|
| Hvorfor er den offentlige transport dyr? Fra : PeterTheisen | Vist : 1145 gange 10 point Dato : 22-02-10 13:19 |
|
Den offentlige transport er dyr at rejse med, og regeringen vil gerne have, at flere tager den offentlige transport. Men hvordan kan det så være, at regeringen konsekvent har hævet priserne på busbilletter og pendlerkort?
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 22-02-10 13:28 |
|
Priserne stiger, fordi der efterhånden er så få der benytter den offentlige transport -- de skal jo have pengene hjem --
Og jo mere prisen stiger, jo færrer benytter sig at transporten
Hvis man spørger folk der kører i privat bil, vil de fleste gerne køre med offentlig transport, hvis priserne faldt, og ikke mindst, hvis de kørte til tiden
| |
| Kommentar Fra : pve |
Dato : 22-02-10 13:35 |
|
Citat Det var dog en besynderlig påstand |
- nææ, ikke synderligt. PeterT skriver kun propaganda indlæg som meget sjældent /ALDRIG) er understøttet af faglig viden. Han venter derefter på Vagnr, eller andre med samme politiske overbevisning, og siger pænt tak for "svaret".
Så alt er faktisk som det plejer
| |
| Kommentar Fra : Heidi-Ho |
Dato : 22-02-10 13:44 |
|
Alting stiger jo, Peter Thiesen.
Benzin, olie, reservedele til tog og busser og hmmmm, lønninger til personalet er sikkert heller ikke faldet i pris.
Og der er desværre kun en til at betale, nemlig forbrugeren.
Ovennævnte er nok hovedårsagen til prisstigningen, såfremt en prisstigning har fundet sted.....
Men om der har været en prisstigning, det ved jeg, som skrevet står, ikke en skid om - jeg benytter ikke den offentlige transport. Jeg snupper bilen, fordi der hvor jeg bor, afgår der hverken tog eller bus.
Men havde der været en busrute i mit område, havde jeg helt sikkert snuppet bilen.
| |
| Kommentar Fra : Dahab |
Dato : 22-02-10 13:56 |
| | |
| Accepteret svar Fra : vagnr | Modtaget 10 point Dato : 22-02-10 14:44 |
|
>pve, tal har ingen overbevisning
I 1974, hvor HT startede, boede jeg i Helsingør, læste i Kbh, et månedskort til alle zoner til bus og tog kostede 150 kr, i dag koster det 1180 kr. eller næsten 8X så meget.
De samlede omkostninger ved at køre i en billig bil lå dengang på 75,8 øre/km ved 20000 km/år (Hvem-hvad-hvor 1976) , så udgiften ved at køre de ca 1800 km frem og tilbage fra Helsingør til Kbh ville være 1364 kr, altså var det 9 gange dyrere at køre i bil end at køre med de offentlige i 1974.
I dag siger http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=273 at den billigste bil med plads til 4, koster 1,33 pr km, alt inkl ved 20000km/år, eller for en måned fra Helsingør til Kbh 2394, altså det dobbelte af månedskortet.
Så prisen på offentlig transport er steget 4,5 gange mere end for bilkørsel, det er da tankevækkende! Og det er ikke noget der kun er sket i disse energi-, miljø- og klimatider, det har været en løbende proces gennem hele perioden.
DSB er en statsvirksomhed, priserne indgår i deres budgetter på finanslovene, der udarbejdes af regeringen, hvilket betyder at staten har godkendt prisudviklingen.
Hvorfor er det gået sådan er vel et spm om, hvad de til enhver tid siddende regeringer har ment borgerne ville blive gladest for.
75,8 total
| |
|
Jeg vil da ikke mene at den offentlige transport er dyr.
Kan du næve anden form for transport som er billigere ?
Det billigere at gå, cykler og muligvis at køre på scooter.
Jeg ved faktisk ikke hvorfor de hæver priserne jeg tror det er fordi de har fået mere i tilskud fra staten før og er det ikke noget mere at det bliver mere privatseret nu ?
Movia og hvad de ellers hedder er vel privat ejer firmaer som skal tjene penge.
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 22-02-10 15:23 |
|
vagnr skriver:
Citat den billigste bil med plads til 4, koster 1,33 pr km, alt inkl ved 20000km/år |
Dette er IKKE KORREKT!!!!!
Hvis man læser artiklen, står der at der skal lægges Ca 45 øre til pr. km
(Service & forsikring er IKKE med)
så de beregninger vagnr har lavet, er ikke korrekte!!!!!!
Jeg syntes at det lyder lige billigt nok, når man tænker på andre analyser, vedr. pris pr. kørt km.
Alle andre undersøgelser kommer frem til, at 85% af de danske personbiler koster mellem 3 & 5 Kr. pr. kørt Km alt incl.
