|
| Ir under batteriet Fra : Sunnyman | Vist : 4343 gange 50 point Dato : 29-03-10 10:13 |
|
Jeg har lige taget batteriet ud af min bil da der var en del Ir rundt omkring det.
Hvordan fjerner jeg det overskydende IR fra aluminiumsboksen under batteriet ?
Og skal det derefter behandles med noget ?
Takker
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 29-03-10 11:49 |
|
Ir er noget der sker ved iltning af kobber, men måske mener du det snask der kan dannes især omkring batteripolerne.
Det kan vaskes af med varmt sæbevand. Når det er tørt kan det behandles med fx. tyndt lag textyl eller andet rustbeskyttende.
| |
|
kan det ikke komme af med vand og sæbe og en opvaske børste eller tandbørste ?
Du kan rense batteri terminalerne med en metal børste også sætter kablerne på og smøre en lag fedt uden på.
| |
| Kommentar Fra : Sunnyman |
Dato : 29-03-10 15:42 |
|
Der er intet på batteriet eller terminalerne...
Det er på den metalplade som batteriet står på, samt under pladen som er irret temmelig meget.
Jeg har taget batteriet af og renset det, samt pladen og gjort den ren så godt jeg kunne, men er jo i tvivl om hvordan jeg gør det rigtigt for at forhindre at det breder sig... eller genopstår !
Iøvrigt virkede det med varmt vand.... men der skal vel efterbehandles ?
Både på pladen og aluminiummet ?
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 29-03-10 15:54 |
|
Som gammel metalarbejder, så ved jeg, at aluminium ikke irrer, men det ilter og hvis det får lov til at blive siddende, så beskytter det den underliggende plade.
Kobber og kobberlegeringer som bronce, messing og rødgods kan irrer.
Det som nok er dit problem, er syre som er kommet ud på kassen, måske i dampform til at starte med, og det er noget arrigt gris! Akku-syre kan næsten ødelægge hvad som helst af forskellige metaller. (Og hvis man får det på tøjet, så er skaden sket, selv om man skyller det med rigeligt med vand).
Behandel kassen indvendigt med noget rustbeskyttende, så syren ikke angriber kassen.
(Aluminium kan heller ikke ruste, der er ingen ferit i det!)
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 29-03-10 18:29 |
|
Jeg må give severino ret.
Hvis der er grønt ir på kassen må det stamme fra noget med kobber i. Formentlig en kobberledning, som der er kommet akkumulatorsyre på.
Det Skulle vel ikke være dig, som ikke kenser forskel på ir og korrosion af andre metaller ??
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 30-03-10 00:56 |
|
Det er muligt, at der i den her forbindelse forveksles ir med det hvide sulfateringspulver.
Pulveret kan normalt fjernes mekanisk, men kan godt have groet sig fast i overfladen på stålet.
Umiddelbart lyder hjkofoeds opskrift som en vej ud af problemet.
Men jeg er lidt bekymret over hvordan problemet er opstået.
Det kunne tyde på, at batteriet har været - eller bliver - overladet.
Så vil det udlede meget vand, evt. med lidt af syren.
Du skal måle spændingen direkte over batteripolerne, med motoren i gang, mindst 5 minutter efter start.
Spændingen må under ingen omstændigheder komme over 14,4V.
Heller ikke selv om du gasser op på motoren, så generatoren snurrer hurtigere rundt.
Hvis spændingen på noget tidspunkt kommer over 14,4V så er generatorens lademodul defekt.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Sunnyman |
Dato : 04-04-10 09:45 |
|
Det virkede perfect. det hele kom af, og kassen malet med beskyttelse.
Supert, Takker
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|