|
| Mitsubishi Spacewagon 99 koblingsproblem Fra : kurtmoeller | Vist : 1122 gange 85 point Dato : 14-03-12 17:01 |
|
I løbet af ca 8 dage har koblingspunktet flyttet sig langsomt og gradvist, så der er mindre og mindre frigang. Og nu, da jeg skal af sted, kan jeg ikke koble ud, og skifte gear!
Har tidligere fået nyudskiftet selve koblingen, samt fået en brugt slavecylinder monteret. Det har virket upåklageligt i 10 måneder!
Hvad er mest sandsynligt: Defekt slavecylinder, eller defekt hovedcylinder? Hvordan kan man afgøre, om det er den ene, eller den anden? Jeg går ud fra, at selve koblingen ikke fejler noget!
Måske er der én der kender en sådan fejl på Mitsubishi?
Mvh
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 14-03-12 17:24 |
|
Hvis koblingen er hydraulisk, så check lige vædskestanden, og se efter om den drypper, når den bliver parkeret.
Det er kun et fåtal af biler der stadig har mekanisk kobling med et koblingskabel. Et sådant kan være slidt eller defekt på anden måde.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 14-03-12 17:24 |
|
Start med at checkke væskeniveauet i beholderen for koblingshydrulikken.
Det kunne tyde på at der er en lille læk og at du mangler væske.
Det er ikke "koblingspunktet" som flytter sig. Det er kun pedalen.
| |
| Accepteret svar Fra : Cortina01 | Modtaget 85 point Dato : 14-03-12 18:26 |
|
Kender ikke voldsomt meget til Mitsubishi, men mon ikke slavecylinderen sidder et sted på koblingshuset, hvor du kan komme til, at se den ? Hvis det er tilfældet, får du en hjælper til, at aktivere koblingen mens du kigger efter, om den rykker sig. Kig samtidigt efter rør / slangeforbindelser og se, om der er fugtigt omkring disse. Hvis der er kommet luft i systemet kan du være heldig, at "pumpe" koblingen så meget, at den fungerer kortvarigt. Det korrekte er selvfølgelig, at udbedre fejlen og så lufte systemet ud, men nogle gange kan det fungere en kort tid.
Alternativt kan du udlufte ved, at makkeren træder pedalen ned mens du forsigtigt åbner udluftningsskruen. Pedalen holdes nede, og du lukker når der ikke siver mere væske, som du lige "fanger" i en bøtte med en stump slange presset ned over udluftningsskruen.
Gentag til der er mærkbar forandring, og fyld efter i hovedcylinderen, så den ikke drænes.
| |
|
Jeg mener, at koblingen får væske fra samme beholder, som bremserne. Og her er væskehøjden midt imellem minimum og maximum! Hvilket måske udelukker tanken om en læk. Jeg vil tjekke om slavecylinderen bevæger sig!
Mvh
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 15-03-12 10:47 |
|
Det er meget usædvanligt om koblingen får væske fra bremsevæskebeholderen. Er du sikker på ikke at tage fejl ?
Find hovedkoblingscylinderen. Den sidder hvor stangen fra koblingspedalen går ud. Fra den skal der være er rør op til væskebeholderen. Undertiden sidder beholderen direkte på hovedcylindeen.
| |
| Kommentar Fra : tyller01 |
Dato : 15-03-12 23:32 |
|
jeg tror to ting kan være årsag til din koblings fejl
den ene kan være at beholderen ikke kan få luft ind når du aktivere din kobling derved danner den vakum og bliver mere og mere virknings løs
den anden mulighed er at din koblings arm som udføre koblings funktionen er defekt måske ved at brække midt over.
| |
| Godkendelse af svar Fra : kurtmoeller |
Dato : 08-05-12 16:20 |
|
Tak for svaret Cortina01.
| |
|
Det viste sig, at der sidder en forgreningsblok, hvor vædsken går til hhv. kobling og bremser. Der er konstateret væsketab ved denne blok pa grund af en utæt rørforbindelse! Væsken drypper langsomt væk - der kommer luft i systemet - og der er til sidst kun luft i koblingscylinderen!
Ny blok er bestilt, og jeg kører på en midlertidig påfyldning.
Mvh
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 08-05-12 18:10 |
|
Selv tak. Ja, det kan somme tider være problematisk, at finde de der drillefejl, men godt, -
at du får løst det effektivt.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|