/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Kalkulationsrenten i DK
Fra : PeterTheisen
Vist : 447 gange
10 point
Dato : 24-11-12 18:12

Hvorfor er kalkulationsrenten 5 % i Danmark, mens den er det halve i Tyskland?

 
 
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 24-11-12 19:10

Jeg tror du skal definere hvad en kalkulationsrente er.

Det skal forstås således; Når virksomheden skal vurdere, om en investering er rentabel.
Nu er vi så over i makeds -og virksomhedsøkonomi - her hopper jeg af, jeg har rigeligt med husholdningsbudgettet på privatadressen

Mvh.
Tommy
Fattigrøv

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 24-11-12 20:36

Kalkulationsrenten eller rettere diskonteringsrenten, er ganske rigtigt den rente man bruger for at beregne om en investering er rentabel, ved at finde nutidsværdien af investeringen.

Dvs at det forventede fremtidige udbytte om fx 100 år nedskrives med X% om året, hvilket ved 5% gør, at 100 krs udbytte om 100 år svarer til 62 øre, her og nu! Ved 2,5% svarer det til 8,63 kr, så forskellen er enorm.

Spørger man en bankmand hvad der er universets stærkeste kraft, skal han eller hun svare "renters rente", hvis de siger noget andet skal man finde en anden "bankrådgiver"!

Den var tidligere helt oppe på 6% (22 øre for 100 kr om 100 år), det var den rente Lomborg (of Finansmnisteriet i de glade Foghdage) brugte til (at prøve) at skyde alle klimainvesteringer ned, fordi de er meget langsigtede, det var meget bedre i Lomborgs univers at bruge dem her og nu mod HIV/AIDS.

Som PT skriver, er den nu i Dk iflg Finansministeriet 5% for offentlige projekter , mens den er meget lavere i andre lande.

Jeg ville gerne se den procent anvendt på hele Fehmern-projektet, Dk betaler alt, fordelen ligger mest i Sverige og Tyskland (de vil knap betale vejudgifterne på deres side), men det var Flemming Hansens drømmeprojekt

Selv om SRSF er blevet kritiseret, bl.a. af Lykketoft, for ikke at udfordre regnedrengenes modeller, har de trods alt pippet lidt, før og sågar også efter, de har fået regeringsmagten, om at diskonteringsrenten skal nedsættes, selv om pippet virker mere lavmælt end sidste år

http://www.danskfjernvarme.dk/Faneblade/Nyheder/DanskFjernvarme/Arkiv/2011/SSFOgELForesl%C3%A5rDiskonteringsrentenSatNedTil3Procent.aspx

http://www.danskfjernvarme.dk/Faneblade/Nyheder/NyhederFraPressen/Arkiv/2012/S%20h%C3%A5ber%20p%C3%A5%20nedsat%20kalkulationsrente%20i%20%C3%A5r.aspx

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 24-11-12 22:36

Citat
Jeg ville gerne se den procent anvendt på hele Fehmern-projektet, Dk betaler alt, fordelen ligger mest i Sverige og Tyskland (de vil knap betale vejudgifterne på deres side), men det var Flemming Hansens drømmeprojekt
Det er vel derfor at Femernforbindelsen blandt de lokale har fået navnet "der untergang"

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 25-11-12 06:06

Citat
Det er vel derfor at Femernforbindelsen blandt de lokale har fået navnet "der untergang"


Jeps, hver gang der "trues" med at projektet droppes, hepper jeg, en kæmpebesparelse på noget, ingen vil savne, bortset fra skotøjshandleren

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen


Dato : 25-11-12 07:16

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 25-11-12 07:43

Selv tak, PeterTheisen

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 25-11-12 08:43

Ja, vagnr, men jeg synes nu ikke helt, at du svarede på hovedspørgsmålet:

Hvorfor er kalkulationsrenten 5 % i Danmark, mens den er det halve i Tyskland?

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 25-11-12 11:28

Fordi, efter min mening, tyskerne har mere fokus på langsigtede investeringer end vi har!

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 25-11-12 12:06

Men hvem bestemmer, hvad kalkulationsrenten skal være? Er det den enkelte regering?

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 25-11-12 12:43

Ja, og den behøver end ikke at være den samme for forskeligge slags projekter!

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 25-11-12 13:18

Hvorfor gør den nuværende regering så ikke noget ved det, når Vestager, der tydeligvis styrer den økonomiske linje, har sagt, at den skal ned?

http://dkportalerne.dk/artikel.php?id=2355&p=2

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 25-11-12 13:54

Det har i den grad undret mig!

Sulle jeg komme med et forsigtigt gæt, kunne det være at der i så fald ville være mange langsigtede projekter, der pludselig ville se rentable ud, baglandet ville råbe og skrige at der skulle afsættes penge til dem, de penge er der ikke!

Da de færreste forstår kalkulationsrenter mv., er det nemmere at sige, at projekterne ikke kan betale sig

Men, det er rent gætværk

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 25-11-12 15:13

Men der har jo været råd til at give skattelettelser for syv mia. kr. Så burde der vel også være råd til at gennemføre en sænkning af kalkulationsrenten? Hvordan fastsættes den for øvrigt? Koster det penge at sænke den?

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste