|
| bagklaplås problem Fra : EA_HS | Vist : 6224 gange 450 point Dato : 12-07-11 20:05 |
|
det er vel ikke så heldigt, at der er en der har et ledningsdiagram over centrallåsesystemet, (fjernbetjent)
på en Fiat Grande Punto årg. 2006 - 11 3dørs,
evt. til en anden bil,
der er knas i systemet,
dvs. der kommer ikke strøm (nok) til at kunne aktivere låsen i bagklappen,
(resten af låsesystemet fungerer normalt) og sikringen er skiftet, (naturligvis)
går ud fra der sidder en form for infarød modtager, og evt. et relæ, som sender strømmen vidre,
men det er næsten umuligt at rode med uden diagram,
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 12-07-11 20:28 |
|
Moderne biler som Punto virker langt hen ad vejen ved datakommunikation til forskellige enheder.
Nye punto ved en can-bus.
Jeg ved ikke præcis hvornår de kom i Piunto, så du må spørge fiat.
Hvis bagageklappen styres med bussen er der ingen hjælp at hente i et diagram.
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 12-07-11 21:04 |
|
Citat at der er en der har et ledningsdiagram |
2 sec´s
| |
| Kommentar Fra : trimare46 |
Dato : 12-07-11 21:17 |
|
du skriver at der ikke kommer nok strøm til den.
kunne det tænkes at den e ved at være lidt rusten eller fuld af skidt indvendig så den er for svær at aktivere. prøv med lidt smørelse og rengøring i første omgang.
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 12-07-11 21:19 |
| | |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 12-07-11 22:32 |
|
Citat kunne det tænkes at den e ved at være lidt rusten eller fuld af skidt indvendig |
Hm,.. har haft det skilt ad,.. det er som nyt, (pænt og rent + velsmurt)
men der er et firebenet stik, hvor der kun er strøm i den ene ca. 5 volt !!
og der kommer ingen strøm, (12 v) i andre ledninger når låsen aktiveres,
(med nøglen og / eller på instrumentpanelet)
en eller to ledninger er til advarselslampen for "åben dør"
har også lånt 'Haynes' rep, bog på biblioteket,
men de havde kun op til årg 2000,
@nomore
ellers tak,.. men den er lidt for gammel,.. desværre,..
men er der nogen der ved hvordan låsen bliver 'styret'
mener,.. der må vel være en 'modtager' (til impulserne fra nøglen)
og muligvis et relæ,. som kan være defekt,. ?
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 13-07-11 13:10 |
|
Jeg ved det ikke , men det kan meget vel være at der er en +12V til forsyning, og en stelledning, samt 2 can bus ledninger.
Den styres så fra bilens computer, og melder tilbage til den. Det hele er næsten ligesom en usb tilsluttet enhed til en computer . Can bus er bare langsommere men mere støjrobust og sikrere i en bil.
Moderne teknik er ikke for amatører at reparere. Værkstedet kan heller ikke. Det hedder udskiftning af enheden. can bus signalerne kan du ikke måle med et normalt voltmeter, og slet ikke med en prøvelampe.
| |
|
jeg har haft sådan opgaver ikke for længe siden,for først det har ikke noget med centrallås og gør der er en motor for sig selv der styrer den begklaplås,der er en hvid ledning som er plus der skal være 12 volt i og så stelen er monteret på et lande sted i bagegrumt hvis der er rustet skal osse tjekkes.til venstre om hjørnet er der nogle ledninger til visker motor og bagklaplås tjek dem om det er der der knækket elle afbrudt forbindelse jeg fandt ud af det var der knækket den hvid ledning som er plus på den jeg har lavet,som sagt en hvid ledning som er plus og sort er stel de to andre ledninger til bagegrums lys og så er der en sikring under rattet f23 tror jeg men er sikker den er 15 ampere hvis alle de der er i orden så er motoren gået på pension,men husk der skal samtidig trykkes på knappen til bagklap ind i bilen mens du måler eller tjekke om der kommer power..held og lykke med det
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 13-07-11 21:54 |
|
@MustangOne
Tak,.. det lyder til du har rodet med en bil mage til,
du har vel ikke et diagram over ledningerne,. ?
der er absolut ingen rust nogen steder i bilen, har kun kørt ca. 22.000 km
fyldt med rustbeskyttelse overalt...
det udelukker selvfølgelig ikke der FX. kan være en 'løs' stelforbindelse,
ja,. sikringen hedder F73 - 15 amp, (Aktuator for bagklap)
den tykkeste ledning (hvid) er der ingen strøm i,...
stel ledningen kan jeg ikke umiddelbart se i bagagerummet,
men det kan vel måles,.. er det den sorte ledning,.. ?
men så længe der ikke kommer strøm ud til det 4 benet stik i låsen (tyk Hvid)
kan den vel ikke virke, ? ..
der kommer ca. 5 volt ud i en af de tynde ledninger,..
måles med et volt måler,.. samtidig bliver fjernbetjeningen aktiveret via nøglen,
ved sikringen (F73 - 15 amp) er der kun strøm i den ene 'pol'
sikringen leder altså ikke strøm over i den anden 'pol' (mærkeligt)
har naturligvis prøvet flere forskellige sikringer,
men hvordan føres strømmen fra batteriet,.. til låsen i bagklappen (Aktuatoren)
mint eget gæt,. er at problemet sikkert ligger,. før, eller omkring sikringen,
og ikke ved låsen.:
http://peecee.dk/upload/view/317167
ps,.. kontrollampen på instrumentbordet,. lyser når stikket i låsen er rykket ud,
så noget af det fungerer.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 14-07-11 21:47 |
|
Super,..
det vil være en stor hjælp, hvis du kan få fat i et diagram,
det skulle ikke være noget problem at sende det,
hvilket 'medie' ligger det på, CD - DVD-- ?
kan du ikke 'rippe' eller kopiere, 'mediet' (CD / DVD) ?
og uploade filerne, der er mange muligheder,
fx. :
http://www.4shared.com/
http://peecee.dk/
jeg vil også gerne betale dig, for at sende en kopi med posten,
du skriver at jeg skal trykke på knappen på instrumentbordet, når jeg måler om der er strøm,
det har jeg (naturligvis) også gjort,
bagklaplåsen kan aktiveres både på instrumentbordet og med nøglen,
jeg har brugt nøglen,
jeg har tidligere kunnet måle strøm (12 volt) i den hvide ledning,
da virkede låsen i perioder, .. men stikket var ustabilt,..
og nu er strømmen altså helt væk,
| |
|
send din email til mig så kan jeg sender den til di over email..
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|