Selvfølgelig er der kommet små, meget økonomisle biler til, Meeeeen.
Nå men tilbage til det org. spørgsmål:
Det er da stadig billigst, at benytte bus frem for egen bil.
Blot et lille indspark herfra.
MVH
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 22-02-10 15:36 |
|
>viskinge, tak for korrektionen, jeg havde kun læst tabellen
Så bliver resultatet i stedet, at det koster 3204 kr/md i egen bil mod 1180 med tog/bus, så er det knap tre gange dyrere at køre i bil.
Og så er prisen på den offentlige transport "kun" steget lidt over tre gange mere end prisen på at køre i bil, de sidste 36 år.
| |
| Kommentar Fra : Cathcart |
Dato : 22-02-10 15:53 |
|
Citat Posten er også steget |
Er det op til overfladen, eller fra overfladen og videre op. Må se at få en snor i ham/hende, så posten bliver på jorden .
Men at priserne stiger på offentlige såvel som på private transportmidler og alt muligt andet, er skisme da ikke så mærkeligt. Der er jo skattestop og verdensøkonomikrise, og da Riget fattes penge, må de jo hentes ved "skjulte" skatteforhøjelser .
Mvh Chris
| |
|
Interessant beregning at sammenligne med bilkørsel.
Men hvordan har real lønnen udviklet sig?
| |
| Kommentar Fra : bentjuul |
Dato : 22-02-10 16:23 |
| | |
|
Det koster 35 kr. at køre fra Helsingør til Hornbæk - HVER vej.
Det koster 23 kr. at køre fra Helsingørs nordvestkvarter til Helsingør C - HVER vej.
For 10 år siden var priserne det halve, så priserne er eskaleret under VKO.
Hvordan kan I hensynsløse bilfascister støtte det?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 22-02-10 16:27 |
|
Og så var busdriften jo ikke den samme i 1974 og idag
Udregning af busdrift/priser på den måde har INGEN relevans.....
Du vil kunne finde 100vis af ruter hvor det omvendte er tilfældet hvis man udnytter zonerne....
Den ENESTE måde du kan regne reelle prisstigninger på, er ved sammenligning med realløn og så er det ligegyldigt om du taler transport eller rugbrød...
Men flypriserne er jo faldet - så vi kan da sætte et par easyjets ind mellem Helsingør og København... (de kan vel lande på motorvejen når nu privatbilismen falder)
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 22-02-10 16:28 |
|
Citat Tak for svaret vagnr. |
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 22-02-10 16:30 |
|
Selv tak PeterTheisen, men du er noget præcox, hvilket ord du vil sætte foran må du selv vælge
>kortoververden, timelønnen for en faglært arbejder i slutningen af 1973 var ca 30,5 kr. heraf ca 4 kr i feriepenge/overarbejdsbetaling mv., igen fra min elskede HHH
Så der er ingen tvivl om at lønnen er steget hurtigere end såvel offentlig som biltransport, det interessante spm er, hvorfor er den offentlige transport steget meget mere end biltransport?
| |
|
[quote="vagnr"]Så der er ingen tvivl om at lønnen er steget hurtigere end såvel offentlig som biltransport, det interessante spm er, hvorfor er den offentlige transport steget meget mere end biltransport?[/quote]
Ja, netop, og det er her, de ikke kan svare, regeringstilhængerne.
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 22-02-10 16:56 |
|
Denne artikle fortæller lidt om, hvor lidt det har betydet de steder hvor man har gjort offentlig transport gratis
http://www.information.dk/163124
Og så må jeg indrømme, jeg har det sikkert som mange andre med en bil, det er nemt og hurtigt at komme rundt (undtagen i midten af Kbh), man kan lave svinkeærinder undervejs, og jeg slipper for at høre på folks musikanlæg, mobilknevren (nu er jeg ved Valby Station........), fødder på sæderne osv.
Den eneste gang jeg har prøvet at tage med de offentlige til Kbh fra mit sommerhus (jeg skulle hente en bil) blev jeg kørt til stoppestedet af min nabo (4km) derefter tog det lidt over 2½ time at komme til byen. Det tager en lille time i bil, hvis det er udenfor myldretid.
Men en hybridbil vil passe mig fint, når de en dag bliver til at betale
| |
| Kommentar Fra : Dahab |
Dato : 22-02-10 17:51 |
|
Citat Hvordan kan I hensynsløse bilfascister støtte det? |
| |
| Kommentar Fra : vagn2901 |
Dato : 23-02-10 22:51 |
|
Prisen for den offentlige transport er ca. det dobbelte af det, du betaler for billetten.
Den anden halvdel betales betales af alle via skatten.
Det er politisk, hvis dette forhold skal ændres, og dermed om skatten skal sættes op eller ned med de ændrede omkostninger.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|