|
|
noget er galt,
dæknings bidrag er et beløb, ikke en %,
hvad er materiale omkostningen, er det pr stk?
prøv at sætte salgsprisen til 100 kr...
| |
| Kommentar Fra : Tobster |
Dato : 21-03-12 18:01 |
|
så kald det dækningsgrad i stedet for :)
ja omkostningen er pr. stk
| |
| Kommentar Fra : meiland |
Dato : 21-03-12 23:01 |
|
Hej Tobster !
Du har ret i at der er noget galt, men det er ikke meget. Nu kan vi jo altid diskutere om du beregner dækningsbidraget ud fra (materialeomkostning + 3% kvali) eller 3% kvali ud fra (materialeomkostning + dækningsbidrag). Det er dit valg.
I din oprindelige formel vil du få excel til at gå i ring.
Jeg ville gøre det på denne måde:
Salgspris=1,03*(1,25*Materialepris)
Mit argument er at du vil have (sandsynligvis) det samme dækningsbidrag på produktet uanset om det skal være i en højere kvalitet eller ej.
Håber, at du kan følge min tankegang...
| |
| Kommentar Fra : Tobster |
Dato : 21-03-12 23:14 |
|
Den går desværre ikke. Kvalitetsomostningerne beregnes ud fra salgsprisen. Desværre.
Der er som sagt tale om
Materialeomk
+ kvalitets omk (x% af salgsprisen)
= Full cost
Jeg står i en situation, hvor jeg ved hvad materialeomk er og hvor mange procent kvalitetsomk. udgør og jeg ved hvad min dækningsgrad skal være. Jeg skal bare kunne finde salgsprisen ud fra dette.
Jeg har lavet et andet regnestykke, hvor jeg ved at taste salgsprisen ind og så fortæller den mig den pågældende dægningsgrad. Her tilpasser den aut. kvalitetsomk når jeg ændrer salgsprisen - ergo ændrer den full cost og med salgsprisen er dægningsgraden jo lige til.
| |
| Kommentar Fra : Tobster |
Dato : 22-03-12 07:55 |
|
Som en ligning bør det se nogenlunde således ud:
X = Salgspris
500,- = kostpris
3% = kvalitetsomk.
25% ønsket dækningsgrad
0,25 = (X - ( 500 + 0,03*X )) / X
Husker fra mine gamle skole dage, at X'erne skal flyttes over på den anden side af =, men der er for mange X'er og paramteser til at jeg lige kan overskue det.
Hvordan sætter jeg det op i Excel?
| |
| Kommentar Fra : snaptil |
Dato : 22-03-12 08:40 |
|
Vil formlen der sakl beregnes ikke være:
Salgpris = S
Kvalitetsomk = K <=> s*0,03
Varekøb= V <=> s*0,75 - s*0,03
Så hvis du sætter S til 1000
Så er kvalitets omk 30
varekøb = 0,75*1000 -30 = 720
Ditdækningsbridrag bliver
oms 1000
omk 750 (720+30)
Dækninsbidrag 250
| |
| Kommentar Fra : snaptil |
Dato : 22-03-12 08:42 |
|
og det er 25%
Så hvis du kender dit vareforbrug. Og har formlen så kan du ved at køre op og ned finde den sammenhængende pris
| |
| Kommentar Fra : Tobster |
Dato : 22-03-12 08:48 |
|
jo, det regnestykke du har lavet kan jeg sagtens selv lave.
Det er ganske simpelt.
Men problemet er, at jeg gerne vil gå den anden vej og finde salgsprisen ud fra DG og således ikke skal sidde og file mig frem til salgsprisen.
Jeg tager udgangspunkt i at jeg ikke kender salgsprisen
| |
| Kommentar Fra : snaptil |
Dato : 22-03-12 10:02 |
|
????
????
de 3% er fast
godt så er dit vareforbrug fast?? hvis ja?
så er det jo simpelt.
tjek min formel igen
| |
| Kommentar Fra : snaptil |
Dato : 22-03-12 10:05 |
|
Varekøb= V <=> s*0,75 - s*0,03
forestil dig dækningsgrad 30 %
så 1-0,3-0,03 = 0,67
vareforbrug/0,67 = pris
eksempel
Omsætning 746,26
vareforbrug 500
kv 22,3878
dækningsbidrag 223,88
223,88/746,26 = 30%
| |
| Kommentar Fra : Tobster |
Dato : 22-03-12 10:05 |
|
Jo, men du hviser hvordan jeg regner mig frem til dægningsbidrag/dægningsgrad.
Jeg vil gå baglæns og finde salgsprisen via ønsket digningsgrad.
Ja kvalitetsomk er umiddelbart fast. Dvs. en fast procentdel af salgsprisen (som jeg ikke kender)
| |
| Kommentar Fra : Tobster |
Dato : 22-03-12 10:08 |
|
jo det har jeg formler for, men jeg er træt af at sidde og file på salgsprisen indtil jeg finder den ønskede DG.
Jeg vil derfor gerne regne den anden vej.
| |
| Kommentar Fra : snaptil |
Dato : 22-03-12 10:13 |
|
Tror ikke helt du kan se det
vareomkostning 500
Ønsket dækningsbidrag 10 %
1-0,1-0,03=0,87
500/0,87= salgspris=574,7
tjek selv tallet
| |
| Kommentar Fra : snaptil |
Dato : 22-03-12 10:16 |
|
kostpris 500
ønsket dækningsbidrag x
salgspris Y
Salgpris = Kostpris/(1-x-0,3)
| |
| Kommentar Fra : Tobster |
Dato : 22-03-12 10:19 |
|
jo du har dælme ret....
Q-cost: 0,03 x 574,7 = 17,24
+ Vareomk. = 500
= Total cost: 517,24
517,24 / (1-10%) = 574,6
KANON!
Den formel var jo egentligt meget lettere end først antaget
| |
| Accepteret svar Fra : snaptil | Modtaget 500 point Dato : 22-03-12 10:20 |
|
A1 = Salgpris
A2 = Kostpris
A3 = Ønsket dækningsgrad
A4= Kvalitetsomk
A1= A2/(1-a3-a4)
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|