|
| Kardan træk Fra : mig-selv | Vist : 634 gange 50 point Dato : 20-06-14 19:21 |
|
Kan det passe at det skal sige ´klonk´ og ikke ´klunk´ når man skifter gear.
Har kun kørt med samme træk på en gammel BMW (anno 1970), og den sagde det samme = ´klonk´.
Ellers plejer jeg at køre med en slatten kæde, som bare siger knirk og stram mig op.
| |
|
Den skal kun sige klunk.
Kardantrækket kan jo prøves med hånden, men hvad med gearolie?
VH Palle
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 20-06-14 19:40 |
|
Syntes ´klonk´lyder pænere end ??
De gamle Tyskere, havde en meget speciel lyd når man smed den i gear - og når man gav den gas kunne man høre bag-hjulet synge.
Men det kommer vel an på hvordan man syntes det ? burde lyde = for mig er det altså klonk.
Speciel olie er der på navet.
Men lidt af en forskel, når man har sat på en med kæde, de har næsten samme lyd - men bliver optaget/ dæmpet af gumme bag selv tandhjulet, og de gummi? dutter er der ikke på en ´trækstang´.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 20-06-14 19:44 |
|
NB, koplingen var heller ikke strammet helt op/ned, så det har sikkert også gjort udslag da den er svær at få ud af gear i tomgang, og den næsten vil trække med det samme når den bliver smidt i gear.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 20-06-14 19:46 |
|
Citat Kardantrækket kan jo prøves med hånden |
Så skal man jo til at skille bagtøj og motor af - næsten = trææket går i en/et rør, som sikkert også er fyldt med det sorte guld.
| |
|
Mon ikke det hovedsagelig har været koblingen der ikke koblede helt ud.
VH Palle
| |
|
Ja, men når tandhjulene i gearkassen kobles sammen, fordi der skiftes gear, skal de rotere med samme hastighed, ellers kommer der et klonk, og man kan tit mærke et lille ryk i motorcyklen.
VH Palle
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 21-06-14 10:31 |
|
Gearskifte "klonk" er når der er belastning under skiftet.
Lambretta scooter kunne skifte uden brug af kobling, og sagde "klop"
Det kunne NSU scooteren også men den sagde "tjum"
Min gamle Cortina sagde ingenting ved skift uden brug af kobling (det skulle lige afpasses)
Det kunne min WV servicevogn også, jeg har kørt en ½ dag uden brug af den defekte kobling.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 21-06-14 12:44 |
|
Citat Min gamle Cortina sagde ingenting ved skift uden brug af kobling (det skulle lige afpasses) |
Det kan blive en vanesag. Det er værre,når man skal ud og ned mellem baghjulene,for at skifte gear. Kørte i min gamle Renault R8,fra Fjerritslev til Thisted,i 3.gear. Forbindelsen fra gearstangen og bagud til motor/gearkasse var røget. Så ned under bilen (i habit og hvid skjorte) og få den lirket i 3.gear.
M.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 21-06-14 15:16 |
|
Min gamle 2-gear Puch sagde også "klank" når jeg skiftede.
>Mosebaek.
Jeg kørte engang ind i indre København i myldretiden i en Fiat 600 hvor bremserne pludselig stod af, dvs at det ene forhjul blokerede hver gang jeg rørte ved bremsen.
DA lærte jeg en ny køreteknik, men jeg havde ikke til sinds at sætte bilen fra mig selv om det kunne koste en kæmpe bøde
En kyndig kammerat nede ved Køge fiksede det nogenlunde så jeg kunne komme hjem igen til min mekaniker, jeg havde ikke abonnement til Falck dengang.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 22-06-14 18:28 |
|
Citat Ja, men når tandhjulene i gearkassen kobles sammen, fordi der skiftes gear, skal de rotere med samme hastighed, ellers kommer der et klonk, og man kan tit mærke et lille ryk i motorcyklen. |
Så lige efter i Haynes, og der de såkaldte chok-puder inde bagved.
Men tror lige koplingen skal strammes en smule op før lyden forsvinder, dog har jeg set og hørt samme problem på tuben/ andre forum´s - for samme model type.
Der kom ´lige´et par nye ord ind = klop / tjum og klank?
De gamle Nimbus´er havde vist samme fejl, når de blev smidt i første gear.
Ellers er det en mærkelig fornemmelse at have kardan, den synker i bagen hvergang man skifter gear og med gas på håndtaget.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 22-06-14 18:32 |
|
Citat Min gamle Cortina sagde ingenting ved skift uden brug af kobling (det skulle lige afpasses)
Det kunne min WV servicevogn også, jeg har kørt en ½ dag uden brug af den defekte kobling. |
Kender også dén, dog kablet der sprang, og sjovt helt uden mis-lyde.
https://www.youtube.com/watch?v=gjoDvl3MJZQ
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 22-06-14 18:41 |
|
Citat Ret min eventuelle misforståelse, men: Kardanled og spids-/kronhjulsforbindelse skal da helst kun synge, hvorimod gearskift og kobling godt må fortælle lidt om indgreb. |
Tror du kom nærmest med en ´naturlig forklaring´ på noget jeg ikke lige kender til.
Det er bare mange år siden jeg har har siddet på en gammel BMW (Politi mc)/ eller lignende, og de kunne ihvert tilfælde sige både det ene og det andet, især når man satte dem i første gear.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|