Citat Undskyld jeg mente antal motor timer |
som så meget andet, er olieskift et kompromis,
men man kan,.. med det rigtige udstyr,.. til enhver tid måle oliens smøreevne,
- gætter på det er en,.. ud af flere metoder til at finde ud af hvor længe olien er brugbar
eksempelvis,
står der i servicehæftet til min bil,
at motorolien skal skiftes for hver 1. (et) år,.. eller 30.000 km.
2. år / 60.000 km. osv.
det vil på alm. Dansk sige at hvis kører 30.000 km på 14 dage. skal olien skiftes,
- ELLER hvis den har stået stille i et år, skal olien også skiftes,
(det er hvad fabrikken befaler / anbefaler) bla. for at garantien dækker.
- bremsevæsken kan køre dobbelt så langt iflg. fabrikken,
uanset kørte km. skal den udskiftes hvert andet år.
Gearkasse- og differentiale olie er ikke nævnt,
men kører ofte hele bilens levetid,,.... medmindre der har været rep. på disse,
det har noget at gøre med at (moderne) motorolie, efterhånden har så mange egenskaber,
som bliver nedbrudt / ødelagt med tiden, (alm. daglig brug)
fx selvrensende (sod / aflejringer fra forbrænding)
opsuger fugt,..... som erstatter forbrugt motorolie,. altså bliver til en slags vand / olieblanding,
kan ske ved mange småture uden motoren varmes ordentlig igennem,
når bilen kommer ud på en længere tur (og gennemvarmes) fordamper fugt / kondens- blandingen
og olieforbruget kan se voldsomt ud, i værste fald for lav oliestand = defekt motor,
det burde så ikke ske hvis du overholder fabrikkens anbefalinger,
kører du 'normalt' KAN fabrikkens anbefaling være overbeskyttende,
--
i gamle dage,.. omkring 50-erne, multigrade
da motorolie udelukkende var mineralsk, og singlegrade olier
og nymodens opfindelser som ,.. 'multigrade olier', - og - 'fuldsyntetisk olie' var ukendte begreber,
skiftede man fra 'sommer-olie' til 'vinter-olie',.. og omvendt,. alt efter årstiden,
........ dengang anbefalede fabrikkerne normalt olieskift for hver 1.000 - 1.500 km,
så kom der gang i udviklingen / konkurrencen,
ét bilmærke reklamerede med at deres biler 'pludselig' kunne køre 3.000 km pr. olieskift,
uden nogen ændringer,
efter kort tid skete det samme for alle andre mærker,....
det blev hurtigt til både 5.000 km og 7.000 km .. i takt med nye (og bedre) olier
indtil i dag hvor en helsyntetisk multigrade olie kan holde både 30 og 40.000 km.
endnu længere tilbage (meget længere)
blev motoren startet, og varmet op på en forholdsvis tynd olie,
når motoren var varmet godt op, tappede man olien af,. og påfyldte 'køreolie',.
for mit eget vedkommende er jeg lidt tvivlende overfor fabrikkens anbefaling,
bilen er nu lige godt 6 år gammel, og har stadig kørt under 30.000 km.
den skal snart have skiftet olie for 3. gang, dvs. den kører dobbelt så mange år pr olieskift
som fabrikken anbefaler,... men det har jeg ikke tænkt mig at ændre på,
især fordi den ikke har nogle koldstarter... nærmest kun sommerkørsel,
her er en ganske udmærket begynder-guide der forklarer de vigtigste egenskaber for motorolier
http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=10
som igen henviser til Castrol guide / forklaring
http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=3165&contentId=7074531