/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Blæser Escort 98 A/C, HJÆLP
Fra : TLJ66
Vist : 923 gange
20 point
Dato : 23-12-09 20:39

Har en Escort 1,8TD fra 98. Blæseren er holdt med at køre, dvs. den køre faktisk i "tomgang" med giver ingen luft. Den har lugtet af "brændt el" så jeg tror motoren er stået af... Er der nogen der kan hjælpe mig med at "finde ind" til blæseren? (bilen er med A/C) og evt. teste om jeg har ret i min antagelse om at den er stået af.

 
 
Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 30 point
Dato : 23-12-09 20:57



Hej.
Du får adgang til blæseren ved at demontere den vandrette dækplade der sidder midt i det
rum hvor også batteriet er monteret. Så op med motorhjelmen, og af med gummilisten der
sidder på adskillelsen til motorrummet, lige under gummilisten sidder der ,så vidt jeg husker,
et par skruer der holder denne dækplade, derefter hiver du op og fremad i pladen så skal den
gerne komme fri, hvis det lykkes er det let at komme til at måle spænding og undersøge blæseren
Dog skal det lige tilføjes at problemer med blæseren på din bilmodel oftest skyldes fejl i den
centrale sikringsbox.

Hilsen og glædelig jul

Reiffenstein



Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 23-12-09 21:17

Det kan også være seriemodstanden, hvor der er gået en forbindelse.

Det kan også være omskifteren der er gået i stykker. Hvis du ikke har sty på det med at måle på El, vil det ikke være let for dig at finde fejlen.
vh Ben

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 23-12-09 22:41

Det er meget sandsynligt, at det er modstanden, der har været for hårdt belastet. Hvis blæseren er tør i lejerne (og det er de tit) brænder modstanden over. Begge dele sidder som Reiffenstein har beskrevet det, men mærk lige efter ved, at dreje blæserhjulene med fingrene. Går de trægt, skal lejerne smøres. Ellers er det spildt arbejde.

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 24-12-09 14:31

Citat
Har en Escort 1,8TD fra 98. Blæseren er holdt med at køre, dvs. den køre faktisk i "tomgang" med giver ingen luft. Den har lugtet af "brændt el" så jeg tror motoren er stået af...


Nej din motor er ikke brændt af , for så kan den ikke køre, det er nærner reguleringen / spændingen til den det er galt med, så når du får det hele skilt af så tjek/mål først om spændingen til motoren andre sig når du skruer op / ned for blæserhastighed, det kan være regulator det er defekt.
Og som før nævnt , sikringsboxsen er/har været et problen, håber ikke at det er den, for den er meget dyr, og besværlig at rep. på.

Kommentar
Fra : TLJ66


Dato : 25-12-09 21:22

Tak for de gode råd, det er jo nærmest fantastisk. Jeg må i gang med at skille forden ad og måle lidt på forsyningen... Fik skiftet sikringsbox for et år siden så jeg håber ikke det er den igen...
Jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : TLJ66


Dato : 26-12-09 17:03

Jeg har nu fået forden skilt så meget ad, at jeg kan komme til at måle på spændingen på den ledning der går fra "reguleringsmodstandene" og ind i plastkassen hvor blæsemotoren sidder. Jeg kan måle 12V på denne ledningen, så snart betjeningsknappen til blæseren aktiveres Det tyder vel så på at fejlen ligger i motoren Problemet er nu, at det for mig ser ud som om, kassen med blæsemotoren er en samlet enhed, som skal afmonteres inden den kan adskilles og i samme enhed sidder kølefladen til A/C og jeg vil jo være ked af at skulle skille A/C rørene ad er der forslag????

Godkendelse af svar
Fra : TLJ66


Dato : 26-12-09 17:24

Tak for svaret reiffenstein.

Kan du hjælpe mig med at få blæsemotoren ud af plastkassen uden at skulle skille rørene ad til A/C anlægget?

Ved ikke om det er OK men min mail er 75890002@hafnet.dk

mvh
TLJ

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 26-12-09 17:32

Citat
at jeg kan komme til at måle på spændingen på den ledning der går fra "reguleringsmodstandene" og ind i plastkassen hvor blæsemotoren sidder. Jeg kan måle 12V på denne ledningen, så snart betjeningsknappen til blæseren aktiveres


Din blæser motor får ikke 12v konstant, det er en variabel spænding mellen 0 og 12v der få motoren til at køre med variabel hastighed, od det skulle gerne fremkomme når du drejer på hastighedsregulatoren/modstanden,
hvis det er en "reguleringsmodstandene" og ikke elektronik der styre blæseren skal du lige sætte en pære på ca. 5-10Watt over for der skal være lidt belastning på for at reguleringsmodstandene virker.

Citat
(bilen er med A/C)
du skal lige være sikker på at blæsermotoren ikke styres af elektrinik via A/C


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste