|
| Tilkørsel Fra : mig-selv | Vist : 725 gange 300 point Dato : 19-01-14 15:08 |
|
Venter på en ny/brugt knast, denne gang skal den tilkøres rigtigt, men hvad skal jeg lige gøre, der er masser af gode råd på nettet, men ikke en fællesnævner for det, hverken for bil eller mc.
Sidst jeg skiftede knast, blev topperne ædt af vippearmene efter kun en uge (500km).
| |
|
Plejer at være topperne der bliver ædt af knastakselen.
Hvad du skal er ikke at havde 12 ubesvarede og 34 annullerede spørgsmål.
VH Palle
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 19-01-14 16:27 |
|
Citat Sidst jeg skiftede knast, blev topperne ædt af vippearmene efter kun en uge (500km). |
Det tyder da på at der ikke er snøring til knastakselen.
1. Hvad er det for en motorcykel?
2. Nogle MC kan stoppe i oliesien= dårlig smøring, så af med bondkaret og få renset oliesien.
3.Sørg for at oliekanalerne i knastakslen er rene og ikke tilstoppet, især når det er en brugt du får fat i, det giver også dårlig smøring.
4.Sørg for at der er olie på knastakslen og vippearme når du har samler den.
5. Nyt olie og oliefilter på enden kørsel, brug den rigtige olie der er anbefalet til den motor.
6. Rengør omkring tændrør og afmonter dem, tørn motor rundt på selvstarter til der er olietryk på, monter tændrør og start MC og lyt til om alt lyder ok, hvis OK så god tur når vejret bliver til det
Og sørg for at skifte olie og filter efter ca. 1000km. og der efter det anbefalet der står i servicebog, er du glad for din MC skifter du olie og filter lidt tier
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 19-01-14 17:56 |
|
Citat Hvad du skal er ikke at havde 12 ubesvarede og 34 annullerede spørgsmål.
VH Palle |
Og dem har DU sikkert læst alle sammen og syntes de skulle lukkes?
de fleste er TIPS til andre her inde, samt spørgsmål jeg endnu ikke har fået et svar som jeg kan bruge til noget, men du er da velkommen til ikke at deltage.. jeg er egentlig ligeglad, kan da bruge Google som det passer mig.
Det kan så bare undre mig at overhovedet gider svare her, nå men og så videre.
Og sådan plejer DU nu heller ikke at være.... men nye tider - ældre mennesker - samt manglende forståelse for andre.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 19-01-14 18:04 |
|
Citat skifte olie og filter efter ca. 1000km |
Den havde dårlig nok kørt 500km - med nyt olie/filter og alt var rengjort og smurt før ny knast.
Det er en ældre Honda cb 400n, den har ikke de store rpm (selve motoren kan holde til knap 10,000), og den forøgelse af gammel og ny knast, giver fra knap 27hk til 43hk og en forøgelse af rpm på ca: 1000 samt lidt mere bundtræk ??? 43HK = jo, man kan mærke det, trods alt.
Jeg havde sidst den brændte knasten, læst at der kunne tilsætte diverse adetiver? men brugte dem ikke, dog kan jeg NU få en fornemmelse af at selve ventilerne var ? stramme - altså de blev justeret til fabrikkens anvisninger = istedet for at de måske skulle stå og ´klikke´ de første XXX km
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 19-01-14 19:01 |
|
Citat Den havde dårlig nok kørt 500km - med nyt olie/filter og alt var rengjort og smurt før ny knast. |
Hvad med oliesien er den rengjort?
Citat dog kan jeg NU få en fornemmelse af at selve ventilerne var ? stramme - altså de blev justeret til fabrikkens anvisninger = istedet for at de måske skulle stå og ´klikke´ de første XXX km |
Hvis du har justeret dem for stramt kan det da kun gå galt, kontroler / eftetjuster når motoren har kørt lidt, og juster dem efter den ny knastaksel anvisning.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 20-01-14 03:50 |
|
Øh: NYT af ALT hvad der har med olie at gøre
Citat dem efter den ny knastaksel anvisning. |
Cyklen er VETERAN og kan kke bare lige slåés op med NYE
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 21-01-14 03:17 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 21-01-14 09:04 |
|
Hvis man sliber på en knastaksel , får man slebet det hårde og slidstærke yderste lag af.
Det skal genskabes ved indsætning og hærdning.
Det er en sag for specialister i metallurgi. De almindelige maskinværksteder magter det ikke.
Så rådet er : Køb en original knastaksel og lad være med at slibe på den.
Det kan være at en skrappere profil umiddelbart kan give større effekt. Men det er resten af maskinen,jo ikke dimensioneret til, og det holder ikke ret længe.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 22-01-14 19:37 |
|
Citat Hvis man sliber på en knastaksel , får man slebet det hårde og slidstærke yderste lag af.
Det skal genskabes ved indsætning og hærdning. |
D
Hvem sliper på min aksel - det viste eksempel er vis nok en der ´prøver´ at file på en hærdet = hvilket ikke kan lade sig gøre? samt akslen er blevet ÆDT i topperne. Hvis man altså lytter og ser efter.
Citat et er en sag for specialister i metallurgi. De almindelige maskinværksteder magter det ikke.
Så rådet er : Køb en original knastaksel og lad være med at slibe på den. |
Sorry nu igen...det er altså mine vippe-arme, der slider min knaster totalt ned.
Citat Det kan være at en skrappere profil umiddelbart kan give større effekt. Men det er resten af maskinen,jo ikke dimensioneret til, og det holder ikke ret længe. |
Cyklen er bygget til 43HK eller mere = 9500rpm = min gamle knast blev ædt ved MAX 7500rpm
Men når vi snakker om metal-lurgi?? hvad er der så galt med at tilføre en knast ekstra ZINK, det blev jo forbudt i gamle dage grundet noget med udstødningen på de nyere EU biler, og selv gamle biler kører med special olie, der indeholder ekstra ZINK, som åbenbart bevarer smørings/ modstands kraften i en knast aksel.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 22-01-14 19:54 |
|
Citat Det er vel ikke en omdroslet knast du har reddet dig? |
Næh, ikke mig bekendt = den er nemlig NEDDROSLET - som jeg kører nu og den jeg venter mig, er større.
Og den med at tilkøre den = så er det noget med 1500-5000rpm den første halve time
og godt med ZINK i motoren
Og al den snak om at ´tune´ man kan ikke tune noget der er originalt, samt en gammel slider som min, den kan jeg ikke engang får til at brokke sig over at køre 110 i tredie gear ned af bakke osv, men over 130 kommer den altså ikke ud af en lige vej i 6 gear og den har aldrig fejlet mig - starter hverdag, bare den får en gang BENZIN og lidt EL
Tak for ??? til andre nærlæsere.
Du får ikke mere, da jeg selv har fundet det svar jeg ønskede (og håber på) virker.
I får svar til sommer med billeder /film - nu skal der
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 22-01-14 19:56 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|