når man sliber topstykket,
monterer man normalt også nye ventilhætter / gummi-manchetter,
og hvis det skal være helt rigtig, slibes ventilerne så de bliver helt tætte,
tilsammen får det motoren (undtaget stempelringe) til at blive tæt,
en tæt motor suger mere olie med op mellem cylinder og stempelringe,
derfor bruger den også mere olie,
alle mekanikere af den gamle skole, vil nikke genkendende til øget olieforbrug
efter den omgang,
helt rigtig skulle oliepumpen også skiftes ved samme lejlighed (300.000 km)
på den anden side skal man også holde et sted,
medmindre du ikke kan se bagud for røg,....
så lad være at bekymre dig,
gamle Volvo,er kunne sagtens bruge en ½ - 1 liter pr 1000 - 1500 km
det var meget normalt,
olie er ikke bare olie, brug den olie som fabrikken anbefaler,
den mirakel olie du omtaler,.. "Tec 4100" (og 1000 andre mystiske navne)
har været kendt og reklameret for lige siden anden verdenskrig,
historien går på,..at det var en helt speciel formel,..
der skulle den være udviklet til Engelske bombemaskiner (Fly)
dvs. når olie-bundkarret blev gennemhullet af 'fjendens maskingeværild'
kunne de lige netop flyve tilbage til england UDEN olie,.. !
jeg har,.. for mange år siden,.. overværet et ligende produkt blive demonstret for en autoophugger,
- en gammel Lada 1200, blev påfåldt 'mirakelmiddelet'
hvorefter den blev varmet op,... herefter tømte man alt olie af motoren,
derefter kørte motoren,.. tilsyneladende UDEN olie i en times tid,.. og kørte stadig fint,
derudover har jeg aldrig hørt, eller set omtalt positive erfaringer som kunne efterprøves,
mit gæt er et det ikke er hvad det giver sig ud for,...altså falsk opreklameret,
HVIS det var noget der duede,.. ville det sandsynligvis blive rost til skyerne af
div. organationer, FDM, bilklubber, racerkører, og ikke mindst pressen.