/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
slaglængde omdrejninger hastighed
Fra : dova
Vist : 628 gange
500 point
Dato : 02-11-15 15:19

Dette her må virkelig være for fagfolk, for jeg kan ikke umiddelbart gennemskue problematikken som jeg har fået forelagt

Ved sgu heller ikke om jeg formår at forklare problemet korrekt.

Så gætværk frabedes

Altså:

Man har to biler.
Gearkasse, bagtøj, hjulstørrelse er ens på de to biler.

Men den ene bil har en motor med slaglængde på (fiktivt tal) 90mm
Den anden bil har en motor med en slaglængde på(fiktivt tal) 50mm

Det har vel ikke umiddelbart nogen indvirkning på selve den vejstrækning bilerne tilbagelægger for hver omdrejning motoren tager, skulle jeg mene. Altså set helt væk fra hastighed, udelukkende hvor langt hjulene ruller pr omdrejning.
Så langt så godt.

MEN, Hvad så hvis begge biler kører med samme hastighed?

Hvad vil omdrejningstælleren så vise for hver især, altså ikke nøjagtigt tal, men er der en difference?
Tager det længere tid at lave en omdrejning jo længere slaglængden er?

Eller sagt på en anden måde: Hvis omdrejningstælleren viser det samme på de to, kører bilerne så med samme hastighed?



 
 
Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 02-11-15 16:51

Umiddelbart må en omdrejning være en omdrejning uanset slaglængde. Boring og slaglængde vil kun influere på motorens volumen, og dermed også på effekten.
I det tænkte eksempel vil f.eks. en 1,4 motor og en 1,6 motor kunne køre med samme gearkasse og hjulstørrelse. Hvis gearingen giver 80 km/t ved 2000 rpm vil hastigheden og omdrejningerne være ens, men 1,6 motoren trækker måske lidt mere og hurtigere op til det angivne.
Andre parametre som kompression, antal ventiler pr. cylinder etc. vil også spille ind, så i sidste ende er 1,4 motoren måske både stærkere og mere økonomisk.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 500 point
Dato : 02-11-15 16:58

1000 RPM = 1000 RPM, uanset hvor lang din slaglængde er.
Det, der er forskellen er stempelhastigheden.

ved 1000 RPM, vil motoren med 50 mm slaglængde, have en stempelhastighed på 1,66 M/sek.

ved 1000 RPM, vil motoren med 90 mm slaglængde, have en stempelhastighed på 3,0 M/sek.

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 02-11-15 17:13
Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 02-11-15 17:24

Jeg synes den sidste sammenligning i mit link er god.

Hvis du har en cykel med lange pedal arme kan du langsomt klare store stigninger,
men du er begrænset hastighed, fordi du må bevæge benene hurtigere.

Hvis du derimod har en racer cykel med korte pedal arme må du træde hårdere
(større boring for samme moment) , men du kan så også køre hurtigere.



Godkendelse af svar
Fra : dova


Dato : 02-11-15 20:53

Tak for svaret viskinge.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408922
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste