Ok, så fandt jeg en løsning.
Brug funktionen sumprodukt().
Følgende er et eksempel. Jeg har skubbet dine søjler en gang til højre, for A søjlen indeholder så antallet af fraværsdage for den enkelte medarbejder:
.....A..................B..................C..............D..............E........
1..Fravær.........navn..........dato1........dato2........dato3........dato4..
2....x..................Ole.............F...............F...........................
3.. .x..................Han..............................F.................F......
4....x..................Lise.............F..........................................
A10 indeholder start-datoen
A11 indeholder slut-datoen
Lad os antage at dato-søjlerne slutter i søjle P (det styrer du selv i formlen nedenfor)
Nu skriver du følgende i A1:
A1=SUMPRODUKT(C$1:P$1>=A$10;C$1:P$1<=A$11;C2:P2="F")
Dollar-tegnene skulle gøre det muligt at bare kopiere det nedad
Hvis du har Excel 2007 eller senere kan du bruge funktionen COUNITIFS(), hvor du så bare indsætter kriterierne i hver kategori. Nu har jeg selv OpenOffice, så det kan jeg ikke checke.
Du kan sagtens ændre det til at checke i flere faner. Det enkleste er nok at lave 2 søjler, en for hvert kvartal, ellers kan jeg ikke lige overskue det. Men formlen med reference til et andet faneblad (OO) er:
A1=SUMPRODUKT(Sheet1.C1:P1>=Sheet1.A10;Sheet1.C1:P1<=Sheet1.A11;Sheet1.C2:P2="F")
Syntaksen er muligvis en anelse anderledes i Excel, men du kan jo bare klikke dig frem, så ser du hvad den skriver.