-16 21:47 |
|
Citat ham mekkeren må ikke være særlig stolt af sit fag |
Tja, at jeg får det lavet lidt billigt, slår ikke mig omkuld - tvært imod er der god tid til at forklare og få en god forklaring tilbage = sådan gør du bare.
Jeg kan der imod få spastiske kramper over visse værksteder der ? kan finde en mulig fejl og ved afhentning af bil udleverer en regning på flere tusinde kroner for noget der ikke skulle skiftes eller fejlede noget.
Citat manual fra bilfabrikanten |
Sorry, der skulle vel have stået service manual - men stadig burde der stå noget om lige den rem.
Men stadig, den skulle ikke tage skade af en sprængt rem, da stemplet aldrig kommer over ventilens punkt..? eller omvendt
Citat Min fars gamle mazda kørte 276000 km inden han fandt ud af, at sådan en skal skiftes en gang imellem |
Og lige dét burde vel stå i Service manualen - intet/ men olie skift osv står der.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 06-03-16 23:55 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|