/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motor olie
Fra : mig-selv
Vist : 722 gange
50 point
Dato : 13-02-13 12:45

Man hører altid hvor vigtigt det er at man kommer olie beregnet til GEARKÀSSER på en bil´s gearkasse, og så kan det undre mig at en MC skal køre med almindelig olie, da største delen af olien smides rundt i en gearkasse, burde den så ikke køre på gearkasse olie istedet.
Jeg mener at have læst, at almindelig olie ´smadres ´/ molokylerne?? bliver ødelagt ved brug i en gearkasse og dermed minsker de smørende egeskaber.


 
 
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 13-02-13 13:03

Det afhænger helt af hvordan gearkassen er lavet. Specielt hvordan tænderne er skåret.

på en moderne bil bruges hypoidfortanding, som kræver en olie som kan bevare huinden selv ved stiort tryk. Sådan er det ikke i motorcykler.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 13-02-13 13:08

Årsagen til at du ikke kan bruge gearkasse olie til MC er nok fordi der kommer urenheder fra cylindrene på MC ned i olien.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 13-02-13 13:16

Citat
Specielt hvordan tænderne er skåret.

Det er ganske almindelige tænder der går i indgreb med hinanden.
Men - så er der altså noget om snakken, at almindelig olie bliver smadret i en gearkasse

Den med soden er vist god nok, men det samme sker jo også ved almindelig olie, men den er måske bedre til at sortere? det fra/ udnytte det

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 13-02-13 13:24

Det er ganske almindelige tænder der går i indgreb med hinanden. > og måske skråtskåret lidt.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 13-02-13 13:35

Citat
Det er ganske almindelige tænder


Som gamle Inge og Steen skrev.
"lykken er at vide hvad der er almindeligt"

Med ander ord ; du aner ikke hvilken slags fortanding det er.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 13-02-13 13:36

Citat
og måske skråtskåret lidt

Og måske godt slidte i kanterne.

Det var nu heller ikke fordi jeg turde bruge gearkasse olie, jeg havde bare læst at der skal den type på gearkasser, og da en mc stortset er en stor gearkasse, kunne det jo være en mulighed
men så kommer der også et problem med koplingn, som også får samme olie og det kan den sikkert slet ikke lide, SÅ.
Det blev til lidt smalltalk, om olie.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 13-02-13 13:40

Citat
du aner ikke hvilken slags fortanding det er.

Et tandhjul er vel et tandhjul og det jeg mener med tandhjul er sådan en genstand
http://www.osvald.dk/da-DK/Produkter1/Tandhjul.aspx
At der bruges andre i en bil, har vel ikke noget med en mc at gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 13-02-13 13:48

Citat
Et tandhjul er vel et tandhjul

Nixen - det er nærmest en lille videnskab at konstruere tandhjul.

Men de ovale tandhjul er svære at konstruere og fremstille.
( jo der findes ovale tandhjul som bla.a. bruges i maskiner som laver fiske garn)

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv


Dato : 13-02-13 13:58

Tak for svaret transor.
Det kommer der vist ikke noget ud af.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 13-02-13 14:42

for at gøre forvirringen større, så bruger,.. og brugte,
Morris Mini / Mascot / Marina / MG 1100 / 1300, Austin 1100 / 1300 / Riley Wolseley m.fl.
samme olie til både motor og gearkasse (altså alm. motorolie) i alle modeller,

dog en anden olie til differentialet,... med de skråtskårne tænder,

og en 3. olie til gearkasser, fordi den ikke behøver at være selvrensende,
og lige så varmebestandig som fx motorolie --- for at tage det vigtigste,

kun på rallybiler og lign. højtydende maskiner, bruges ligeskårne tænder, pgra. støjen
og det kan i høj grad høres.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 13-02-13 14:51

Citat
Man hører altid hvor vigtigt det er at man kommer olie beregnet til GEARKÀSSER på en bil´s gearkasse,


det omvendte ville nok ikke give motoren ret lang levetid


for 40 - 50 år siden, havde en motorolie ikke tilnærmelsesvis de tilsætningsstoffer
som bruges i dag, dengang skiftede man olien for hver 3.000 - 5.000 km,..

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 13-02-13 14:56

Og Peugeot brugte vist endda vegetabilsk olie i differentialet, en gang.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 13-02-13 15:31

Tænder til tandhjul er en svær disciplin. Det er geometri lang ud over folkeskoles og gymnasium niveau.

Kort kan det siges at de skal rulle mod hinanden og ikke dkride. Det sidste ville give slid, energitab og støj. Hvis de f. eks laves som cirkelafvikere eller som hyperbler, med skrå eller lige tænder .
Når de er lavet til kun at glide på en lille (næsten punkt) flade bliver trykket stort og oliefilmen vil bryde, hvis olien ikke er speciel.
Med større trykflade kan en olie med egenskaber, som motorolie bruges.

Koblinger kan laves så de er beregnet til at køre i olie. olie er døden på en tørpladekobling.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste