/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
mazda 3
Fra : bjs1948
Vist : 1228 gange
40 point
Dato : 07-05-12 09:22

hej jeg har en af nævnte årgang 2004 når den er kold ved start tikker den indtil jeg har kørt et par hundrede meter er det normalt ??
mvh.

 
 
Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 07-05-12 09:43

Hvilken olie kører du med?
Jeg kunne tro du kører med en for tyk olieviskositet. Se i din instruktionsbog hvad den ville skulle køre på.

Kommentar
Fra : bjs1948


Dato : 07-05-12 09:46

jeg kører med fuldsyntetisk 5-40

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 07-05-12 11:23

Det er formentlig fordi den er udstyret med hydraliske ventilløfter.
Det er nogle små skiderikker der kan se ud som denne
http://www.google.com/imgres?q=hydraulisk+ventilløfter&um=1&hl=da&client=safari&sa=N&rls=en&biw=1033&bih=684&tbm=isch&tbnid=zsPf4fflDQzqyM:&imgrefurl=http://www.schaeffler.dk/content.schaeffler.dk/da/company/history/from_1946_to_1990/history_1946_to_1990.jsp&docid=IUG0vb5n7LXGLM&imgurl=http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/company/history/ina_1/138080_aaa_rgb_history.jpg&w=491&h=491&ei=jpOnT6SjD4XMtAaw7ryhBw&zoom=1&iact=hc&vpx=270&vpy=147&dur=2060&hovh=225&hovw=225&tx=131&ty=101&sig=104454385261954988949&page=1&tbnh=160&tbnw=188&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:1,s:0,i:72

Når de bliver slidt taber de trykket lidt hurtigt.
Jeg har haft succes med en svedol behandling. http://www.harald-nyborg.dk/p2283/swedol-motorbehandling-1-ltr

Det virkede super godt. Da det gjorde at de bedre holdt tryk.

Mvh Benjamin




Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 07-05-12 13:00

Hold dig væk fra svedol. Det er i bedste fald spild af penge.
Check i din instruktionsbog om den foreskriver 5W 40. Det er jo en lidt tynd basisolie, så den omtalte automatiske ventiljustering kan have lidt svært ved at holde trykket.

Fænomenet er i øvrigt velkendt på biler, som ikke er helt nye. Der sker ikke noget, bare du undgår for høje omdrejningstal inden den er kørt varm.

Det er i øvrigt godt for alle motorer. Det er dumt at sætte sig ind og starte med at speede en kold motor op med det samme.m


Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 07-05-12 14:40

Ja,... det er helt normalt,
det er derfor ventiler, stempler mm. har et 'spillerum'
koldt jern / stål / letmetal mm. udvider sig når det opvarmes,
derfor er der en tolerance som giver plads til udvidelse,

tolerancen resulterer i larm,.. indtil normal arbejdstemperatur er opnået,

men,.. hvis 'tikkeriet' ikke har været der før
altså lige opstået,.. er det unormalt,

der er så tale om en fejl / defekt som bør undersøges nærmere,

hvis du mener det kommer fra motoren,
kan det nogle gange være en hjælp at bruge en lang skruetrækker, (forstærker lyden)
hold skaftet til øret, .. placer 'klingen' på generator, vandpumpe, topstykke osv
måske det hjælper til at lokalisere fejlen.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 07-05-12 18:15

Start med , at undersøge hvilken olie fabrikanten foreskriver. Olie er ikke "bare" olie, og gør dig selv og din motor en tjeneste ved, at bruge en ordentlig af slagsen. Også selvom den skulle drikke lidt imellem olieskift. Hydrauliske ventilløftere har det med at "snakke" hvis de ikke kan holde tryk, og des tyndere olien er, des mere tikkeri. Det samme gælder for slidte lejer etc. så det kan godt betale sig i længden, at ofre en ordentlig olie.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 07-05-12 19:00

Citat
Hold dig væk fra svedol. Det er i bedste fald spild af penge.


Hvad bygger du det på?

Mine erfaringer er at anvendelsen var super god.

Problem er på ingen måde ikke knytte til omdrejningstal, det er knyttet til hvornår der er olie omkring ventilløfterne. Olien suges ind i disse når de er trykke sammen og udvider sig igen.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : nomore


Dato : 07-05-12 20:50

Citat
Hold dig væk fra svedol. Det er i bedste fald spild af penge.
Hvad bygger du det på?
Mine erfaringer er at anvendelsen var super god.

Også kun gode erfaringer med DET = ½ Liter til 3 liter olie
Ellers ville det ¨vel være på tide at skifte olie+filter
eller bare EFTERFYLDE til stregen på målepinden

-----------
Billister skifter olie hver ? 50000km
vi - på 2 h-JUL skifter olie hvert år, og har ikke de problemer.


Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 08-05-12 20:15

Jeg vil ikke prale med min erfaring med Svedol. Jeg har prøvet det på 3 forskellige biler, uden nogen effekt.
Til gengæld har jeg 2 gode erfaringer med Bell Add ServiceRens, anbefalet til mig af en kammerat der er mekaniker på et autoriseret Toyota værksted, hvor de ofte bruger det.
Der er flere udgaver af det, afhængigt af motor type og problem.
Se evt mere på hjemmesiden : http://www.belladd.dk

Godkendelse af svar
Fra : bjs1948


Dato : 15-05-12 10:20

Tak for svaret transor.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste