Det er ikke så meget købeloven, jeg er i tvivl om. Det jeg er mest i tvivl om er, hvorvidt butikken er forpligtiget at give mig bevis, hvis de mener, det er min fejl. I hvilken form og hvor forståeligt skal dette bevis være?
De kan jo let begynde at snakke et computersprog, jeg ikke forstår, og så kan de i princippet bilde mig hvad som helst ind.
De har sendt computeren til reparation/undersøgelse et sted, de har valgt, fordi de i butikken ikke har ansatte, der har kompetencer på dette felt. Hvis der skal beviser på bordet, burde der så ikke vælges en uvildig reparatør/tekniker?
Hvad jeg er allermest i tvivl om er, om fejlen kan pålægges mig. Om det ikke er forsvarligt at behandle en nykøbt computer på beskrevne vis i min første post i dette indlæg. Kort referat af min handlingsrække efter at have pakke computeren ud:
1. Installation og opsætning af computeren i den rækkefølge, computeren beder om.
2. Computeren siger, at den er klar til brug og spørger, om jeg ønsker at brænde 6 recovery DVD'er. Jeg vælger på nuværende 'nej', da jeg ikke har modtaget de DVD-skiver, jeg har bestilt med posten.
3. Jeg afinstallerer den præinstallerede trial-version af virusprogrammet TrendMicro.
4. Jeg installerer virusprogrammet Avast Internet Security, som jeg i forevejen har en licens til.
5. Jeg installerer et nykøbt computerspil og spiller dette.
6. Jeg afinstallerer nogle små prøve programmer, og dette forsager tabet af en dll-fil, som mit virusprogram også bruger.
7. Jeg foretager en systemgendannelse til et tidligere tidspunkt gennem Windows eget systemgendannelsesprogram. Prøveprogrammerne og dll-filen er tilbage, og mit virusprogram fungerer fint igen.
8. Mine DVD'er ankommer.
9. Jeg brænder de 6 recovery DVD'er, og computeren fortæller: 'Succesfull'.
10. Jeg vil tjekke, om recovery DVD'erne virker og går i gang med at boote op fra DVD'erne.
11. Recovery-proceduren bliver færdiggjort med en afsluttende kommentar: 'recovery succesfull'.
12. Computeren starter op til nævnte grå skærm uden valgmuligheder, og skærmen forbliver sådan i mindst en halv time.
Ingen yderligere handlinger er foretaget.
Jeg har ikke brugt internettet til andre handlinger, end dem computeren bad mig om i opstartsfasen. Dette naturligvis fordi, jeg ville påvirke computeren minimalt, før jeg fik lavet mine recovery-DVD'er.
Er dette uforsvarlig procedure?
Der var lidt problemer med en dll-fil, men det fik jeg jo ordnet ved at gendanne systemet til et tidspunkt, hvor den eksisterede.
Herefter var min plan at vente med at slette prøveprogrammerne til efter brændingen af Recovery-DVD'erne, for så at hente dll-filen fra internettet.
Computeren fungerede tilsyneladende fint, før jeg foretog Recovery med DVD'erne.
Men kan jeg beskyldes for at have foretaget nogle af handlingerne 1 til 12 ?
Kan så simple handlinger have haft indflydelse på Recovery-DVD'erne ?
Har jeg foretaget mig noget, som jeg ikke må?